Half Heaven [Prime Video]

Half Heaven [Prime Video] (2022)

Een mooi, Christelijk drama met uitstekende acteurs, waarin een hooghartige Kameroense pastor een ruige maand moet overleven met de hulp van een sekswerker.

Leestijd: 3 min 12 sec
Regie: Enah Johnscott | Scenario: Proxy Buh | Cast: Syndy Emade (Bisona), Roland Seehofer (Kisito), Malvis Ann (Bella), Lilian Mbeng (Asheri), Ralph Obi Tambe (Epie), Chidi Mokeme (Tita), Lysongo Robinson (Exodus) | Speelduur: 127 minuten | Jaar: 2022

Pastor Kisito krijgt van zijn geloofsgemeenschap een apostolische missie. Hij wordt op een taxi gezet naar de sloppenwijk Mboko. Een plaats vol misdaad, drugs en oh hemel: GEEN internet! In dit Kameroense Gomorra heeft Kisito een maand de tijd om tenminste één zondaar terug te brengen naar de Christelijke zeden. Vers aangekomen wordt de taxi gestolen en wordt Kisito door de lokale gangsters van zijn bezittingen gestript. Alleen zijn bijbel mag hij houden. Een sekswerker met een gouden hart biedt hem onderdak aan.

Kisito heeft maar één stand waar het zijn geloof en zendingsdrang betreft. Hij toetert werkelijk iedereen in de oren dat de gruwelijke pijnen van de hel wachten op hen die geen berouw tonen van hun zonden. Die zonden kunnen ook het dragen van een verkeerd T-shirt of het opsteken van een sigaret zijn (wat iedereen in Mboko non-stop doet). Dat je het maar weet. Het is niet zo'n wonder dat Kisito nergens gehoor vindt en zelf eigenlijk wel een lesje in nederigheid kan gebruiken.

Half Heaven blijft wel een religieus gemotiveerde film, daar verandert het verloop van de gebeurtenissen niets aan. Het personage Kisito maakt een bepaalde ontwikkeling door, maar er is nooit enige twijfel dat hij zijn geloof trouw zal blijven; alleen de invulling wordt genuanceerder. De laatste die op de aftiteling in het bijzonder wordt bedankt is "God almachtig, door wiens kracht we ALLES kunnen." Ja, dit is een reclamefilm voor het Christendom, maar wel eentje die ook een aangrijpend schouwspel biedt.

Het verhaal van Half Heaven is traag en wat rommelig, maar toch is er geen moment verveling. De sfeer van Mboko is afgrijzingwekkend en fascinerend en de inwoners zijn mensen van vlees en bloed. De rigide, drammende pastor Kisito is een vreemde eend in de bijt, uitstekend uitgebeeld door Roland Seehofer. Dit is een man 'you love to hate' en het contrast met de bruisende sekswerkers waar hij het huis mee deelt kan niet groter zijn. Lilian Mbeng en Malvis Ann schitteren in hun rollen als de verleidsters die continue avances maken en de draak steken met de preutse pastor.

Maar het stralende middelpunt van de film is Syndy Emade als Bisona, de madame die Kisito in huis neemt, hem geld toestopt en zelfs fysieke veiligheid biedt in de ruige achterbuurt. Kisito is namelijk een beetje een lafbek zodra er met geweld wordt gedreigd. Emade is een actrice die net als haar personage alles geeft en overloopt van emotie, humor en generositeit. Bisona velt geen oordeel over de irritante zendingsactiviteiten van Kisito, maar laat hem in zijn waarde en leeft ondertussen haar eigen leven. Emade speelt die rol Oscarwaardig.

Opvallend is dat in het begin van de film een aantal scènes tamelijk slecht zijn nagesynchroniseerd. Zodra het verhaal zich naar Mboko verplaatst is er een betere microfoon aanwezig en komen de gesproken interacties natuurlijker over. De Kameroeners spreken een mengeling van Frans, Engels en inheemse talen. Pastor Kisito, die uit het welvarender Victoria komt, valt op omdat hij alleen Engels spreekt. Dit wordt door de inwoners van Mboko als hooghartig ervaren en past goed bij het personage. De soundtrack van Half Heaven is erg mooi, zowel de instrumentale stukken als de popsongs in de club en de Afrikaanse liederen.

Half Heaven is de Kameroense inzending voor de Oscars dit jaar. Het zal te midden van het Aziatische en Europese geweld de schifting waarschijnlijk niet overleven, daarvoor is de film te rommelig en vloeit de Christelijke wijn te rijk. Dat neemt niet weg dat Bisona en Kisoto je twee uur lang meevoeren in een hard, maar ook hartverwarmend verhaal uit de sloppenwijken van Mboko.

Half Heaven is te zien bij Prime Video.