13: The Musical [Netflix]

13: The Musical [Netflix] (2022)

Een film die niemand boven de 13 echt zal waarderen

Leestijd: 2 min 16 sec
Regie: Tamra Davis | Scenario: Robert Horn | Cast: Eli Golden (Evan Goldman), Debra Messing (Jessica Goldman), Gabriella Uhl (Patrice), Lindsey Blackwell (Kendra), JD McCrary (Brett), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Jaar: 2022

De Broadwaymusical 13 ging in 2008 in première en behaalde destijds geen bijzonder indrukwekkende resultaten. Wel is het tot nog toe de enige Broadwayproductie met een cast die uitsluitend uit tieners bestaat. De filmversie, 13: The Musical, bevat een aantal meer ervaren acteurs in de rollen van ouders en andere mentors, maar houdt vast aan het idee van een uit de hand gelopen schoolmusical.

De Broadwaymusical was een springplank voor sterren als Ariana Grande en Elizabeth Gillies, die later samen in de Nickelodeon-hitserie Victorious te zien zouden zijn. Het is de vraag of de filmversie hetzelfde kan betekenen voor het jonge talent in de hoofdrollen, maar ze krijgen in ieder geval uitgebreid de kans zichzelf te presenteren in de vele solonummers en dynamische choreografieën. Hiermee maakt opvallend genoeg Eli Golden als 'golden boy' Evan de minste indruk. Hij maakt amper onderdeel uit van de grote nummers en wordt overschaduwd door zijn medespelers en zelfs het ensemble.

Gezien de jonge doelgroep grossiert de film in zoetsappige nummers over vriendschap, puppyliefde en het loslaten van vooroordelen, met songteksten die vaak kant noch wal raken. Niet per se goed dus, maar wel functioneel en ze helpen het verhaal op gang te houden. De film blinkt pas echt uit in de choreografie. De tot in de puntjes uitgewerkte dansnummers zijn het enige dat de aandacht vast weet te houden, of in ieder geval tijdelijk tot het onvermijdelijke moment waarop je je weer op je telefoon richt.

Als je goed oplet, merk je al snel dat de film eigenlijk nergens over gaat. Er gebeurt weinig tot niets, er zijn geen echte obstakels en er staat niets op het spel. De tip is dan ook om vooral niet goed op te letten en gewoon te accepteren dat sommige dingen een beetje raar zijn. Dat is nu eenmaal het genre. Mensen beginnen spontaan te zingen en de hele school is erop gebrand dat twee dertienjarigen elkaar kussen tijdens een horrorfilm; het hoort er allemaal bij.

In het rijtje Broadwaymusicals dat recent is verfilmd valt 13: The Musical waarschijnlijk ergens in de middenmoot. Het is geen klassieker zoals de nieuwe West Side Story, maar gelukkig ook geen Dear Evan Hansen, met een dertigjarige man in de rol van een zeventienjarige jongen. De film ligt meer in de lijn van Disney Channel-producties als High School Musical en Teen Beach Movie en probeert ook niet meer te zijn dan dat. De doelgroep zal zich er ongetwijfeld door aangesproken voelen, terwijl ouders dankbaar zullen zijn dat ze hiervoor niet naar de bioscoop hoeven.

13: The Musical is te zien bij Netflix.