Recensie

The Prosecutor the Defender the Father and His Son (2015)

De veroordeling van een Bosnische oorlogsmisdadiger lijkt een uitgemaakte zaak, maar zo makkelijk ligt dat niet.

in Recensies
Leestijd: 2 min 22 sec
Regie: Iglika Triffonova | Cast: Samuel Fröler (Mikhail Finn), Romane Bohringer (Catherine Lagrage), Ovanes Torosian (Deyan), Krassimir Dokov (Milorad Krstic), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2015

Deze zomer is het precies twintig jaar geleden dat Srebrenica werd aangevallen door Bosnisch-Servische troepen. Met duizenden moslims die werden vermoord, wordt het nog altijd als de grootste Europese genocide sinds de Tweede Wereldoorlog gezien. Gerechtigheid moest er komen. En die kwam er in de vorm van het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag. Het rechtbankdrama The Prosecutor the Defender the Father and His Son laat echter zien dat er achter zo'n koele terechtstelling mensen zitten die ieder met eigen twijfels rondlopen.

Het lijkt zo'n duidelijk uitgemaakte zaak: Milorad Krstić (een verzonnen personage, niet te verwarren met Radislav Krstic) is een brute oorlogsmisdadiger die de hoogst mogelijke straf verdient. Openbaar aanklager Catherine Lagrange heeft haar tanden in de zaak gezet, maar stuit op flinke tegenstand van de verdedigende partij. De Zweedse advocaat Mikhail Finn mag de gebeurtenissen in Bosnië dan net zo verschrikkelijk vinden als ieder ander, hij gelooft heilig in het juridisch systeem en weet ieder argument van Lagrange een draai te geven in het voordeel van Krstić. Totdat Lagrange haar laatste getuige oproept. De jongen, die uiterst zakelijk Getuige K109 wordt genoemd, beweert dat hij door de troepen van Krstić is geronseld en kan bevestigen dat hij de opdracht kreeg om massa's onschuldige en beschermde burgers te vermoorden.

Die getuigenis lijkt de genadeklap voor Krstić te zijn, maar Finn geeft zich niet gewonnen. Hij lijkt de ouders van K109 in Bosnië te hebben gevonden, terwijl de getuige zelf had aangegeven dat ze dood waren. Aanleiding voor Finn om op het vliegtuig naar Sarajevo te stappen en het Bosnische platteland in te duiken. Daar vindt hij inderdaad een echtpaar dat hun zoon mist, maar gaat dit om dezelfde mensen? Als Finn in de rechtbank bevestigd kan krijgen dat het verhaal van K109 rammelt, kan hij de veroordeling van Krstić verder in de war schoppen.

Dit rechtbankdrama krijgt daarmee een mooie menselijke kant. Naast de manipulerende machtsspelletjes achter gesloten Haagse deuren – verhelderend samengevat in een verhaallijn waarin Sanne Vogel een Nederlandse onderzoeksjournalist speelt – gaat de film over hoe weggedrukte gezinsperikelen op de achtergrond meespelen tijdens een koele veroordeling. Dat geldt niet alleen voor K109 en zijn mogelijke ouders, maar ook voor Lagrange die de druk van haar succesvolle vader op haar schouders voelt en voor Finn, een immigrant die zijn vader in een Zweeds tehuis heeft achtergelaten.

Net als het onlangs verschenen Deense drama Krigen, maakt The Prosecutor the Defender the Father and His Son duidelijk dat er een kloof zit tussen strak ontworpen oorlogswetten en de mensen van vlees en bloed die daarmee te maken krijgen. In dit geval wordt er soms te veel gepraat om de feiten op een rij te krijgen, maar de boodschap blijft goed binnenkomen.