Hollywood Stargirl [Disney+] (2022)

Een lekkere feelgoodfilm over een tienermeisje in Hollywood, waar haar dromen allemaal uitkomen.

Leestijd: 2 min 55 sec
Regie: Julia Hart | Scenario: Julia Hart, Jordan Horowitz | Cast: Grace Vanderwaal (Stargirl Caraway), Elijah Richardson (Evan), Uma Thurman (Roxanne Martel), Judy Greer (Ana Caraway), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2022

Los Angeles is een plek waar dromen waarheid worden of uiteenspatten. De coming-of-age-film Hollywood Stargirl laat beide kanten zien, maar toont ook vooral hoe alle bewoners van de 'City of Angels' er weer bovenop moeten komen met de hulp van hoofdpersonage Stargirl. Het levert een grappige en warme film op, waarbij de kijker eventjes mag vergeten dat doorbreken in Hollywood niet zo gemakkelijk gaat als de film doet voorkomen.

Het tienermeisje Stargirl is zoals haar naam verklapt een rijzende ster. Alleen weet ze dat nog niet wanneer ze aan begin van de film met haar moeder naar Los Angeles verhuist. Die is kostuummaker van beroep, wat logischerwijs zorgt voor gewaagde kostuums en geweldige art design gedurende de hele film. Daarin mogen we Stargirl volgen tijdens haar nieuwe, stijlvolle leventje in Hollywood.

Haar avontuurtjes zijn pakkend opgenomen alsof het in Los Angeles altijd hoogzomer is en het succes er van de bomen kan worden geplukt. Alle buren zijn op de een of andere manier betrokken bij de filmindustrie en natuurlijkerwijs rolt Stargirl ook hun wereldje in als actrice met haar gouden stem, ondanks haar volledige gebrek aan ervaring voor de camera.

Bij andere films zou dit wonderbaarlijke en onverklaarbare succes van Stargirl al snel de keel uit gaan hangen, maar in Hollywood Stargirl is het te vergeven. De grote reden daarvoor is de sympathieke persoonlijkheid van actrice en singer-songwriter Grace Vanderwaal, die het titelpersonage ook al eerder vertolkte in Stargirl uit 2020.

Vanderwaal hoeft nauwelijks moeite te doen om de vrolijke en 'quirky' Stargirl te belichamen, en lijkt in haar rol vooral zichzelf te spelen. Als een innemende, knappe en getalenteerde tiener is Stargirl wel een beetje een Mary Sue, oftewel te mooi om waar te zijn, maar dat is precies ook waar de film op leunt. Wanneer Stargirl midden in de nacht dansend haar eenzaamheid wegzingt, is het al duidelijk dat Hollywood Stargirl ook een belofte moet zijn voor de daadwerkelijke aftrap van Vanderwaals filmcarrière.

Al zingend en dansend weet Stargirl altijd het juiste te zeggen en weet ze zowel het publiek als letterlijk alle andere personages in de film voor zich te winnen. Veel van Stargirls buren zijn teleurgesteld door het harde leven in Hollywood, maar de oprechtheid van Stargirl weet in hen allen weer iets te doen opleven. Overtuigd helpen ze haar allemaal en willen ze bewijzen dat het in Los Angeles daadwerkelijk zo rooskleurig kan zijn als in alle films wordt getoond.

Het mooiste voorbeeld hiervan zien we wanneer Stargirl de verbitterde Roxanne Martel, geweldig gespeeld door Uma Thurman, weer zover krijgt om als zangeres op te treden en samen met haar een denderende performance geeft met een hele band erbij. Met deze simpele formule lukt het Stargirl met veel geluk en vriendelijkheid om een grote filmproductie bij elkaar te toveren en een echte 'Hollywood Stargirl' te worden.

Ondanks vele imperfecties, zoals het vrijwel ontbreken van een conflict en minimale ontwikkeling van de personages, is Hollywood Stargirl een heerlijke en hoopvolle film om jezelf even in onder te dompelen. Vanderwaal steelt absoluut de show en neemt met veel overgave en lol de kijker mee naar haar jamsessies, optredens en zelfs haar eerste filmzoen. Als je het haar met zulk gemak en charme ziet doen, wil je zelf stiekem weer geloven dat dromen écht uit kunnen komen.

Hollywood Stargirl is te zien bij Disney+.