Your Christmas or Mine? [Prime Video]

Your Christmas or Mine? [Prime Video] (2022)

Bevat alle ingrediënten voor een kerstige familiefilm, maar gebruikt die zeer smakeloos.

Leestijd: 2 min 40 sec
Regie: Jim O'Hanlon | Scenario: Tom Parry | Cast: Asa Butterfield (James), Cora Kirk (Hayley), Daniel Mays (Geoff), David Bradley (Jack), Natalie Gumede (Kaye), Angela Griffin (Kath), Lucien Laviscount (Steve), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2022

Met alle kerstfilms die streamingdiensten aan de lopende band uitbrengen is het soms lastig kiezen waarmee de gezellige avond moet worden gevuld. Prime Video's Your Christmas or Mine? maakt het selecteren van de perfecte kerstfilm iets makkelijker. Deze Britse kerstromkom kan namelijk direct van ieders lijstje met opties worden weggestreept.

Vlak voordat jonge geliefden James en Hayley op kerstavond in de trein stappen om elk naar hun eigen familie te reizen, twijfelen ze even of ze niet samen de feestdagen moeten doorbrengen. Eenmaal besloten dat ze elk toch gewoon hun eigen familie gaan bezoeken veranderen ze, afzonderlijk van elkaar, in de trein van gedachte. Net voor vertrektijd stappen ze uit reizen naar het huis van de ander. Bij aankomst worden ze allebei niet alleen verrast door de afwezigheid van hun geliefde, maar blijken de schoonouders niet eens van de relatie af te weten.

Wanneer de twee besluiten van trein te wisselen en naar het perron sprintten, zwelt de muziek aan. Dat ze elkaar hiermee mislopen breekt met het cliché van twee geliefden die zich al rennend met elkaar herenigen. Dit kan een leuk ironisch effect hebben, maar dat blijft hier achterwege. Het herkenbare tafereel van twee rennende tortelduifjes wordt door de mierzoete muziek zo hevig versterkt dat het bijna een reclamespot lijkt. Doordat de personages alsnog heel serieus hun gemeenschappelijke affectie overdragen bevat deze overdreven scène weinig sporen van zelfspot en laat daarmee een hoop originaliteit liggen.

De introductie van andere personages bevat alle clichés uit het romkomgenre. De verwarde opa en oma, de flirterige tante, de bijdehante kinderen; iedereen is een karikatuur. Dit begint vooral storend te worden wanneer deze eigenschappen worden ingezet voor veel te veel in de herhaling vallende komedie. Dit beïnvloedt ook de dialogen. De eindeloze pogingen tot humoristische opmerkingen rekken de gesprekken zodanig uit dat het enkel nog als gebrabbel klinkt.

Het overdrijven van personages kan een film een zelfbewuste toon geven die voor luchtig kijkplezier zorgt, maar Your Christmas or Mine? weet daar duidelijk geen raad mee. In de speelduur van anderhalf uur zitten hier en daar wat conflicten gepropt die de statische verhaallijn wat spanning moeten geven. Deze stroken op geen enkele wijze met alle onserieuze humor. Wat korte sentimentele stukjes maken eerder een geforceerde indruk dan dat ze meeslepend werken. De emoties van de personages worden nauwelijks verkend, waardoor deze stukken doelloos overkomen.

Door het enorme gewankel tussen goedkope komedie en oppervlakkig sentiment is het moeilijk geboeid te blijven. Het helpt dan ook niet dat de insteek van twee geliefden in het verkeerde huishouden het fundament is waarop de hele film rust. Zo'n simpel concept kan alleen boeiend blijven als het plot verrassende kanten op gaat, wat hier niet gebeurt. De film had dan ook een stuk korter mogen zijn. Halverwege de film, wanneer de pogingen van James en Hayley om terug naar eigen familie te gaan mislukt, bevat hun diepe zucht de enige emotie die de film succesvol over kan dragen.

Your Christmas or Mine? is te zien bij Prime Video.