Gorzko, Gorzko! [Netflix]

Gorzko, Gorzko! [Netflix] (2022)

Nee heb je, ja kun je krijgen, in deze erg flauwe Poolse romkom.

Leestijd: 2 min 13 sec
Regie: Tomasz Konecki | Scenario: Andrzej Golda | Cast: Mateusz Kosciukiewicz (Tomek), Rafal Zawierucha (Janek), Zofia Domalik (Ola), Agnieszka Wiedlocha (Klara), Edyta Olszówka (Patsy), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2023

Tomek is een vrouwenversierder. De seks met vriendin Mazda is goed, maar als zij vraagt of hij haar ouders wil ontmoeten, ziet hij dat niet zitten. Vlak daarna ziet hij een knappe vrouw voorbijlopen. Hoewel zij zijn versierpoging afwimpelt, komt nee niet in zijn woordenboek voor en volgt hij haar. Dat betekent dat hij een belangrijke afspraak op werk mist en zijn baan kwijtraakt, waardoor hij bij broer Janek op de bank moet slapen. Om inkomen te hebben stemt hij in met het filmen van een bruiloft, en dan blijkt het de bruiloft van de knappe vrouw, Ola, te zijn.

Eigenlijk draait deze hele romantische komedie om het idee dat als je een vrouw maar lang genoeg stalkt, dat ze dan vanzelf verliefd op je wordt. Niet heel romantisch dus. Mocht je je daaroverheen kunnen zetten, rammelt er echter nog genoeg aan het script. Ola staat op het punt om te trouwen met een zoon van een belangrijke politicus en haar eigen vader zit in de gevangenis. Dat brengt nogal verwikkelingen met zich mee. Bedreigingen aan het adres van Tomek en zijn broer die zelfs uitlopen op een ontvoering. Het slaat allemaal nergens op en erg grappig is het ook niet.

Gorzko, Gorzko!, (vertaling: kus, kus), benadrukt de stereotype man-vrouwverhouding nogal door de manier waarop het de relatie tussen Tomek en Ola neerzet. Maar tegelijkertijd is er ook kritiek op de Poolse politiek en maatschappij. De corruptie en het conservatisme worden belachelijk gemaakt. Het zijn echter allemaal vrij gemakkelijke grappen, dus om daarvan te genieten moet je wel in een erg flauwe bui zijn.

Afgezien van het zeer ondermaatse script, blinkt de film nergens in uit. Het acteerwerk is bij tijd en wijlen wat overdreven en er is niemand die de aandacht trekt. Op visueel gebied heeft het weinig te bieden, met uitzondering van een moment dat gigantisch opvalt omdat daar kleine tijdsprongetjes gemaakt worden tijdens het inschenken van shotjes. Dat een dergelijk nietszeggend gebaar het meest opvallende esthetische moment is, zegt veel. Gorzko, Gorzko! is nergens echt incompetent geschoten, maar dat is het enige wat erover gezegd kan worden.

Met Gorzko, Gorzko! zet Netflix de lijn door van slechte Poolse romantische komedies aankopen en uitbrengen. Dertien in een dozijn personages met dubieuze romantische smaak zijn soms enigszins vermakelijk vanwege het lachwekkende eraan, maar bieden verder helemaal niets. Als je op zoek bent naar een romantische komedie met goede humor of inhoud kan je beter doorzoeken en Gorzko, Gorzko! vaarwel kussen.

Gorzko, Gorzko! is te zien bij Netflix.