Peter Pan & Wendy [Disney+] (2023)

Nieuwe film voegt een paar goede dingen toe aan het tijdloze verhaal, maar valt veel vaker in de herhaling.

Leestijd: 3 min 47 sec
Regie: David Lowery | Scenario: Toby Halbrooks, David Lowery | Cast: Alexander Molony (Peter Pan), Ever Anderson (Wendy), Jude Law (Kapitein Haak), Alyssa Wapanatâhk (Tijgerlelie), Jim Gaffigan (Smee/Vetje), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2023

Iedereen kent het verhaal van het meisje dat niet wilde opgroeien en meeging naar het wonderbaarlijke Nooitgedachtland met de jongen die nooit is opgegroeid. Er zijn door de jaren heen ok meerdere vertolkingen geweest van Peter Pan. Disney voegt er daar met Peter Pan & Wendy een nieuwe speelfilm aan toe. Ten opzichte van de getekende klassieker brengt deze film niet heel veel nieuws. De spaarzame toevoegingen zijn echter wel goed.

De eerste paar scènes Peter Pan & Wendy zijn bijna net zoals die in de tekenfilm: Wendy speelt met haar broertjes Jan en Michael op de nacht voordat ze weg zal gaan naar een kostschool. Haar ouders berispen haar op haar kinderachtigheid. Dan verschijnt er 's nachts opeens een vliegende jongen op de vensterbank, en Wendy, Jan en Michael gaan maar al te graag met hem mee, op weg naar het avontuur. Een groot verschil met de tekenfilm is echter dat deze speelfilm heel erg donker en ingetogen oogt, terwijl in de tekenfilm de kleuren van het doek spatten.

Pas wanneer ze daadwerkelijk naar Nooitgedachtland vliegen, komt er een vleugje originaliteit om de hoek kijken. De jongens en meid vliegen namelijk door de klok van de Big Ben heen in een soort van zwart gat, om vervolgens in een doodstille zwarte leegte even rond te zweven. De korte scène doet denken aan het ruimte-epos Interstellar, en is daarmee compleet anders dan de gekopieerde beelden van ervoor. Helaas behoudt de film deze visuele inventiviteit niet lang.

De kinderen vliegen verder naar Nooitgedachtland en worden daar meteen beschoten door het piratenschip van Kapitein Haak. De jongens worden ontvoerd, Peter is verdwenen en dus is het aan Wendy, de Verloren Jongens en een wat actievere Tijgerlelie dan in het origineel, om Jan en Michael te redden. Natuurlijk biedt Peter Pan toch nog net op tijd redding en jaagt alle piraten terug naar hun boot. Kapitein Haak laat hij zelfs balanceren op de opengesperde bek van een grote krokodil, wat er in het echt nog belachelijker uitziet dan getekend.

Jude Law speelt Kapitein Haak met veel enthousiasme en maakt van hem meer dan de boze piraat die hij in de meeste andere versies was. Na grofweg een uur komt Wendy er namelijk achter dat Peter en Kapitein Haak vroeger vrienden waren. Deze diepgang is verrassend passend voor de twee personages, maar had wat meer uitgewerkt mogen worden. Peter vertelt hier namelijk alleen maar over, terwijl het veel leuker zou zijn geweest als de geschiedenis van Haak en Peter het eerste uur zou zijn geweest, in plaats van de herhaling die het nu is.

Na dat eerste uur verandert het verhaal en de toon van de film. Haak doet dingen die hij niet doet of zou doen in het origineel, waardoor er eindelijk een beetje spanning in de film komt, die toeneemt tot in de climax. Deze is in essentie onveranderd gebleven; Peter Pan vecht en verslaat Haak op zijn schip, maar door de emotionele lading tussen Peter en Haak heeft het gevecht veel meer diepgang. Daarnaast maakt het creatieve gebruik van de setting (Wendy laat het schip met hulp van Tinkerbel vliegen en keert het vervolgens ondersteboven) de climax behoorlijk vermakelijk.

Peter Pan & Wendy voegt niet alleen nieuwe achtergrondinformatie toe voor de twee hoofdkarakters, maar vult het tijdloze verhaal toch wat meer in, met dingen die beter bij onze tijd passen. Zo zijn de Verloren Jongens zijn niet meer alleen maar witte jongens en is Tijgerlelie een wijze vechtster in plaats van het stereotype Indiaantje dat ze eerst was. Of deze kleine veranderingen echter een hele eerste helft aan onorigineel verhaal verdienen is nog maar de vraag. Zeker gezien het mogelijke alternatief over Peter Pan en Kapitein Haak.

Vetje en de andere piraten zijn zeer gniffelwaardig en zorgen ervoor dat Peter Pan & Wendy niet verdrinkt in het toegevoegde emotionele drama. Daarnaast houdt de muziek de toon meestal licht en frivool, hoewel de enthousiaste toeters en bellen soms niet helemaal passen bij de donkere, ingetogen beelden. Op Nooitgedachtland excelleert de muziek echter door het gebruik van een vreemd klinkend instrument dat de muziek een magisch karakter geeft. De extra magie is wel nodig, omdat zelfs met de beste intenties het rood van Haaks jasje of het geel van Tinkerbels magische poeder in het echt er toch wat minder magisch of uitbundig uitzien.

Peter Pan & Wendy is te zien bij Disney+.