Mamma Boe - Op Zoek naar Thuis

Mamma Boe - Op Zoek naar Thuis (2021)

Vrolijke animatiefilm over een ongewone koe die ontdekt wat thuis is.

Leestijd: 2 min 9 sec
Regie: Christian Ryttenius & Thomas Tivemark | Scenario: Peter Arrhenius | Cast (stemmen): Paul Disbergen, Jannemien Cnossen, Leonoor Koster, Florens Eykemans, Luca van Ammers, Jip Bartels, Romy Winters en Simon Zwiers | Speelduur: 63 minuten | Jaar: 2021

In 2008 konden we in Mamma Boe en de Kraai al zien dat Mamma Boe niet zomaar een koe is. Ze houdt van fietsen en dansen, dingen die koeien nooit doen natuurlijk. Ze ontmoette toen een kraai met wie ze graag vrienden wilde zijn, maar wie wil er nu vrienden zijn met een koe, zeker één die rare fratsen uithaalt? Gelukkig is Mamma Boe een doorzetter, want in Mamma Boe - Op Zoek naar Thuis maakt ze een nieuwe vriend. Een ooievaar die haar inspireert om de wereld te ontdekken.

Mamma Boe is een vrolijke koe die zich dus niet gedraagt als een gewone koe, maar dat zij anders is dan andere koeien in de wei kan haar niet zoveel schelen. Ze doet haar ding, volgt haar eigen pad, wat de andere dieren op de boerderij ook van haar denken. In die zin kan Mamma Boe een groot voorbeeld voor kinderen zijn. Tijdens haar ontdekkingstocht ontmoet ze een ooievaar, die haar vertelt dat hij de hele wereld heeft gezien. Van Parijs tot aan Pisa. Mamma Boe wil ook de wereld zien, want verder dan de boerderij is ze nog niet gekomen.

Na het verlaten van de boerderij beleeft deze koe de gekste avonturen, maar ze beleeft ook een moment van bezinning. In Mamma Boe wordt tussen alle vrolijkheid op een luchtige manier een grote vraag gesteld: wat is thuis? Het gevoel van heimwee speelt op, maar wordt als iets positiefs gebracht. Als je immers verlangt naar een specifieke plek, dan weet je ook waar je graag bent. En dus waar je je thuis voelt.

De Mamma Boe-films zijn gebaseerd op de Mamma Boe-kinderboeken, geschreven door de Zweedse schrijvers Jujja Wislander en Sven Nordovist. Beiden schreven het script voor Mamma Boe en de Kraai, maar zijn bij deze nieuwe film niet betrokken geweest. Igor Veichtaguin, regisseur van de eerste film, heeft plaats gemaakt voor het regieduo Ryttenius en Tivemark.

Mamma Boe - Op Zoek naar Thuis ziet er qua stijl dan ook iets anders uit, al zijn we inmiddels ook dertien jaar verder in de techniek. De animatie ziet er vooral net wat strakker uit dan de voorganger.

Mamma Boe is vooral een lieve, kleurrijke animatiefilm, maar nodigt ook zeker uit om achteraf een goed gesprek over het concept van thuis met je kind te voeren. Het vrolijke liedje zal nog dagenlang in de hoofden van ouders en kinderen rondzingen. Wees gewaarschuwd.