Natuurfilm domineert NL Box Office

De Nieuwe Wildernis deed het beter dan alle andere films.

De sterkste nieuwkomer van deze week is niet echt een verrassing: De Nieuwe Wildernis (4 sterren). De film kreeg zoveel media-aandacht de afgelopen weken dat het bijna niet anders kon dan dat de film sterk in première zou gaan. Op de 110 schermen waarop de film te zien was, verdiende deze in totaal 567.833 euro. Gemiddeld was deze goed voor 5.162 euro per scherm. De nummer twee van deze week, 2 Guns (3,5 sterren), deed het gemiddeld beter: op 75 schermen haalde deze 6.534 euro binnen. Genoeg dus voor een totale opbrengst van 490.052 euro.

Daarop volgt, met een stuk lagere opbrengst, de derde en laatste nieuwkomer van de week: Hoe Duur was de Suiker (3 sterren). Deze haalde 340.956 euro op, en was op 100 schermen te zien. We're the Millers (3 sterren) deed het nog minder goed, en levert in zijn vijfde week 26,4% in. De film staat in totaal al op 2,2 miljoen euro. Dat is meer dan White House Down (3,5 sterren), dat in zijn derde week al flink terug aan het zakken is. Daarvan is de totale opbrengst tot nu toe pas 1,2 miljoen euro.

De nummer zes van deze week is Smoorverliefd (2,5 sterren), dat van de derde naar de zesde plaats zakte. De film van eigen bodem draaide op 115 schermen maar de opbrengst bleef steken bij 244.709 euro. Prisoners (4 sterren), dat voor de Oscars wordt getipt, leverde 18,3% in en staat nog op 140.054 euro. Niet heel veel voor een film in de tweede week, maar de gemiddelde opbrengst op de 31 schermen waarop de film te zien was, bleek alsnog goed voor een derde plek (als we enkel naar gemiddeldes kijken). De film bracht 4.517 euro in het laatje per scherm waarop deze te zien was. Een andere film die flink inleverde is The Conjuring (3 sterren). Internationaal mag deze dan wel een hit zijn, in Nederland valt daar niet zo heel veel van te merken. De opbrengst stokte op 128.609 euro, en staat in totaal net onder de 1 miljoen euro.

The Smurfs 2 (2,5 sterren) kan daarentegen wel een succes genoemd worden. Na negen weken in Nederland gedraaid te hebben, staat de totale opbrengst van de film op 4,7 miljoen euro. Niet bepaald weinig dus voor een film over deze kleine blauwe wezentjes. Blue Jasmine (3,5 sterren) van Woody Allen heeft het nog net gehaald, de grens van één miljoen euro. De film mocht in zijn zesde week nog maar 102.097 euro mee naar huis nemen.

Speciale aandacht deze week voor twee films die buiten de top tien vielen. De film met de meeste Gouden Kalf nominaties, Wolf (3,5 sterren), mocht daar niet bepaald van profiteren. De opbrengst bleef in week twee steken op 71.885 euro, dat is een daling van 36,8% ten opzichte van vorige week, toen de film nog 113.746 euro binnenhaalde. In totaal staat de teller daarmee op 194.306 euro. En dan is er natuurlijk nog het, als we de critici mogen geloven, Nederlandse succes van het jaar Borgman (4 sterren). Dat profiteerde ook niet zichtbaar van de Gouden Kalf nominaties. In zijn vijfde week leverde de film 36,8% in ten opzichte van vorige week, waardoor de opbrengst bleef steken op 56.767 euro. In totaal staat deze film van Alex van Warmerdam nu op 510.869 euro.

1. (-) De Nieuwe Wildernis 567.833 635.136 110 5.162 trailer 2. (-) 2 Guns 490.052 570.946 75 6.534 trailer 3. (-) Hoe Duur was de Suiker 340.956 374.198 100 3.409 trailer 4. (2) We're the Millers 274.909 2.278.900 107 2.569 trailer 5. (1) White House Down 269.107 1.256.666 76 3.540 trailer 6. (3) Smoorverliefd 244.709 1.242.407 115 2.127 trailer 7. (5) Prisoners 140.054 311.458 31 4.517 trailer 8. (4) The Conjuring 128.609 963.792 45 2.857 trailer 9. (7) The Smurfs 2 103.652 4.734.576 175 592 trailer 10. (6) Blue Jasmine 102.097 1.057.791 46 2.219 trailer
DW VW Film OpbrengstTotale opbrengstSchermenPer scherm Trailer
Alle bedragen zijn in euro's. De bedragen betreffen daarnaast alleen Nederland. Van de opbrengsten vloeit gemiddeld 55% terug naar de filmstudio.

Bekijk hieronder de trailer van de hoogste binnenkomer deze week, De Nieuwe Wildernis.



NieuwsFilm

meest populair