Algemeen

The Hurt Locker grote winnaar bij de Oscars

Avatar grijpt naast alle grote awards, zelfs Precious deed het beter.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Mark op 08.03.2010 om 06:18 in Algemeen
Welke film krijgt de Oscar voor beste film, Avatar of The Hurt Locker? Aan het begin van de avond was het nog een groot vraagteken, al dachten de meeste mensen dat Avatar er met de meeste beeldjes vandoor zou gaan. De show begon redelijk rustig en totaal niet spectaculair met een kort nummer van Neil Patrick Harris en een heleboel grappen van Steve Martin en Alec Baldwin, waarvan de meesten trouwens mislukten. Daarna de bekendmaking van twee toch wel meest voorspelbare Oscars: Christoph Waltz voor zijn bijrol in Inglourious Basterds en Up als beste animatiefilm.

De strijd ging vooral tussen Avatar en The Hurt Locker, Avatar als grote productie die miljarden opleverde en The Hurt Locker als underdog die in de meeste landen geeneens een bioscooprelease kreeg. Beide films hebben negen Oscarnominaties, waaronder die voor beste film, regie en camerawerk. The Hurt Locker begon goed en pakte de Oscar voor beste originele scenario. 0 – 1

Na een aantal awards voor o.a. animatie kortfilm die niet naar A Matter of Loaf and Death ging van Nick Park, die al vier Oscars heeft, maar naar Logorama (hier te bekijken) kwam de show een beetje op gang. Ook Ben Stiller was weer van de partij, hij mocht dit jaar de Oscar voor beste make-up bekendmaken. Verleden jaar kwam hij vermomd als Jaquin Phoenix die hij extreem goed imiteerde. Nu was hij verkleed als een Avatar, een grap die oorspronkelijk door Sasha Baron Cohen gedaan zou worden maar door ‘creatieve verschillen’ ging dat niet door. Stiller probeerde er nog iets van te maken, maar om het echt grappig te noemen…

Het is nu 03:55 en de show die het hoogtepunt van het jaar moet voorstellen is tot nu toe niet echt boeiend te noemen. Grote kans dat het meeste van het jonge publiek dat de Academy wilde aantrekken met o.a. het nomineren van tien titels voor beste film al weer is afgehaakt. Stiller kwam overigens wel met een verassing: Precious won het beeldje voor beste bewerkte scenario. En direct daarna kwam de tweede Oscar voor Precious, Mo’Nique kreeg de erkenning die ze verdiende voor haar bijrol.

Bij de technische awards, wat normaal het saaiste stuk van de hele avond is werd het onverwacht toch nog leuk. Een geinig in elkaar gezette clip die een eerbetoon was aan het horrorgenre was een verrassend fris stukje. Up ging er met het beeldje voor beste soundtrack vandoor, een tegenvaller voor Avatar. Met The Hurt Locker ging het wel goed, de film kreeg twee Oscars, beide voor geluid. Avatar pakte ondertussen beste camerawerk en aankleding en ook die Oscar die we allemaal wel konden voorspellen, die van beste visuele effecten. Daarmee kwam de tussenstand op 3 – 4, de film zonder verhaal ging de goede kant op.

Daarna kreeg niet A Prophet of The White Ribbon maar de Argentijnse film The Secret of Her Eyes de Oscar voor beste niet-Engelstalige film, wie had dat verwacht?

Jeff Bridges als beste acteur voor zijn rol in Crazy Heart, niets bijzonders. Tijdens de split-screen bij het oplezen van de genomineerden kon je al zien dat hij zelf ook al wist dat hij ging winnen. Bij de actrices was het een heel ander geval. The buzz rond Sandra Bullock was enorm dit jaar en op het laatste moment leek het alsof Gabourey Sidibe uit Precious ook nog een grote kans maakte. De tranen van Sidibe tijdens de introductie van de collega’s waren een teken voor wat er komen ging. Want zoals voorspeld kreeg Bullock de award voor beste actrice en waren het haar tranen die vloeiden aan het einde van haar speech toen ze haar medegenomineerden bedankte. Eindelijk heeft ook zij een Oscar.

Er waren toen nog twee categorieën te gaan en het was eigenlijk al duidelijk dat Avatar het niet zo goed ging doen als iedereen het had verwacht. In een sneltreinvaart jagen ze beste regie en beste film over het scherm, beide gaan naar The Hurt Locker, Kathryn Bigelow is de eerste vrouwelijke regisseur die een Oscar wint. Daarmee is Avatar de grote verliezer van de avond met ‘slechts’ drie overwinningen in technische categorieën. Voor iedereen die niet op is gebleven: je hebt niets gemist, dit waren de saaiste en meest voorspelbare Oscaruitreikingen in jaren. Hopelijk maakt de Academy er volgend jaar weer een show van als vanouds.

Nog één keer alle winnaars op een rij.

beste film: The Hurt Locker
beste niet-Engelstalige film: The Secret of Her Eyes (Juan Jose Campanella, Argentina)
beste acteur: Jeff Bridges - Crazy Heart
beste actrice: Sandra Bullock - The Blind Side
beste acteur in bijrol: Christoph Waltz - Inglourious Basterds
beste actrice in bijrol: Mo'Nique - Precious
beste regisseur: The Hurt Locker (Kathryn Bigelow)
beste animatiefilm: Up

beste bewerkt scenario: Precious (Geoffrey Fletcher)
beste origineel scenario: The Hurt Locker (Mark Boal)
beste sountrack: Up (Michael Giacchino)
beste origineel nummer: The Weary Kind (Crazy Heart) (Ryan Bingham en T Bone Burnett)
beste animatie kortfilm: Logorama (Nicolas Schmerkin)
beste kortfilm: The New Tenants (Joachim Back en Tivi Magnusson)
beste documentaire: The Cove (Louie Psihoyos en Fisher Stevens)
beste documentaire kortfilm: Music by Prudence (Roger Ross Williams en Elinor Burkett)

beste geluidsmontage: The Hurt Locker (Paul NJ Ottosson en Ray Beckett)
beste geluid: The Hurt Locker (Paul NJ Ottosson)
beste montage: The Hurt Locker (Bob Murawski en Chris Innis)
beste camerawerk: Avatar (Mauro Fiore)
beste kostuums: The Young Victoria (Sandy Powell)
beste make-up: Star Trek (Barney Burman, Mindy Hall en Joel Harlow)
beste aankleding: Avatar (Rick Carter, Robert Stromberg en Kim Sinclair)
beste visuele effecten: Avatar (Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham en Andrew R Jones)

60 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Remco

Avatar

Sommige hier weten echt niet waar ze over praten. Als je Avatar een super slechte film vindt heb je echt geen verstand van films. Oke het is geen meesterwerk maar ik vraag me dan wel af wat je onder een slechte film verstaat want daar valt deze echt niet onder.
Absurd vond ik ook de oscar voor sound and sound editing voor the Hurt Locker ? kom op daar ging Avatar toch echt overheen

demeter

Avatar

marcjeb "Avatar is geen 1 waard zoals jij het zegt;

De oscars is gewoon een en al vriendjes politiek..
Want als het volk mocht spreken is Avatar ten opzichte(al helemaal) van hurt locker zo veel suc6voller.. de feiten liegen er niet om.
Ik ken niemand uit de buurt die gewoon niet naar avatar is geweest, en zelfs vele die 2 keer geweest zijn, en dat heb ik seriues nog nooit eerder gehoord over een film, 2 x naar de zelfde film is gewoon ziek als je het mijn vraag. en hurt locker... niemand kent die film :P
Hurt locker is zowizo verhaal apart want de film is van 2008, en kwam hier nog eens in 2010.. en heeft oscars voor 2009.

Maar het zijn de mannen van Amerika he dus die verdienen die oscars."


Dat een film heel erg succesvol is, betekent alleen maar dat veel mensen het leuk vinden om er naar te kijken, niet dat hij goed is.
En dat niemand The Hurt Locker kent, betekent niet dat hij de oscar voor beste film niet verdient. Het betekent alleen maar dat het marketingbudget voor die film erg laag was, waardoor het moeilijk was om bekendheid te verwerven.

Hoiii

Avatar

marcjeb "Avatar is geen 1 waard zoals jij het zegt;

De oscars is gewoon een en al vriendjes politiek..
Want als het volk mocht spreken is Avatar ten opzichte(al helemaal) van hurt locker zo veel suc6voller.. de feiten liegen er niet om.
Ik ken niemand uit de buurt die gewoon niet naar avatar is geweest, en zelfs vele die 2 keer geweest zijn, en dat heb ik seriues nog nooit eerder gehoord over een film, 2 x naar de zelfde film is gewoon ziek als je het mijn vraag. en hurt locker... niemand kent die film :P
Hurt locker is zowizo verhaal apart want de film is van 2008, en kwam hier nog eens in 2010.. en heeft oscars voor 2009.

Maar het zijn de mannen van Amerika he dus die verdienen die oscars."


Nou hier is het toch anders, de meeste hier hebben geen interesse in de film en sommige haten het zelf omdat het zon overrated hype is. De meeste mensen kijken zoviezo niet naar kwalitiet, ze willen gewoon wat leuks zien. Avater zal wel het leuke zijn en The Hurt Locker zal wel de kwaliteit zijn,

Hoiii

Avatar

Theo Wissen "Ik zou me als regiseur ook kapotschamen als ik zojuist de best bezochte film allertijden had uitgebracht. Ik zou niet eens over straat durven te lopen omdat iedereen me zou nawijzen dat ik die waardeloze regiseur was van die film die de halve westerse wereld heeft gezien in een bioscoop. Ik zou me inderdaad kapotschamen....

. "
Cameron is zeker goed en heeft geweldige films gemaakt in het verleden zoals Titanic en Terminator en hij hoeft zich zeker niet te schamen, maar zelf vind ik Avater ook echt niks en is het gewoon een hype op het moment en verdient het niet om meest succesvolle film te zijn, Op zicht heus wel leuke film enz, maar best wel overrated ja

Otmeister

Avatar

Hurt Locker had ik al eerder op mijn radar dan Avatar...

Kan aan mij liggen...

marcjeb

Avatar

Otmeister "Het succes ligt er ook wel. Dat ontken ik ook niet. Nooit gedaan ook.
Harry Potter was ook een succes...

Maar je geeft het zelf al aan. Je kijkt naar opbrengst, niet naar kwaliteit. Moet je zelf weten, dat is je goed recht. Neemt verder niet weg dat Avatar gewoon een boutfilm is.

Maar als je het mij vraagt, is dat niet de graadmeter voor een oscar. Naar mijn weten, en ik kan het fout hebben, zijn de oscars opgericht om de beste film van het jaar te prijzen. En niet de film die het meest in het laadje legt..."


Avatar is geen 1 waard zoals jij het zegt;

De oscars is gewoon een en al vriendjes politiek..
Want als het volk mocht spreken is Avatar ten opzichte(al helemaal) van hurt locker zo veel suc6voller.. de feiten liegen er niet om.
Ik ken niemand uit de buurt die gewoon niet naar avatar is geweest, en zelfs vele die 2 keer geweest zijn, en dat heb ik seriues nog nooit eerder gehoord over een film, 2 x naar de zelfde film is gewoon ziek als je het mijn vraag. en hurt locker... niemand kent die film :P
Hurt locker is zowizo verhaal apart want de film is van 2008, en kwam hier nog eens in 2010.. en heeft oscars voor 2009.

Maar het zijn de mannen van Amerika he dus die verdienen die oscars.

Silver

Avatar

Vond Avatar een geweldige filmervaring maar qua verhaal niet geweldig, niet erg ik heb me prima vermaakt maar dat het niet de beste film is geworden kan ik zeker mee leven.

Waar ik meer problemen mee heb/had was de show zelf. Wat een slecht zoutloos gebeuren. En het afraffelen op het einde van eigenlijk de twee belangrijkste oscars....zucht nee heel jammer.

Op film 1.... Koolhoven te cynisch niets was goed. Kennis ontbrak hier en daar. En ik was blij dat ze het staan snel lieten zitten.

Volgend jaar een nieuwe kans.

Otmeister

Avatar

marcjeb "Leren ze je daar niet dat het ''all about the money is''
Ik ben toch liever de baas van een winkel met een omzet van 3 miljard dat 'kwantiteit' verkoopt dan een winkel van 12 miljoen omzet dat matig 'kwaliteit' verkoopt
Dan ligt het suc6 toch echt bij Avatar."


Het succes ligt er ook wel. Dat ontken ik ook niet. Nooit gedaan ook.
Harry Potter was ook een succes...

Maar je geeft het zelf al aan. Je kijkt naar opbrengst, niet naar kwaliteit. Moet je zelf weten, dat is je goed recht. Neemt verder niet weg dat Avatar gewoon een boutfilm is.

Maar als je het mij vraagt, is dat niet de graadmeter voor een oscar. Naar mijn weten, en ik kan het fout hebben, zijn de oscars opgericht om de beste film van het jaar te prijzen. En niet de film die het meest in het laadje legt...

marcjeb

Avatar

Otmeister ""Bijna 3 miljard Euro voor Avatar, the Hurt Locker? 12 miljoen, en in bijna geen een bioscoop gedraaid, Avatar draait nu nog! Schande schande schande! Avatar was een mooie film, een prachtige film, naar mijn mening."

Dames en Heren, mag ik even?

Zie hier het slapste argument aller tijden.
Films afmeten naar de opbrengst.
College films kijken, deel 1. Het allereerste wat je leert tijdens een studie cinematografie: NOOIT een film afzetten tegen de opbrengst. De mooiste parels zitten verborgen onder een dikke laag stof.

Om het wat populairder te zeggen, want dat is wel zo makkelijk, de Shawshank Redemption werd destijds ook niet opgemerkt. Maar hoezee, wat een film is dat.

Volgens bovenstaand non-figuur zou dat helemaal niet kunnen. Want geen aandacht, want geen opbrengst, want geen bioscoop-bezoek...

Je kunt het ook dus omdraaien. Dat een film succesvol is in de bioscopen hoeft helemaal niet te zeggen dat de film goed is.

Zie Avatar."


Leren ze je daar niet dat het ''all about the money is''
Ik ben toch liever de baas van een winkel met een omzet van 3 miljard dat 'kwantiteit' verkoopt dan een winkel van 12 miljoen omzet dat matig 'kwaliteit' verkoopt
Dan ligt het suc6 toch echt bij Avatar.

Otmeister

Avatar

R Tomasi "Wederom krijgt Quentin Tarantino niet waar hij recht op heeft. Naar mijn mening had Inglorious Bastards moeten winnen. Net zoals Pulp Fiction in 1994. The Hurt Locker zijn we over 2 jaar met zn allen vergeten. Ik vraag me af of The Hurt Locker überhaupt enige bekendheid zou hebben gekregen als Avatar er niet zou zijn geweest (Bigelow vs Cameron)."


Klopt. Je raakt de knikker waar hij moet rollen.
Precies in het putje.

Hurt Locker ís ook een op en top Amerikaanse film. Verhaal over de jongens in Irak. Vinden ze allemaal prachtig daar. Dat gaat erin als Ketellapper. Zoete koek die inspeelt op het sentiment.

Maar zo zijn de Oscars dus. Amerikaanse hap. Een filmpje over de 'helden' van Irak kan nooit misgaan.

Aan de andere kant, de grootste Westerse filmindustrie ligt nu eenmaal in Amerika. Daar kun je weinig aan veranderen. Europa ligt wat dat betreft weer eens mijlienver achter.

Otmeister

Avatar

R Tomasi "Wederom krijgt Quentin Tarantino niet waar hij recht op heeft. Naar mijn mening had Inglorious Bastards moeten winnen. Net zoals Pulp Fiction in 1994. The Hurt Locker zijn we over 2 jaar met zn allen vergeten. Ik vraag me af of The Hurt Locker überhaupt enige bekendheid zou hebben gekregen als Avatar er niet zou zijn geweest (Bigelow vs Cameron)."


Klopt. Je raakt de knikker waar hij moet rollen.
Precies in het putje.

Hurt Locker ís ook een op en top Amerikaanse film. Verhaal over de jongens in Irak. Vinden ze allemaal prachtig daar. Dat gaat erin als Ketellapper. Zoete koek die inspeelt op het sentiment.

Maar zo zijn de Oscars dus. Amerikaanse hap. Een filmpje over de 'helden' van Irak kan nooit misgaan.

Aan de andere kant, de grootste Westerse filmindustrie ligt nu eenmaal in Amerika. Daar kun je weinig aan veranderen. Europa ligt wat dat betreft weer eens mijlienver achter.

Darthmar

Avatar

Avatar was een mooie film om te zien. Maar ik noemde het niks voor niks Dances With Wolves in Space. Dus nou niet echt Oscar waardig voor beste film.
De rest van de genomineerde films wil/ heb ik nog niet gezien. Maar vaak wint nou niet echt de beste film. Tot nu toe heb ik alle Oscars winnende films gezien en vaak vond ik het niet de terrechte winnaar.
The Hurt Locker ging over soldaten in Irak en was voor mij dan meteen de favoriet om te winnen. Amerikaanse patriotisme moet je niet onderschatten vooral niet bij prijsuitreikingen.

R Tomasi

Avatar

Wederom krijgt Quentin Tarantino niet waar hij recht op heeft. Naar mijn mening had Inglorious Bastards moeten winnen. Net zoals Pulp Fiction in 1994. The Hurt Locker zijn we over 2 jaar met zn allen vergeten. Ik vraag me af of The Hurt Locker überhaupt enige bekendheid zou hebben gekregen als Avatar er niet zou zijn geweest (Bigelow vs Cameron).

Otmeister

Avatar

"Bijna 3 miljard Euro voor Avatar, the Hurt Locker? 12 miljoen, en in bijna geen een bioscoop gedraaid, Avatar draait nu nog! Schande schande schande! Avatar was een mooie film, een prachtige film, naar mijn mening."

Dames en Heren, mag ik even?

Zie hier het slapste argument aller tijden.
Films afmeten naar de opbrengst.
College films kijken, deel 1. Het allereerste wat je leert tijdens een studie cinematografie: NOOIT een film afzetten tegen de opbrengst. De mooiste parels zitten verborgen onder een dikke laag stof.

Om het wat populairder te zeggen, want dat is wel zo makkelijk, de Shawshank Redemption werd destijds ook niet opgemerkt. Maar hoezee, wat een film is dat.

Volgens bovenstaand non-figuur zou dat helemaal niet kunnen. Want geen aandacht, want geen opbrengst, want geen bioscoop-bezoek...

Je kunt het ook dus omdraaien. Dat een film succesvol is in de bioscopen hoeft helemaal niet te zeggen dat de film goed is.

Zie Avatar.

Otmeister

Avatar

akketa "Gast, slecht geslapen? Doe even rustig!

Je vindt het boutfilms, bagger, etc, maar zegt daar bij "Leuk vermaak en ik kijk het wel." Een 1 geven, maar je toch vermaakt hebben...

Ik voel een troll of gewoon een rare manier van beoordelen.

Hier klopt iets niet."


Nou nou, wat een reacties allemaal.

Avatar als verhaal is gewoon slecht. Een mierzoete tragedie. Een heel erg dun liefdesverhaaltje. Spijt me zeer, maar als je dat goed vindt, kun je net zo goed een gemiddelde Hugh Grant-film huren. Kom je ook aan je trekken... En daar heeft Cameron dan 11 jaar de tijd voor nodig. Dit slappe verhaal kun je in een dronken bui op zaterdagavond uit je duim zuigen. Daar heb je geen jaren voor nodig.

'Hier klopt iets niet?'
Daar heb je volkomen gelijk in.
Het klopt inderdaad niet dat deze film überhaupt is genomineerd voor de Oscars.

De 3D-effecten zijn fantastisch en het is een ervaring om deze film te bekijken. Maar het verhaal zelf is zo ongelooflijk dun en kut... Nogmaals, de hele ervaring om midden in het spektakel te zitten, komt op het conto van de computermannetjes. Daar heeft Cameron weinig mee te maken. Die schrijft gewoon een slappe Titanic II. Een mierzoet liefdesdrama met een uitermate dunne lijn waar je werkelijk misselijk van wordt.

Ja, ik kots op deze film. Ik kijk liever naar andere shit.

Yanggie

Avatar

Angeloraaij "Kom toch op zeg mensen doe eens even redelijk! Avatar, eerst helemaal de hemel in geprezen.. beste, mooiste film van het jaar! Dan.. valt hij toch voor een aantal mensen nogal tegen. Ik heb 'm gezien, meesterwerk, je word in een andere wereld meegevoerd. Misschien inderdaad een cliché verhaal, maar toch pakkend naar mijn idee. Mocht je de film toch niet waarderen, heb respect voor de man en zijn werk, 12 jaar aan een film bezig, dan zet je je hart en ziel er in! Dan komt opeens de onbekende Hurt Locker, JEZUS, niemand kent die film.. maarja het gaat over 'Hun jongens'' he... dan wint 'ie maar snel alle prijzen.

Bijna 3 miljard Euro voor Avatar, the Hurt Locker? 12 miljoen, en in bijna geen een bioscoop gedraaid, Avatar draait nu nog! Schande schande schande! Avatar was een mooie film, een prachtige film, naar mijn mening.

Mocht je de film toch niet zo mooi vinden, kraak hem eens niet zo af. De Oscars zijn flut en het is een en al vriendjespolitiek, kijk maar naar The Departed vorig jaar als ik het mij goed herinner!

Heb respect voor Cameron en zijn werk, nu is hij opeens het middelpunt van de spot, alsjeblieft. Als je een echte filmliefhebber bent heb je respect voor de filmmakers die het proberen! En bovendien, als je Avatar zo verschikkelijk vind, waarom ga je er dan heen en blijf je er mee bezig?

Respect voor Cameron, respect!"


Dude, The Departed vorig jaar? Wil je nog serieus genomen worden of kunnen we je net zo goed negeren?

Oscar voor beste visuele effecten is dik en dik verdient gewonnen door Avatar. Visueel gezien is Avatar de mooiste film die ik ooit heb gezien. En dat zal de komende jaren ook wel zo blijven. Zelfs 3D vond ik goed te doen terwijl ik anti 3D ben. Dikke pluim voor Cameron
Avatar die een beeldje hoort te krijgen voor beste film? Hell no.

De best film hoort in mijn ogen op alle vlakken een dikke 7,5 te scoren en niet de ene vlak een 6 en het een 9 te compenseren met een andere vlak. Avatar schiet naar mening op sommige vlakke gewoon te kort en The Hurt Locker voldoet er wel aan dus is het in mijn ogen een terechte winnaar. Had zelf liever Inglourious Basterds als winnaar gezien maar dat terzijde.

En wat jij zegt over de opbrengst, bekendheid en dat The Hurt Locker heeft gewonnen om het feit dat het over "hun jongens" gaan is echt volslagen achterlijk.

Ohja als de Oscars toch flut is, waarom maak je je er nog zo druk over dan?

Toelietoesh

Avatar

marcjeb "Ja je hebt avatar ook een 1 gegeven zag ik,, wat een haat tegen Avatar van jou kant, vanwaar die heftige jaloezi :| (in dit artikel boor je avatar al meerde malen de grond in)

Je kunt het echt niet hebben zeker of jij hebt gewoon geen verstand, want de 2 films met de meeste nominaties ( en gewonnen ) vind je boutfilms :P En qua verhaal lijnen vind ik avatar zelfs nog beter als hurt locker, dit omdat hurt locker gewoon op 1 lijn blijft en nergens een climax komt( en indd dat tripje naar het woestijn ?? waar sloeg dat op. )"


Ben jij ingehuurd door Cameron om Avatar te verdedigen ofzo...
Elke negatieve reactie op Avatar spreek je tegen en kom je met je "Je hebt geen verstand van films"-crap

Steve-O

Avatar

Inderdaad, voorspelbare Oscars. Ik ben het wel met alle eens:+
Hopenlijk worden ze wat spannender volgend jaar:9
:Y:Y:Y

Angeloraaij

Avatar

Kom toch op zeg mensen doe eens even redelijk! Avatar, eerst helemaal de hemel in geprezen.. beste, mooiste film van het jaar! Dan.. valt hij toch voor een aantal mensen nogal tegen. Ik heb 'm gezien, meesterwerk, je word in een andere wereld meegevoerd. Misschien inderdaad een cliché verhaal, maar toch pakkend naar mijn idee. Mocht je de film toch niet waarderen, heb respect voor de man en zijn werk, 12 jaar aan een film bezig, dan zet je je hart en ziel er in! Dan komt opeens de onbekende Hurt Locker, JEZUS, niemand kent die film.. maarja het gaat over 'Hun jongens'' he... dan wint 'ie maar snel alle prijzen.

Bijna 3 miljard Euro voor Avatar, the Hurt Locker? 12 miljoen, en in bijna geen een bioscoop gedraaid, Avatar draait nu nog! Schande schande schande! Avatar was een mooie film, een prachtige film, naar mijn mening.

Mocht je de film toch niet zo mooi vinden, kraak hem eens niet zo af. De Oscars zijn flut en het is een en al vriendjespolitiek, kijk maar naar The Departed vorig jaar als ik het mij goed herinner!

Heb respect voor Cameron en zijn werk, nu is hij opeens het middelpunt van de spot, alsjeblieft. Als je een echte filmliefhebber bent heb je respect voor de filmmakers die het proberen! En bovendien, als je Avatar zo verschikkelijk vind, waarom ga je er dan heen en blijf je er mee bezig?

Respect voor Cameron, respect!

Mark

Avatar

Nietzsche "Best animated short, "Logorama" is hier te bekijken:

[url]http://joshspector.com/2010/03/01/logorama-short-film/[/url]"
Cheers! Ik zet em erbij en ga zo ff kijken :)

benjamin

Avatar

Ik snap niet waarom sommige mensen zo graag Avatar afkraken. OK, beste film was overdreven geweest, maar doe nu niet alsof het zo'n ramp was. The Hurt Locker vind ik persoonlijk een verdiende winnaar. En Jeff Bridges mocht ook winnen, ik heb Crazy Heart nog niet gezien, maar zo'n acteur moet toch ooit het beeldje krijgen.

En de opbrengsten zeggen niks over de kwaliteit (zie Transformers 2). Hopelijk wordt The Hurt Locker nu opnieuw uitgebracht zodat iedereen hem kan gaan zien.

tjeef-o

Avatar

SunChaser "Hurt Locker beste film my ass. Was aardig pamflet, meer niet. Als je als regisseur 2,6 miljard dollar weet op te halen in de bios dan verdien je sowieso Oscar beste regisseur."


En als je dit zegt, verdien jij bij deze de domste opmerking bij dit item, en dat wil wat zeggen!!

on topic: Hurtlocker verdient gewonnen

WiXX

Avatar

Kunnen ze volgend jaar alsjeblieft die 3 kut filmnet presentatoren eruit kegelen?

Niet eens weten wie Neil Patrick Harris is. De meest Legend -wait for it- dary acteur die er rondloopt op deze planeet.

Daarna snappen ze ook niet de spoof op Paranormal Activity die gemaakt was. Echt zat met verbaasde ogen te kijken dat die mensen een film zoals Paranormal Activity niet hadden gezien.

Havoc

Avatar

Ik wordt een beetje moe van het anti-avatar gehalte op deze site..

marcjeb

Avatar

akketa "Gast, slecht geslapen? Doe even rustig!

Je vindt het boutfilms, bagger, etc, maar zegt daar bij "Leuk vermaak en ik kijk het wel." Een 1 geven, maar je toch vermaakt hebben...

Ik voel een troll of gewoon een rare manier van beoordelen.

Hier klopt iets niet."


afbeelding

seppe

Avatar

Waarom was il divo eigenlijk genomineerd voor beste make-up? die film komt uit 2008....

akketa

Avatar

Otmeister "En als je nog iets beter had gelezen, had je ook wel kunnen opmerken dat ik de Oscars sowieso bout vind...

Zowel Hurt Locker als Avatar als Titanic destijds. Allemaal bagger als je het mij vraagt. Leuk vermaak en ik kijk het wel, daar niet van. Maar goede films? Neen, absoluut niet.

Ik hecht idd geen waarde aan de Oscars. Doe ik al jaren niet meer."


Gast, slecht geslapen? Doe even rustig!

Je vindt het boutfilms, bagger, etc, maar zegt daar bij "Leuk vermaak en ik kijk het wel." Een 1 geven, maar je toch vermaakt hebben...

Ik voel een troll of gewoon een rare manier van beoordelen.

Hier klopt iets niet.

Quido

Avatar

SunChaser "Hurt Locker beste film my ass. Was aardig pamflet, meer niet. Als je als regisseur 2,6 miljard dollar weet op te halen in de bios dan verdien je sowieso Oscar beste regisseur."
Hadden ze dan niet beter een Oscar voor grootste marketingbudget en / of beste (of meest misleidende) marketingcampagne in het leven kunnen roepen? De winnaar van volgend jaar staat dan nu al vast: Alice in Wonderland.

Colonel_Kurz

Avatar

Armani "Teleurstellende Oscaruitreiking, waarbij Up in the Air heel onterecht compleet genegeerd werden. Acteerprijzen ook al zo onterecht. Het gaat zoals zo vaak niet om de rol zelf, maar om de carriere. Clooney had de prijs verdiend, net als Streep, maar ja, politiek."
Onzin, Clooney gladjakkerde zich door een even vlakke rol als de film inhoudelijk tekortschoot en voorspelbaar was. Dat Bullock blijft daarentegen verbazen.

marcjeb

Avatar

SunChaser "Hurt Locker beste film my ass. Was aardig pamflet, meer niet. Als je als regisseur 2,6 miljard dollar weet op te halen in de bios dan verdien je sowieso Oscar beste regisseur."


Ja of beste film :P

SunChaser

Avatar

Hurt Locker beste film my ass. Was aardig pamflet, meer niet. Als je als regisseur 2,6 miljard dollar weet op te halen in de bios dan verdien je sowieso Oscar beste regisseur.

demeter

Avatar

Yanggie "Grappig om te lezen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat een grote box office gelijk staat aan de kwaliteit van een film. [...]
"


Volgens mij waren dat meer reacties op de stelling dat James Cameron zich kapot zou moeten schamen. Een grote box office zegt inderdaad niet alles over de kwaliteit van een film, maar om nou te zeggen dat zo'n regiseur zich kapot moet schamen is ook wat overdreven als hij de meest succesvolle film aller tijden op zijn naam heeft staan.

Otmeister

Avatar

En als je nog iets beter had gelezen, had je ook wel kunnen opmerken dat ik de Oscars sowieso bout vind...

Zowel Hurt Locker als Avatar als Titanic destijds. Allemaal bagger als je het mij vraagt. Leuk vermaak en ik kijk het wel, daar niet van. Maar goede films? Neen, absoluut niet.

Ik hecht idd geen waarde aan de Oscars. Doe ik al jaren niet meer.

marcjeb

Avatar

Otmeister "Overigens is de Hurt Locker ook een boutfilm.

Zit ergens een stuk in waarin een scherpschutter (sniper) zo maar uit de losse pols wat vijanden neerschiet. Het commentaar van de echte jongens uit de zinloze oorlog in Irak werd er niet milder van. Dat kan helemaal niet. Het is vrijwel onmogelijk om vanuit die positie (zie de film) de vijand uit te schakelen.

Maar goed, liever de Hurt Locker als Oscarwinnaar, dan die draak van een film van Cameron. Avatar hoort thuis in de IMDb top 250 van slechtste films aller tijden. Met stip op 1, als je het mij vraagt.

Ter vergelijking, de Coen Brothers maken met dit budget 10 films. Minstens. Een gemiddelde Coen doet iets van 40 miljoen om te maken. M.a.w. de Coens kunnen met dit belachelijke budget 10 films maken die zeer waarschijnlijk allemaal stukken beter zijn dan het gedrocht dat Avatar heet. Snap werkelijk niet waar de hilariteit vandaan komt.

Oh, het is 3D? Nou ja, props voor de computermannetjes die dat mogelijk hebben gemaakt. Daar heeft die flapdrol van een nietsnut van een Cameron niet veel mee te maken..."


Ja je hebt avatar ook een 1 gegeven zag ik,, wat een haat tegen Avatar van jou kant, vanwaar die heftige jaloezi :| (in dit artikel boor je avatar al meerde malen de grond in)

Je kunt het echt niet hebben zeker of jij hebt gewoon geen verstand, want de 2 films met de meeste nominaties ( en gewonnen ) vind je boutfilms :P En qua verhaal lijnen vind ik avatar zelfs nog beter als hurt locker, dit omdat hurt locker gewoon op 1 lijn blijft en nergens een climax komt( en indd dat tripje naar het woestijn ?? waar sloeg dat op. )

Otmeister

Avatar

Overigens is de Hurt Locker ook een boutfilm.

Zit ergens een stuk in waarin een scherpschutter (sniper) zo maar uit de losse pols wat vijanden neerschiet. Het commentaar van de echte jongens uit de zinloze oorlog in Irak werd er niet milder van. Dat kan helemaal niet. Het is vrijwel onmogelijk om vanuit die positie (zie de film) de vijand uit te schakelen.

Maar goed, liever de Hurt Locker als Oscarwinnaar, dan die draak van een film van Cameron. Avatar hoort thuis in de IMDb top 250 van slechtste films aller tijden. Met stip op 1, als je het mij vraagt.

Ter vergelijking, de Coen Brothers maken met dit budget 10 films. Minstens. Een gemiddelde Coen doet iets van 40 miljoen om te maken. M.a.w. de Coens kunnen met dit belachelijke budget 10 films maken die zeer waarschijnlijk allemaal stukken beter zijn dan het gedrocht dat Avatar heet. Snap werkelijk niet waar de hilariteit vandaan komt.

Oh, het is 3D? Nou ja, props voor de computermannetjes die dat mogelijk hebben gemaakt. Daar heeft die flapdrol van een nietsnut van een Cameron niet veel mee te maken...

Nietzsche

Avatar

Daarna kreeg niet A Prophet of The White Ribbon maar de Argentijnse film The Secret of Her Eyes de Oscar voor beste niet-Engelstalige film, wie had dat verwacht?


Bij de beste niet-Engelstalige film komen wel vaker verrassingen voor als ik me goed herriner (Die Japanse film vorig jaar en Leben der Anderen vs El laberinto del fauno). Ik tip deze film al voor de winst sinds hij genomineerd is, het probleem voor deze film is dat hij zo slecht verkrijgbaar/onbekend is. Ik heb hem toevallig in Zuid-Amerika kunnen zien eind vorig jaar. En ik moet zeggen dat "El secreto de sus ojos" meteen mijn favoriete film van het jaar werd en nog steeds is.

Het niveau is sowieso al erg hoog in deze categorie, ze zijn eigenlijk allemaal beter dan de genomineerden voor beste film, IMHO.

De titel is in het Engels vertaald trouwens "The Secret in Their Eyes".

JKL34

Avatar

'k Denk altijd, als er nu het hele jaar niet één goeie film is gemaakt...
Je moet toch die Oscar kwijt. Tja, dan krijg je dit heh. Vind de uitslag in dat opzicht wel goed.

marcjeb

Avatar

Jildert "Meer dat het hier altijd op een vrij subjectieve manier werd gebracht."


Ik geef FT groot gelijk Avatar is een beleving opzich alleen al..
Een film dat eigenlijk alleen bioscoop waardig is, en zoals hurtlocker eigenlijk straight to dvd is/was:P.

Jildert

Avatar

PascalE "Omdat FT veel nieuws bericht over Avatar (welke filmsite met een breed publiek deed dat niet?), is het hun godenzoon? Kom op zeg."


Meer dat het hier altijd op een vrij subjectieve manier werd gebracht.

PascalE

Avatar

Omdat FT veel nieuws bericht over Avatar (welke filmsite met een breed publiek deed dat niet?), is het hun godenzoon? Kom op zeg.

Anyway ik heb het gelukkig niet live gezien, aan de uitslag te zien was dat ook niet nodig want zoiets verwachtte ik al (ondanks dat ik The Hurt Locker nog niet gezien heb).

Jildert

Avatar

Jammer hè FilmTotaal, dat jullie godenzoon Avatar maar drie Oscars heeft :'(.

Nu hopelijk weer wat minderen met het Avatar nieuws?

Yanggie

Avatar

Grappig om te lezen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat een grote box office gelijk staat aan de kwaliteit van een film.

Ontopic. Kan goed leven met de uitslag. Geen verrassingen.

wallace

Avatar

Yes geen beste film voor Avatar.
Want ik vond hen helemaal niet goed, jah een beetje omdat het er erg mooi uit zag.

timdekw

Avatar

Wat een hoop heen en weer gezeik. Je vindt een film goed of je vindt een film niet goed. Smaken verschillen, zeg wat je ervan vond, beredeneer het en discusseer het. Maar ga niet als een kleuter een film de grond in zitten trappen. Grow up!
Verder weet ik niet of ik het er nou wel zo mee eens ben ik vond the hurt locker namelyk een grote teleurstelling (zie filmpagina).

geertvdheide

Avatar

Zo, de reacties zijn alvast weer op niveau zie ik :D

Mijn reactie: De meeste prijzen erg voorspelbaar, maar ook erg verdiend voor zover ik kan nagaan. Dat Avatar meer de visuele Oscars wint, klopt naar mijn idee ook. Het is meer een geweldige entertainment-ervaring dan inhoudelijk de beste film van het jaar. De meeste films moet ik echter nog bekijken.

Ice

Avatar

Voor het grootste deel inderdaad erg voorspelbaar. Wel verassend dat de Oscar voor beste buitenlandse film niet naar Das Weisse Band of Un Prophete is gegaan aangezien zij de grote favorieten waren.
Wat betreft Avatar, die heeft de prijzen gekregen die hij zou moeten krijgen. En gelukkig niet die van beste film of regisseur. Ik kon me ook al bijna niet voorstellen dat de leden van de Academy Avatar niet door de enkel commerciele waarde van de film zouden kijken.

Christoph Waltz FTW!

marcjeb

Avatar

Hurt locker was voor mijn ook meer een documentaire, want het verhaal blijft op 1 lijn hangen en je volg een bombsquad on the road,, het werkt zich nergens naar toe geen hoogtepunt..
En what about dat woestijn tripje(vrijetijdstrip?) daar zijn ze opeens sluipschutters.

Theo Wissen

Avatar

marcjeb "Onzin onzin, ik zou me juist als regiseur KAPOT LACHEN, zo weinig oscars EN ZO VEEL SUC6 EN GELD BINNEN GESLEEPT, regiseur van hurt locker zit nu te balen, zoveel oscars en totaal geen suc6 en bekendheid gekregen( en geen tot matig bioscoop )."


Ehhhh, marcjeb, ik bedoelde het cynisch......

marcjeb

Avatar

Otmeister "Nee, een film over smurfen is wél meeslepend...

Ongelooflijk, smaak vervalt.
Helaas harder dan verwacht."


Hoezo waren de smurfen ook genomineerd ofzo ? wat hebben die er mee te maken

Otmeister

Avatar

master3d "Daar ben ik het mee eens, The Hurt Locker was zo meeslepend niet =/"


Nee, een film over smurfen is wél meeslepend...

Ongelooflijk, smaak vervalt.
Helaas harder dan verwacht.

marcjeb

Avatar

Theo Wissen "Ik zou me als regiseur ook kapotschamen als ik zojuist de best bezochte film allertijden had uitgebracht. Ik zou niet eens over straat durven te lopen omdat iedereen me zou nawijzen dat ik die waardeloze regiseur was van die film die de halve westerse wereld heeft gezien in een bioscoop. Ik zou me inderdaad kapotschamen....

Ontopic: ik vond de Hurt Locker een goeie film maar ik ben verbaasd dat hij de Oscar heeft gekregen voor Beste Film. Zo sterk vond ik hem echt niet. Up in the Air was m.i. toch echt een stuk sterker."


Onzin onzin, ik zou me juist als regiseur KAPOT LACHEN, zo weinig oscars EN ZO VEEL SUC6 EN GELD BINNEN GESLEEPT, regiseur van hurt locker zit nu te balen, zoveel oscars en totaal geen suc6 en bekendheid gekregen( en geen tot matig bioscoop ).

master3d

Avatar

Theo Wissen "Ik zou me als regiseur ook kapotschamen als ik zojuist de best bezochte film allertijden had uitgebracht. Ik zou niet eens over straat durven te lopen omdat iedereen me zou nawijzen dat ik die waardeloze regiseur was van die film die de halve westerse wereld heeft gezien in een bioscoop. Ik zou me inderdaad kapotschamen....

Ontopic: ik vond de Hurt Locker een goeie film maar ik ben verbaasd dat hij de Oscar heeft gekregen voor Beste Film. Zo sterk vond ik hem echt niet. Up in the Air was m.i. toch echt een stuk sterker."
Daar ben ik het mee eens, The Hurt Locker was zo meeslepend niet =/

marcjeb

Avatar

Otmeister "Godzijdank heeft die boutfilm van flutregisseur Cameron niet gewonnen.

Meest overschatte regisseur aller tijden. Het was al een schande dat die film (avatar) überhaupt was genomineerd voor de oscars... ''Bewijst maar weer eens dat de oscars niet veel voorstellen.''
"


Je heb helemaal gelijk, dit bewijst dat oscars niks voorstellen!!!, want waarom is Avatar de suc6volste film ooit, en haalt hurt locker niet eens een bioscoop :P Grappig dat je je eigen tegen spreekt.. DAt heb je met mensen die er geen verstand van hebben.

Theo Wissen

Avatar

Otmeister "Godzijdank heeft die boutfilm van flutregisseur Cameron niet gewonnen.
Werkelijk, 500 miljoen dollar en 11 jaar de tijd. En dan maak je zo'n kutfilm. Ongelooflijk dat die man zich niet kapot schaamt.
"


Ik zou me als regiseur ook kapotschamen als ik zojuist de best bezochte film allertijden had uitgebracht. Ik zou niet eens over straat durven te lopen omdat iedereen me zou nawijzen dat ik die waardeloze regiseur was van die film die de halve westerse wereld heeft gezien in een bioscoop. Ik zou me inderdaad kapotschamen....

Ontopic: ik vond de Hurt Locker een goeie film maar ik ben verbaasd dat hij de Oscar heeft gekregen voor Beste Film. Zo sterk vond ik hem echt niet. Up in the Air was m.i. toch echt een stuk sterker.

Armani

Avatar

Teleurstellende Oscaruitreiking, waarbij Up in the Air heel onterecht compleet genegeerd werden. Acteerprijzen ook al zo onterecht. Het gaat zoals zo vaak niet om de rol zelf, maar om de carriere. Clooney had de prijs verdiend, net als Streep, maar ja, politiek.

Darthmar

Avatar

Nog nooit zo'n voorspelbare Oscar uitreiking mee gemaakt. Natuurlijk ging The Hurt Locker winnen. Een film over Amerikaanse soldaten in Irak - als je deze niet voelde aankomen.
Daarnaast technische Oscars voor Avatar - ook te verwachten. Avatar is een technisch hoogstandje maar geen plot of verhaal technische hoogstaande film.
Wel humor dat Bullock een Oscar en een razzie mee naar huis kon nemen in 1 weekend. Staat leuk boven de openhaard.

Rosicky

Avatar

Waarschijnlijk de meest voorspelbare oscars in lange tijd; zoiets had iedereen verwacht. Erg jammer wat mij betreft de Hurt Locker is een aardige oorlogsfilm, maar totaal geen Oscar materiaal.

thyssimonis

Avatar

Mooie uitslag!
De Oscar voor "Christoph Waltz" was totaal geen verrassing

Otmeister

Avatar

Godzijdank heeft die boutfilm van flutregisseur Cameron niet gewonnen.

Meest overschatte regisseur aller tijden. Het was al een schande dat die film (avatar) überhaupt was genomineerd voor de oscars... Bewijst maar weer eens dat de oscars niet veel voorstellen.

Werkelijk, 500 miljoen dollar en 11 jaar de tijd. En dan maak je zo'n kutfilm. Ongelooflijk dat die man zich niet kapot schaamt.

Terechte oscar voor Bridges verder. Dat dan weer wel. De man had hem al eerder verdiend.