'Die Hart 2: Die Harter': het vervolg waar niemand om vroeg voldoet aan de verwachtingen die er niet waren

'Die Hart 2: Die Harter': het vervolg waar niemand om vroeg voldoet aan de verwachtingen die er niet waren (2024)

Kevin Hart gooit alle bescheidenheid overboord en maakt van zichzelf een superster met groot inzicht.

Leestijd: 3 min 41 sec
Update:
Regie: Eric Appel | Scenario: Tripper Clancy | Cast: Kevin Hart (Kevin Hart), Nathalie Emmanuel (Jordan King), Ben Schwartz (Andre), Paula Pell (Cynthia), John Cena (Mr. 206), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2024

Kevin Hart krijgt eindelijk actierollen aangeboden. Maar het stoort hem hoe veilig het allemaal is. Geen echte stunts, alles voor een groen scherm. Hij probeert een door hem geschreven script te verkopen. De enige geïnteresseerde is een Zweedse filmmaker. Maar tijdens hun meeting wordt Hart verdoofd, en hij ontwaakt in een leegstaand pand waar iemand het op hem gemunt heeft. Het duurt even voordat Kevin doorheeft dat dit niet weer allemaal opzet is.

Want dat was de wending aan het einde van de eerste film: al het spannende actiegeweld dat Kevin overkwam, bleek in scène te zijn gezet en gefilmd met verborgen camera's. Een beetje vergezocht, maar het was allemaal luchtig genoeg om prima te vermaken, met John Travolta in een heerlijk maffe rol. Het was niet eens een film, maar een serie waarvan men de afleveringen gewoon aan elkaar had geplakt.

Dit tweede deel is wel echt een film. Kennelijk was de eerste Die Hart, in serievorm of film, succesvol genoeg een vervolg te maken en Prime Video te overtuigen dat vervolgens uit te brengen. Dit is een onvervalst egoproject, al is het misschien niet de ergste in zijn soort.

Het begin is vrij onduidelijk. Harts wens om een actiester te worden is dus kennelijk uitgekomen, maar nu bevalt de aanpak daarvan hem niet? Hij wil kennelijk net als Tom Cruise al zijn stunts zelf doen, maar filmmakers staan dat niet toe? Maar zelf een scenario schrijven moet dat kennelijk oplossen? De grap dat hij momenteel speelt in een actieversie van The Jeffersons komt in Nederland niet aan, want weinigen weten dat dit oorspronkelijk een sitcom uit de jaren zeventig is aangezien die hier nooit is uitgezonden.

Al gauw valt het op dat de meeste scènes bestaan uit lange gesprekken op dezelfde locatie. Oftewel: Hart mocht best deze film maken maar dan wel voor een beperkt budget. Dat kan prima werken als een kundige scenarist de basis legt voor getalenteerde mensen op de set om zulke lange scènes van begin tot eind interessant te houden. Dit ontbrak bij deze film, en daardoor wordt het een saaie boel.

Het is vooral weer een improvisatiefestival. Ben Schwartz (Sonic the Hedgehog) is iemand die zich graag laat gaan, maar daarin zijn rol uit de serie Parks and Recreation nooit heeft kunnen overtreffen. Zijn moeder wordt gespeeld door een improviserende Paula Pell die in de Amerikaanse komediewereld gelauwerd wordt, maar haar hysterische geschreeuw hier maakt niet duidelijk waarom.

De kroon voor flauwheid gaat naar Kevin Hart zelf. Die speelt een dubbelrol: hij is ook zijn eigen stuntman Doug, en daarvoor draagt hij een nepgebit met scheve tanden en spreekt hij met een Amerikaans hillbillyaccent. Lachen, joh. Heeft hij dat zelf bedacht of vroeg hij advies aan een willekeurige wietrokende middelbare scholier?

Sommigen zullen John Cena's rol in deze film wel kunnen waarderen. Maar dat is de makkelijke lof waar dit type mannelijke acteurs altijd wel op kunnen rekenen. Een stoere vent die een belachelijk personage doodserieus uitvoert, dat valt al gauw in de smaak. Cena doet dat zeker prima maar het is iets dat hij inmiddels al vaker heeft gedaan. Het heeft minder impact, en is niets vergeleken met Travolta uit het eerste deel die voor een onverwachte aanpak ging.

Een pluspunt is dat dit tweede deel qua plot zeker geen herhaling is van het eerste. Maar die had totaal geen vervolg nodig, dat vervolgens ook nog eens alle charme uit de voorganger mist. En de bescheidenheid. Het fictieve personage van Kevin Hart werd flink in de zeik genomen, door te laten zien hoe ongeschikt voor een actiefilm hij in eerste instantie is.

In dit vervolg draait het er om dat Hart zo succesvol is dat hij blind is geworden voor de hulp die hij krijgt van de mensen om hem heen. En uiteindelijk is hij de nobele winnaar, wanneer hij dit inzicht krijgt. Tot overmaat van ramp eindigt deze film zelfs met een cliffhanger, die alle logica tart. Gezien de locatie van de cliffhanger is het wel duidelijk waar een groot deel van dat gewenste vervolg zich af zal spelen. De Kevin Hart-fans zullen zich daar op verheugen. De rest van de wereld denkt misschien: 'Die, Hart'.

Die Hart 2: Die Harter is te zien bij Prime Video.