2015 geweldig jaar voor Nederlandse bioscopen

2015 geweldig jaar voor Nederlandse bioscopen

De omzet steeg met maar liefst 10 procent en Universal Pictures is dé grote winnaar.

”De stemming is opperbest en daar is alle reden voor,” vertelde Winnie Sorgdrager, voorzitter van de NVBF gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de Nederlandse bioscoopsector. Het aantal bioscoopbezoekers groeide in 2015 met maar liefst 7 procent ten opzichte van 2014 en kwam uit op 32.951.335 bezoekers. Dat is het meeste in bijna vijftig jaar, want sinds 1967 trokken er niet zoveel mensen naar de bioscopen. De groei komt grotendeels voort uit nieuwe zalen, in de reeds bestaande filmzalen zat veel minder groei.

De totale omzet steeg wel mooi, met 10,32%. Daarmee kwam deze uit op 275.659.614 euro. Belangrijkste oorzaak ligt volgens de NVF in de opening van nieuwe filmzalen. Daarvan kwamen er afgelopen jaar 34 bij, waarmee het totale aantal op 893 ligt. Ook dit jaar komen er veel nieuwe zalen en nieuwe bioscopen bij in het land, allemaal uiteraard met de nieuwste technieken. Die technieken zouden overigens ook deel van de reden achter het extra bioscoopbezoek zijn: 3D, IMAX en Dolby Cinema. De gemiddelde ticketprijs steeg daardoor wel enigszins naar 8,37 euro.

Best bezochte films

De best bezochte films van het jaar waren Spectre, Minions, Jurassic World en Fast & Furious 7. Allemaal komen ze van distributeur Universal Pictures, dat een uitzonderlijk succesvol jaar achter de rug heeft. Wat Nederlandse films betreft was de best verdienende film opmerkelijk genoeg Gooische Vrouwen 2, dat er ook al in 2014 vandoor ging met de titel. Ook Michiel de Ruyter deed het erg goed.

Internationale top 5
1. Specte – 2.040.481 bezoekers, €19.152.949 recette
2. Minions – 1.611.464 bezoekers, €13.148.660 recette
3. Jurassic World – 1.006.971 bezoekers, €9.998.722 recette
4. Fast & Furious 7 – 955.845 bezoekers, €8.421.053 recette
5. Star Wars: The Force Awakens – 864.474 bezoekers, €9.090.198 recette

Nationale top 5
1. Gooische Vrouwen 2 – 818.113 bezoekers, €6.821.822 recette
2. Michiel de Ruyter – 693.202 bezoekers, €5.957.218 recette
3. Ja, Ik Wil! – 368.096 bezoekers, €3.058.762 recette
4. Bon Bini Holland – 366.793 bezoekers, €3.088.542 recette
5. Bloed, Zweet & Tranen – 311.820 bezoekers, €2.629.416 recette

Home entertainment

De home entertainment markt laat een flinke krimping zien. De verkoop van dvd’s en Blu-rays daalde met 23%. De groei van Video on Demand kon die krimp niet compenseren, waarmee de markt verder gestagneerd blijkt. Dat lijkt vooral te komen door het illegaal downloaden en streamen van films en series. De NVF wil daar komend jaar meer tegen doen. Eén van de kerntaken van het komende jaar was volgens Haj Binsbergen, vicevoorzitter van de NVF, dan ook piraterijbestrijding.

NieuwsFilm

meest populair