Love Ranch

Love Ranch (2010)

Helen Mirren en Joe Pesci hadden beter materiaal verdiend dan dit vlakke verhaaltje over het eerste legale bordeel in Amerika.

Leestijd: 2 min 10 sec
Regie: Taylor Hackford | Cast: Helen Mirren (Grace Bontempo), Joe Pesci (Charlie Bontempo), Sergio Peris-Mencheta (Armando Bruza), Gina Gershon (Irene), Taryn Manning (Mallory), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2010

Er werd vooraf nog het nodige verwacht van Love Ranch, de nieuwe film van regisseur Taylor Hackford, die eerder met Ray en The Devil’s Advocate al had bewezen interessante films te kunnen afleveren, met in de hoofdrollen Joe Pesci (in pas zijn tweede rol in dertien jaar) en Helen Mirren, de echtgenote van Hackford. Helaas worden die verwachtingen niet waargemaakt in het vlakke en matige Love Ranch dat voor een film over prostitutie wel heel braaf is.

De op feiten geïnspireerde film gaat over het echtpaar Charlie en Grace Bontempo die in Nevada het eerste legale bordeel in de Verenigde Staten openden. Charlie regelt de algemene zaken terwijl Grace meer een ouderwetse ‘madam’ is die zorg draagt voor haar meisjes en ervoor zorgt dat alles ordelijk verloopt. Het huwelijk tussen Charlie en Grace, dat toch al niet heel liefdevol meer is, wordt op de proef gesteld als Charlie besluit de bokser Armando Bruza te steunen en Grace als zijn manager aanstelt. Grace, die het vele vreemdgaan van Charlie goed zat is, besluit dat zij ook wel een avontuurtje verdient en begint een affaire met Bruza.

Love Ranch is zo’n film waarbij de acteurs beter materiaal hadden verdiend. Het is geweldig Joe Pesci, bekend van zijn rollen uit Goodfellas en Raging Bull, weer eens aan het werk te zien, maar waarom hij deze film uitkoos voor zijn terugkeer zal altijd een raadsel blijven. Love Ranch heeft weliswaar een interessant onderwerp, maar de wereld van de legale prostitutiebranche vormt slechts de achtergrond voor een clichématig liefdesverhaaltje dat we al veel vaker en veel beter hebben gezien. Dat komt met name door het matige scenario van Mark Jacobson, die denkt dat hij met het gebruik van veel scheldwoorden kan verbloemen dat de film wel heel weinig om het lijf heeft.

Wat de film naast de aanwezigheid van Joe Pesci nog enigszins de moeite waard maakt is Helen Mirren, die onlangs de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar heeft bereikt maar daar in haar filmrolkeuze geen blijk van geeft. Na haar sterke vertolking als gepensioneerde huurmoordenaar in Red afgelopen jaar, is ze ook als hoerenmadam op leeftijd onnavolgbaar. Mirren heeft er geen enkel probleem mee het bed in te duiken met een dertig jaar jongere Argentijnse minnaar en helpt de film enorm met haar imponerende uitstraling. Genoeg om van Love Ranch een goede film te maken is het helaas niet; daarvoor schieten regisseur Taylor Hackford en Mark Jacobson toch echt tekort.