Chor Nikal Ke Bhaga [Netflix]

Chor Nikal Ke Bhaga [Netflix] (2023)

Een romantische thriller over een vliegtuigkaping speelt te open kaart en komt nooit helemaal van de grond.

Leestijd: 2 min 10 sec
Regie: Ajay Singh | Scenario: Shiraz Ahmed, Raj Kumar Gupta, Amar Kaushik | Cast: Yami Gautam (Neha Grover), Sunny Kaushal (Ankit Sethi), Sharad Kelkar (Parvez Shaik), Indraneil Sengupta (Sudhanshu Roy), Barun Chanda (Minister Sanyal) e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2023

Liefde en bedrog wisselen elkaar af in Chor Nikal Ke Bhaga, aan boord van een lange vliegtuigvlucht van het Midden-Oosten naar India. Een Indiase stewardess en een passagier zijn verwikkeld geraakt in een liefdesverhouding én een samenzwering, met een grote buit op het spel. Hun plan om miljoenen aan diamanten te stelen van een medepassagier, wordt echter bruut verstoord door een vliegtuigkaping.

Chor Nikal Ke Bhaga ('De dief is ontsnapt') begint met de romance tussen de mysterieuze stewardess Neha en de aantrekkelijke zakenman Ankit. Ze leven een rijkeluisleven in verschillende uithoeken van het moderne Midden-Oosten en slijten hun avonden in dure nachtclubs. Verenigd door veganisme en verbonden in de liefde klinken de twee Indiase kosmopolieten (met hopelijk kinderchampagne) als Neha bekend maakt in verwachting te zijn. Hun droom wordt vervolgens bruut aan diggelen geslagen door twee afpersers die het stel dwingen om een diamantsmokkel te onderscheppen.

Wisselend tussen verschillende tijdlijnen duurt het even voordat het verhaal de startbaan achter zich laat. Na een lange opbouw over zwoele wittebroodsweken komt de vaart erin als de plannen van de kapers zich ontvouwen. Een kat-en-muisspel begint, waarbinnen de motieven van verschillende personages een rol spelen. De impulsieve Ankit, wiens neus meermaals wordt toegetakeld, en de slinkse Neha moeten tegelijkertijd hun buit én de gehele bezetting van het vliegtuig zien veilig te stellen. Hun twee doelen komen alleen niet altijd helemaal overeen, en al gauw zijn de twee tortelduifjes niet meer zo erg in de wolken.

Wat volgt is weinig verrassend doordat Chor Nikal Ke Bhaga braaf alle genreconventies volgt. Op een later moment proberen de schrijvers dit gebrek te compenseren door een groter complot te introduceren, maar de plotwendingen blijken gekunsteld. Er wordt zwaar geleund op bekende verhalen uit films als de Ocean's-filmreeks, waardoor de kaarten aan het eind van de zit niet eens op tafel hoeven te worden gelegd. Het is al vliegensvlug duidelijk wiens spelletje gespeeld wordt, met de diamanten als hoofdprijs.

Chor Nikal Ke Bhaga begint met een conventionele set-up en wijkt weinig af van de vooraf uitgestippelde koers, waardoor zelfs de twist ingerekend aanvoelt. Cinematografisch wordt het gekonkel in het vliegtuig oninteressant in beeld gebracht, wat uiteindelijk weinig meer biedt dan hersenloze suspense. Wat meer turbulentie was beter geweest voor deze zogenaamde thriller, want op deze manier valt de kijker tijdens de vlucht maar al te makkelijk in slaap.

Chor Nikal Ke Bhaga is te zien bij Netflix.