Unlocked [Netflix]

Unlocked [Netflix] (2023)

Lekkere thriller brengt de grootste nachtmerrie over het verliezen van je smartphone tot leven.

Leestijd: 2 min 4 sec
Regie: Tae-joon Kim | Scenario: Tae-joon Kim | Cast: Si-wan Yim (Jun-yeong), Woo-hee Chun (Na-mi), Hee-won Kim (Ji-man), Ye-won Kim (Eun-ju), Ho-san Park (Na-mi's vader) e.a. | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2023

Unlocked begint met een scène waarin de kijker in sneltreinvaart ziet wat hoofdpersonage Na-mi de hele dag allemaal met haar smartphone regelt. Als ze hem die avond in een bus laat vallen na een avondje drinken, wordt hij opgeraapt door Jun-yeong en die heeft niets goeds in de zin. Hij hackt haar mobiel, komt alles over haar te weten en laat zien hoe iemands leven met een paar berichten ontworteld kan worden.

Unlocked is niet erg onderscheidend, maar werkt verrassend goed, omdat hij inspeelt op een angst die velen zullen herkennen. Het idee dat iemand je via een smartphone de hele tijd in de gaten kan houden spreekt tot de verbeelding. Daarnaast is met name de slechterik erg goed gecast. Yim Si-wan als Jun-yeong is duidelijk een creep, maar aan het begin heeft hij nog een sympathieke uitstraling waardoor je snapt waarom Na-mi hem vertrouwt. Uiteindelijk blijft daar echter niets van over en jaagt hij de stuipen op het lijf.

Naast dat Na-mi's leven langzaam in duigen valt door de hacker, zijn er ook enkele moorden gepleegd. In zijn zoektocht naar de dader kan de detective niet ongezien blijven voor Jun-yeong, waardoor de spanning oploopt. Zo start een kat-en muisspelletje. Daarnaast serveert Unlocked nog enkele twists. Hoewel onvoorspelbaar, zijn die soms iets te veel van het goede. Omdat de film echter constant vermaakt, is het makkelijk om niet te grote vraagtekens te plaatsen bij het script.

Ondanks dat Unlocked niet het beste script heeft of direct een originaliteitsprijs binnen zal slepen, zijn er wel enkele geïnspireerdere momenten te vinden. Het begin waarbij de focus op de telefoon ligt, is daarvan een voorbeeld. Daarnaast wordt er goed met schaduwen gespeeld. Door een visuele truc zet de film de kijker zelfs even op het verkeerde been en dat leidt tot een van de spannendste momenten uit de film.

Unlocked is een lekker vermakelijke thriller met een paar uitschieters waaronder een acteur die de slechterik laat ontpoppen tot een angstaanjagende psychopaat. Omdat de film zo effectief inspeelt op onze afhankelijkheid van telefoons, bestaat de kans dat hij nog even in je gedachten blijft hangen. In ieder geval wanneer je na een dronken nacht weer de bus uitstapt. Waarschijnlijk heb je dan toch de neiging om wat angstvalliger je telefoon bij je te houden.

Unlocked is te zien bij Netflix.