Ik vind dit, anders dan de meesten hier duidelijk van mening zijn, een interessante en aardige film. Er is al in vele verfilmingen gepoogd om 'het meest bekende verhaal aller tijden' te verbeelden en Mel Gibson doet dit op zijn eigen manier. Dat wil zeggen: de film begint goed, maar verliest zichzelf helaas in een orgie van geweld. Daar aan het begin van de film het geweld nog functioneel is en kan worden gezien als een dappere poging om zonder poespas te laten zien hoe het in die tijd er daadwerkelijk aan toeging, heeft het later in de film geen andere functie dan het opwekken weerzin bij het publiek. Het feit dat er géén Engels wordt gesproken vind ik positief. Hebreeuws en Latijns komen zo waarheidsgetrouw mogelijk voorbij en of dit het nou ook ís of niet, het spreekt wel tot de verbeelding.
Toch vind ik deze rauwe uitwerking van de lijdensweg van Christus een hele aardige toevoeging aan het grote aantal verfilmingen dat er al was en waarvan de meeste pogingen nogal plechtig en terughoudend waren te noemen. Ik geloof zelf niet, in welke religie dan ook, maar deze film heeft naar mijn mening wél impact. Het is alleen jammer dat Gibson zichzelf tekort doet door zijn vreemde fetisj voor bruut geweld maar met iedereen te delen. Jammer was het ook dat Gibson het niet aandurfde om het feit of Christus nou écht een heilige was of niet in het midden te laten. De verheerlijking van Christus en de overdreven wijze waarop de rol van Judas als boosdoener hij wordt tot zijn dood achtervolgd door waanbeelden wordt neergezet zijn erg storend. Uiteindelijk is het toch altijd een film die ik laat opstaan als ik hem tegen kom.
Als je dit soort films maakt is er gewoon iets mis met je. Zelfs van het kijken kun je nooit beter worden. Gewoon twee uur lang iemand gemarteld zien worden zonder ook maar een spoortje humor, zonder ook maar enige lichte noot. Zonder verhaallijn. Geen spanningsboog. Gewoon een gast, gemarteld, twee uur lang. Alles zo bloederig mogelijk in beeld gebracht. Er is geen enkele personage die een menselijke karaktertrekje vertoont, het zijn allemaal fucking psychopaten en die jezus christus is daar geen uitzondering op. (in de film dus he)
Ik denk dat het bij deze fim vooral gaat om de passie. Ik ben geen gelovig mens. Toch heb ik ontzettend zitten huilen bij deze film. Als je het geloof even opzij zet en de film even bekijkt als een verhaal, is het een ongelofelijke ervaring. Een man met zo'n geweldige kracht dat hij ervoor kiest om gemarteld en vernederd te worden alleen zodat men de waarheid te weten komen, dat is het verhaal. Een buitengewoon mooi verhaal.
Nou, met veel pijn en moeite heb ik deze film afgekeken.
Voor mij was het totaal emotieloos en allemaal 'over the top'. Het leek op het vliegtuig van Con Air dat neerstort.. en stort.. en stort en stort en stort en het bliiijjjft maar gaan en gaan en gaan en er komt geen einde aan en dan breekt de vleugel eraf en hij schuift maar door en door en door en door en dan breekt de andere vleu... you get the picture.
Het mooiste vond ik nog wat er na deze film gebeurde. Ik zit hem namelijk op de zaterdag voor Pasen te kijken, en op de ene zender was dus deze film, en op de andere zender stond een man in een jurk op zingerige toon precies de dingen te zeggen die ze ook in de film opzegden. Emotieloos, belerend, zonder diepgang en eigenlijk zonder boodschap.
En dat is meteen de parallel met deze film. De film verteld het verhaal wat iedereen nu al 1000 keer heeft gehoord in zijn leven. Het voegt niks toe, alleen de manier waarop het verteld wordt is extremer. Het doorbreekt een grens van geweld, een beetje net als Deep Throat ook een grens doorbrak, maar het is nu enkel wachten op een volgende film die ook daar weer overheen gaat, met nog meer bloed, nog meer stukken vlees die van het lichaam van Jezus worden afgescheurd, beelden waarbij je wel ziet hoe de ijzeren staven door Jezus' handen worden geslagen en waarbij ze proberen nog meer haat-gevoelens te wekken tegen hen die Jezus hebben verraden en aan het kruis hebben genageld.
Deze film is leuk voor de extremisten en de mentaal-labielen die graag huilen bij het leed van Christus, omdat ze zich kunnen vereenzelvigen met het leed wat hij geleden heeft. Gelukkig is gedeelde smart maar halve smart, de gedachte dat samen met mij nog anderen deze film hebben mogen aanschouwen maakt mijn leven weer ietsje draaglijker.
Mel heeft erg zijn best gedaan om deze mythische film als authentiek te laten overkomen,zoals de talen die gesproken werden,en het je bent erbij gevoel van de kijker op te wekken,alsof het een documentaire betreft van een burger-oorlog.
(niet al het Latijn werd trouwens vertaald...enkele scheld-en vloekwoorden werden niet ondertiteld..ik weet niet of dit meer mensen is opgevallen,tijdens dat Jezus door de romeinen werd gepest)..wat eigenlijk weer lijnrecht staat op het expliciete geweld,wat wel weer schijnt te mogen..
Maar ook zijn persoonlijke tintjes zitten erin verwerkt,onder meer in de scene dat Jesus zijn tafel afheeft,en die te groot blijkt te zijn,en Hij er wel even bijpassende stoelen bij gaat maken..ik kan me niet voorstellen dat dat ergens in de kronieken staat.
De film bevat scenes met expliciet geweld van onder meer martelingen en executies..en is daarom helemaal niet geschikt voor (kleine) kinderen.
Gewoonlijk zou zo'n film niet eens door de classificatie gekomen zijn..maarja het betreft een religieuze film..dus dan mag het weer wel schijnbaar.
Ik denk dat deze film in de eerste instantie bedoelt is voor christenen en voor mensen die dat volgens christenen moeten worden. We zouden dan zijn offer in grotere dankbaarheid aanvaarden. Zoals zijn lijden hier voorgesteld is lijkt mij ook idd een biologische onmogelijkheid.
Ik vond die overdrijving echter maar tot op zekere hoogte storend. Een deel van deze overdrijving kan ook gebruikt worden om je beter in te kunnen leven in het werkelijke lijden wat zowiezo niet te beschrijven moet zijn geweest.
Ik vond n.l. de rest van de film toch wel mooi juist omdat hij zich nogal gestilleerd op dat lijden leek te richten. Maar ook vanwege de in mijn ogen geloofwaardige sfeer / situatie schets.
Daarbij denk ik dat de overdrijving in deze film de werkelijkheid minder geweld aandoet dan de gevoelsmatige intrepretatie die een hoop mensen door de woligheid van een aantal gelovigen er tegenaan zijn gaan gooien in de loop van de tijd.
Aan dit geloof ligt marteling ten grondslag en niets minder.
Ik kan dat wel waarderen. Het zet toch een aantal dingen recht.
Aan de ene kant een ordinaire, onsmakelijke horrorfilm. Ik meende dat het de bedoeling was dat het een realistische film zou worden? Yeah right, qua bloed klopte het al voor geen meter; een spijker door zn hand en t kwam door de paal heen? Een spijker door z'n voet en grote hoeveelheden bloed straalden alle kanten op? Als ik de film had moeten geloven zou ie geen bloed meer overhebben. Bijna honderd zweepslagen waarvan ook met van die vleeshaken? Wie overleefd dat?
T was alleen maar gefocussed op de martelingen, in meer dan de helft van de film was dat te zien. Er had veel meer uit deze film gehaald kunnen worden dan alleen maar bloederige scenes, waardoor t je op een gegeven moment niks meer deed en t onrealistisch werd.
Afgaande op alle ophef die over deze film is geweest had ik er meer/beter van verwacht. Uiteindelijk blijkt het een best wel kinderlijke interpretatie van het bekende verhaal te zijn. De regisseur doet erg zijn best om de kijker te overdonderen met hoe geweldig die Jezus wel niet geweest is. Hij schiet daarbij volledig langs zijn doel. De Jezus van Mel Gibson is een lachwekkende karikatuur.
De decors zien er erg goed uit maar dit wordt teniet gedaan de de New Age soundtrack. Wie bedenkt het om in een film als dit tribal trommels te gebruiken voor de soundtrack? Het was veel beter geweest als er muziek gebruikt was uit de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.
Over acteer-prestaties valt niet veel te zeggen. Caviezel heeft niet veel meer gedaan voor deze film dan een beetje glazig uit zijn ogen kijken.
Rauwe en geweldadige verfilming van het oude verhaal..toch wordt de film wat voller en krijgt het verhaal wat meer volume door alle (mystieke) stukjes tussendoor en wordt het toch redelijk boeiend,en sfeervol..de geweldadige Romeinen zouden soms wel schokkerend kunnen overkomen,maarja,dat waren nou eenmaal geen lieverdjes..let ook eens op alle slagwertuigen die ze hadden,om mee te ranselen...ik vindt het tijdsbestek waarin het verhaal zich afspeelt goed weergegeven,natuurlijk komt dat ook door de gesproken talen in de film;Arameens,Latijn, Hebreeuws.
Ik vond 'm ronduit saai!!! Toegegeven, het geweld shockeert je in het begin wel, maar het gaat ZOOOOOO lang door dat je na een tijdje de neiging hebt om in slaap te vallen... Dat shockeffect dat onze Mel wil bereiken door zo lang mogelijk op Jezus in te beuken werkt bij mij juist averechts..
-jezus wordt geslagen
-jezus valt
-jezus staat weer op
herhaal deze 3 puntjes... en je hebt zo'n 80% van de film beschreven
geen slechte film, maar ik vond 'm niet bijzonder.. snap de ophef niet
Mij lijkt 't dus wel een goede film...
Omdat het ook heel interessant is om te kijken hoe dat nou precies heeft afgespeeld rond de tijd van Jezus, en om dat anders allemaal uit de Bijbel te halen, is natuurlijk ook niet echt van wat je zegt:"Yeah!"
Ik zie het meer als een mooie verfilming van de Bijbel,,, laat ik het daar maar bij houden
http://www.thepassionofthechrist.com/images/thepassionlogo.jpg
I agree Ruben. Religie is inconsequent, daarom heeft ze voor mij de schijn tegen, niet omdat ze over metafysische zaken gaat. Religie wil constant invloed uitoefenen in de wereld, in de politiek, in wetgeving, in de kunst, zelfs in de wetenschap. Ze gebruikt hiervoor de dialoog (in welke vorm dan ook), die slechts kan plaatsvinden wanneer men rationaliteit en logica accepteert. Anders kom je niet verder dan: ik vind/geloof het nu eenmaal zo en daar is niets aan te doen. Wanneer de religie echter bekritiseert wordt met geldige argumenten dan verwerpt ze opeens dezelfde rationaliteit en logica! Alleen gebruik maken van deze instrumenten wanneer het je uitkomt is geen sterke zet.
Een onderzoek: iemand heeft een idee, theorie. Gaat een onderzoek uitvoeren, Hiervoor stelt hij een hypothese op. Hypothese een vooraf bedachte uitkomst, iets wat je denkt wat eruit komt. En voert daarna zijn onderzoek uit. Dit is de normale weg om een onderzoek uit te voeren, wat voor een onderzoek ook. Dus bij elk onderzoek neem je vooraf iets aan, want anders kun je geen onderzoek opstellen.
Ten tweede na zijn onderzoek blijft hij nog geloven, veel uitkomsten van onderzoeken worden later bij gesteld aan de hand van nieuwe uitkomsten of onderzoeken die op een andere manier zijn uit gevoerd en een andere uitkomst geven.
Met een onderzoek bekijk je of je hypothese waar is, maar in de wetenschap is nooit iets zeker.
Religie kan goed verklaard worden met een wetenschappelijk paradigma: het heeft verschillende primaire functies voor de mens, waaronder een sociale en een psychologische. Wat betreft de eerste, het bindt mensen en legt ze een normen en waarden stelsel op. Dit normen en waarden stelsel wordt gecontroleerd en gehandhaafd door een oppermachtig en alwetend opperwezen (God) waardoor mensen meer dan bij een seculier systeem, zoals een wetgeving - geneigd zijn dit stelsel na te leven. Wat betreft de tweede functie, religie kan mensen een identiteit, zekerheid, hoop en troost bieden.
Andersom zijn bepaalde resultaten uit de wetenschap een stuk moeilijker te verklaren vanuit een religieus standpunt, zoals de evolutieleer, onze kennis van het heelal, bepaalde archeologische vondsten etcetera. Je ziet dan dat de dogmas telkens aangepast moeten worden, met alle gevolg voor de geloofwaardigheid. Op een gegeven moment (toen de situatie onhoudbaar werd) heeft men dus maar gezegd dat religie niet vanuit een rationeel standpunt te benaderen valt en alle tegenstrijdigheden genegeerd kunnen worden zolang je maar gelooft. Tja
Ik snap dat religie nog steeds een bepaalde aantrekkingskracht heeft voor sommige mensen, voor mij heeft het echter weinig met realiteit te maken, behalve de door mensen gecreerde realiteit.
Ik vind het echt heel naar dat iemand zegt dat hij een gelovige wetenschapper niet vertrouwt. Die man/vrouw doet gewoon zijn werk, waarom zou deze dat werk manipuleren. En wat betreft die onderzoeker, zijn onderzoek zegt dat het voor 67 % zeker is dat God bestaat, maar [zijn mening/u] is dat hij denkt voor 95% zeker is. Er is duidelijkeen verschil, zijn resultaten komen niet overeen met wat hij dacht en dat zegt hij eerlijk. Het is niet zo dat tie onbetrouwbaar is.
en johannes, als de bijbel voor jou een waardevol document is, waarom vind je the passion dan ineens een gewoon bloederig verhaal, ga je eens verdiepen in een kruisiging, die was bijzonder bloederig (zeker in het geval van Jezus die van te voren gemarteld was)... Bovendien is het overduidelijk dat de film niet om al dat bloed draait, maar om het offer van Jezus, om de liefde die die op het kruis nog steeds heeft voor degenen die hem kruisigen...
Nou tja , ik ben niet zo geintresseert in kruisegingen en meer in het verhaal achter de bijbel vetellingen, vandaar dat deze film me ook niet zo boeit.
Dacht dat dat al uit mijn stukkie te halen viel.....
Wie wil kijken doe dat maar voor mij hoeft het niet.
Heb de film uiteindelijk gezien, en ik kan niet begrijpen dat mensen hier alleen maar geweld in zien... Het is duidelijk dat in de film qua geweld hetzelfde probeert te bereiken als The Pianist en Schindlers List. Van die films keuren we het ook niet af, omdat de film het geweld zelf afkeurt...
en johannes, als de bijbel voor jou een waardevol document is, waarom vind je the passion dan ineens een gewoon bloederig verhaal, ga je eens verdiepen in een kruisiging, die was bijzonder bloederig (zeker in het geval van Jezus die van te voren gemarteld was)... Bovendien is het overduidelijk dat de film niet om al dat bloed draait, maar om het offer van Jezus, om de liefde die die op het kruis nog steeds heeft voor degenen die hem kruisigen...
Neem nou een film zoals To end all wars, ik weet zeker dat veel mensen die film prachtig hier hadden gevonden, terwijl hij gewoon dezelfde strekking heeft als the passion (ongveer het enige verschil is dat de hoofdpersoon daar Jezus als voorbeeld neemt, en niet Jezus zelf is)
Voor de geestelijke wereld heb je psychologie Weet je dat er een religie-kwab in de hersenen bestaat, die, als je die prikkelt, de persoon 'religieuze ervaringen' geeft. Dat zet je toch wel aan het denken. Net als de 'religieuze ervaringen' bij een bijna-dood ervaring. 't is allemaal te verklaren vanuit de hersenen. En dat is eigenlijk allemaal heel logisch. Je kunt wel roepen dat het allemaal niet waar is, dat jouw god de ware god is (doe historisch onderzoek, en roep het dan nog 's!), maar is het niet veel aannemelijker dat het gewoon tussen je oren zit?
en 'christelijke wetenschappers', daar ben ik heel sceptisch over. Je kunt je vragen of ze wel objectief proberen te werken. Interpreteren ze niet gewoon in de richting van wat ze willen dat de uitkomst is? Christelijke wetenschap...die heeft zulke 'theorieën' als het creationisme op haar naam staan. brrrr...
Nou, je kunt niet ontkennen dat uit naam van 'het ware geloof' heel wat bloed vergoten is. En iedereen had daar zo zijn eigen bedoeling mee, maar altijd gebaseerd op zijn interpretatie van de bijbel/koran etc. Er is geen vaststaande betekenis van de heilige geschriften. Iedereen gebruikt zoals het hem uitkomt. Aanslagen op abortusklinieken, de aanslagen op het WTC, geweld in Ierland, en verder in het verleden heksenjachten en dergelijke. Er kleeft bloed aan de handen van religie. En zeg niet dat dat de schuld is van de gelovigen; religie leeft alleen maar door deze gelovigen...er is niet zoiets als een objectieve religie...een objectieve standaard. We leven in tijden van toenemend religieus fanatisme. Ik vind het daarom ook zo eng dat een film als The Passion, een erg bloederige film die wat mij betreft een bekrompen, enge visie van het christendom geeft, zo ongelooflijk populair is. Dat gelovigen de kans aangrijpen om met deze film zieltjes te winnen. Dat beangstigt mij. Religie, en ook religieus extremisme, is in opkomst...en daar ben ik bang voor.
Religie is namelijk niet redelijk. Er zijn dus geen redelijke gronden voor een dialoog. En dat vind ik gevaarlijk.
Dus behalve dat christendom een religie is met een bloedschuld - een heel verwerpelijk fenomeen, net als chantage - vinden de christenen ook nog 's dat de niet-gelovers slecht en verdorven zijn. Hoe kun je dan verwachten dat er een normale relatie tussen gelovigen en niet-gelovigen mogelijk is? Wat een arrogantie! Aan de andere kant...ik ben ook arrogant als ik zeg dat ik het christendom, het jodendom en de islam uiterst naieve levensbeschouwingen vind, die een groot gevaar zijn voor deze maatschappij.
Die Gibson is natuurlijk een antisemitische fundamentalist pur sang. Hebben we het het wel over de moslim fundamentalisten, maar in Amerika is er een bolwerk van christen-fundamentalisten. Wat wil die man hier eigenlijk mee bereiken, een derde wereld oorlog, weer een holocaust?
Gibson zegt overigens dat hij de bijbel zo vast volgt, maar in de bijbel staat echt niet die hele leidensweg beschreven. Alleen in Johannes staat dat jezus het kruis droeg. In de andere drie werd zelfs beschreven dat iemand anders dat deed?? Ik wacht op de film van Paul Verhoeven.... Als die daar de fondsen niet voor krijgt moet de Nederlandse staat maar subsidie geven, dit zou tenminste een subsidiewaardige film worden.
Hermit Elephant, jij hebt vast RTL Boulevard gezien, daar zeiden ze dat ook haha...
Maar iig, ik ga er niet naartoe, ook al ben ik wel christen en hou ik ook van bloederige films...
Het ECHTE lijden van Christus speelt zich NA de laatste 12 uur af... toen hij 3 dagen door God werd verlaten en naar de Hel ging, totdat Hij de dood overwon... Dat kun je niet weergeven op film, dat moet je ook niet proberen vind ik... en dan kun je dit nog zo bloederig maken, dat maakt niet uit, hier draait het verhaal van de bijbel niet om...
23VDV23
Ik vind dit, anders dan de meesten hier duidelijk van mening zijn, een interessante en aardige film. Er is al in vele verfilmingen gepoogd om 'het meest bekende verhaal aller tijden' te verbeelden en Mel Gibson doet dit op zijn eigen manier. Dat wil zeggen: de film begint goed, maar verliest zichzelf helaas in een orgie van geweld. Daar aan het begin van de film het geweld nog functioneel is en kan worden gezien als een dappere poging om zonder poespas te laten zien hoe het in die tijd er daadwerkelijk aan toeging, heeft het later in de film geen andere functie dan het opwekken weerzin bij het publiek. Het feit dat er géén Engels wordt gesproken vind ik positief. Hebreeuws en Latijns komen zo waarheidsgetrouw mogelijk voorbij en of dit het nou ook ís of niet, het spreekt wel tot de verbeelding.
Toch vind ik deze rauwe uitwerking van de lijdensweg van Christus een hele aardige toevoeging aan het grote aantal verfilmingen dat er al was en waarvan de meeste pogingen nogal plechtig en terughoudend waren te noemen. Ik geloof zelf niet, in welke religie dan ook, maar deze film heeft naar mijn mening wél impact. Het is alleen jammer dat Gibson zichzelf tekort doet door zijn vreemde fetisj voor bruut geweld maar met iedereen te delen. Jammer was het ook dat Gibson het niet aandurfde om het feit of Christus nou écht een heilige was of niet in het midden te laten. De verheerlijking van Christus en de overdreven wijze waarop de rol van Judas als boosdoener hij wordt tot zijn dood achtervolgd door waanbeelden wordt neergezet zijn erg storend. Uiteindelijk is het toch altijd een film die ik laat opstaan als ik hem tegen kom.
filmd0p
Als je dit soort films maakt is er gewoon iets mis met je. Zelfs van het kijken kun je nooit beter worden. Gewoon twee uur lang iemand gemarteld zien worden zonder ook maar een spoortje humor, zonder ook maar enige lichte noot. Zonder verhaallijn. Geen spanningsboog. Gewoon een gast, gemarteld, twee uur lang. Alles zo bloederig mogelijk in beeld gebracht. Er is geen enkele personage die een menselijke karaktertrekje vertoont, het zijn allemaal fucking psychopaten en die jezus christus is daar geen uitzondering op. (in de film dus he)
shahrzad
Ik denk dat het bij deze fim vooral gaat om de passie. Ik ben geen gelovig mens. Toch heb ik ontzettend zitten huilen bij deze film. Als je het geloof even opzij zet en de film even bekijkt als een verhaal, is het een ongelofelijke ervaring. Een man met zo'n geweldige kracht dat hij ervoor kiest om gemarteld en vernederd te worden alleen zodat men de waarheid te weten komen, dat is het verhaal. Een buitengewoon mooi verhaal.
Sasskia
Voor mij was het totaal emotieloos en allemaal 'over the top'. Het leek op het vliegtuig van Con Air dat neerstort.. en stort.. en stort en stort en stort en het bliiijjjft maar gaan en gaan en gaan en er komt geen einde aan en dan breekt de vleugel eraf en hij schuift maar door en door en door en door en dan breekt de andere vleu... you get the picture.
Het mooiste vond ik nog wat er na deze film gebeurde. Ik zit hem namelijk op de zaterdag voor Pasen te kijken, en op de ene zender was dus deze film, en op de andere zender stond een man in een jurk op zingerige toon precies de dingen te zeggen die ze ook in de film opzegden. Emotieloos, belerend, zonder diepgang en eigenlijk zonder boodschap.
En dat is meteen de parallel met deze film. De film verteld het verhaal wat iedereen nu al 1000 keer heeft gehoord in zijn leven. Het voegt niks toe, alleen de manier waarop het verteld wordt is extremer. Het doorbreekt een grens van geweld, een beetje net als Deep Throat ook een grens doorbrak, maar het is nu enkel wachten op een volgende film die ook daar weer overheen gaat, met nog meer bloed, nog meer stukken vlees die van het lichaam van Jezus worden afgescheurd, beelden waarbij je wel ziet hoe de ijzeren staven door Jezus' handen worden geslagen en waarbij ze proberen nog meer haat-gevoelens te wekken tegen hen die Jezus hebben verraden en aan het kruis hebben genageld.
Deze film is leuk voor de extremisten en de mentaal-labielen die graag huilen bij het leed van Christus, omdat ze zich kunnen vereenzelvigen met het leed wat hij geleden heeft. Gelukkig is gedeelde smart maar halve smart, de gedachte dat samen met mij nog anderen deze film hebben mogen aanschouwen maakt mijn leven weer ietsje draaglijker.
En welterusten
emperor
Mel heeft erg zijn best gedaan om deze mythische film als authentiek te laten overkomen,zoals de talen die gesproken werden,en het je bent erbij gevoel van de kijker op te wekken,alsof het een documentaire betreft van een burger-oorlog.
(niet al het Latijn werd trouwens vertaald...enkele scheld-en vloekwoorden werden niet ondertiteld..ik weet niet of dit meer mensen is opgevallen,tijdens dat Jezus door de romeinen werd gepest)..wat eigenlijk weer lijnrecht staat op het expliciete geweld,wat wel weer schijnt te mogen..
Maar ook zijn persoonlijke tintjes zitten erin verwerkt,onder meer in de scene dat Jesus zijn tafel afheeft,en die te groot blijkt te zijn,en Hij er wel even bijpassende stoelen bij gaat maken..ik kan me niet voorstellen dat dat ergens in de kronieken staat.
De film bevat scenes met expliciet geweld van onder meer martelingen en executies..en is daarom helemaal niet geschikt voor (kleine) kinderen.
Gewoonlijk zou zo'n film niet eens door de classificatie gekomen zijn..maarja het betreft een religieuze film..dus dan mag het weer wel schijnbaar.
chuz
Ik denk dat deze film in de eerste instantie bedoelt is voor christenen en voor mensen die dat volgens christenen moeten worden. We zouden dan zijn offer in grotere dankbaarheid aanvaarden. Zoals zijn lijden hier voorgesteld is lijkt mij ook idd een biologische onmogelijkheid.
Ik vond die overdrijving echter maar tot op zekere hoogte storend. Een deel van deze overdrijving kan ook gebruikt worden om je beter in te kunnen leven in het werkelijke lijden wat zowiezo niet te beschrijven moet zijn geweest.
Ik vond n.l. de rest van de film toch wel mooi juist omdat hij zich nogal gestilleerd op dat lijden leek te richten. Maar ook vanwege de in mijn ogen geloofwaardige sfeer / situatie schets.
Daarbij denk ik dat de overdrijving in deze film de werkelijkheid minder geweld aandoet dan de gevoelsmatige intrepretatie die een hoop mensen door de woligheid van een aantal gelovigen er tegenaan zijn gaan gooien in de loop van de tijd.
Aan dit geloof ligt marteling ten grondslag en niets minder.
Ik kan dat wel waarderen. Het zet toch een aantal dingen recht.
Julez
Aan de ene kant een ordinaire, onsmakelijke horrorfilm. Ik meende dat het de bedoeling was dat het een realistische film zou worden? Yeah right, qua bloed klopte het al voor geen meter; een spijker door zn hand en t kwam door de paal heen? Een spijker door z'n voet en grote hoeveelheden bloed straalden alle kanten op? Als ik de film had moeten geloven zou ie geen bloed meer overhebben. Bijna honderd zweepslagen waarvan ook met van die vleeshaken? Wie overleefd dat?
T was alleen maar gefocussed op de martelingen, in meer dan de helft van de film was dat te zien. Er had veel meer uit deze film gehaald kunnen worden dan alleen maar bloederige scenes, waardoor t je op een gegeven moment niks meer deed en t onrealistisch werd.
asoka
Afgaande op alle ophef die over deze film is geweest had ik er meer/beter van verwacht. Uiteindelijk blijkt het een best wel kinderlijke interpretatie van het bekende verhaal te zijn. De regisseur doet erg zijn best om de kijker te overdonderen met hoe geweldig die Jezus wel niet geweest is. Hij schiet daarbij volledig langs zijn doel. De Jezus van Mel Gibson is een lachwekkende karikatuur.
De decors zien er erg goed uit maar dit wordt teniet gedaan de de New Age soundtrack. Wie bedenkt het om in een film als dit tribal trommels te gebruiken voor de soundtrack? Het was veel beter geweest als er muziek gebruikt was uit de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.
Over acteer-prestaties valt niet veel te zeggen. Caviezel heeft niet veel meer gedaan voor deze film dan een beetje glazig uit zijn ogen kijken.
[rating 3]
emperor
Rauwe en geweldadige verfilming van het oude verhaal..toch wordt de film wat voller en krijgt het verhaal wat meer volume door alle (mystieke) stukjes tussendoor en wordt het toch redelijk boeiend,en sfeervol..de geweldadige Romeinen zouden soms wel schokkerend kunnen overkomen,maarja,dat waren nou eenmaal geen lieverdjes..let ook eens op alle slagwertuigen die ze hadden,om mee te ranselen...ik vindt het tijdsbestek waarin het verhaal zich afspeelt goed weergegeven,natuurlijk komt dat ook door de gesproken talen in de film;Arameens,Latijn, Hebreeuws.
Swaike
Ik vond 'm ronduit saai!!! Toegegeven, het geweld shockeert je in het begin wel, maar het gaat ZOOOOOO lang door dat je na een tijdje de neiging hebt om in slaap te vallen... Dat shockeffect dat onze Mel wil bereiken door zo lang mogelijk op Jezus in te beuken werkt bij mij juist averechts..
-jezus wordt geslagen
-jezus valt
-jezus staat weer op
herhaal deze 3 puntjes... en je hebt zo'n 80% van de film beschreven
geen slechte film, maar ik vond 'm niet bijzonder.. snap de ophef niet
[rating 3.5]
MovieKiller
Mij lijkt 't dus wel een goede film...
Omdat het ook heel interessant is om te kijken hoe dat nou precies heeft afgespeeld rond de tijd van Jezus, en om dat anders allemaal uit de Bijbel te halen, is natuurlijk ook niet echt van wat je zegt:"Yeah!"
Ik zie het meer als een mooie verfilming van de Bijbel,,, laat ik het daar maar bij houden
http://www.thepassionofthechrist.com/images/thepassionlogo.jpg
Randall Stevens
I agree Ruben. Religie is inconsequent, daarom heeft ze voor mij de schijn tegen, niet omdat ze over metafysische zaken gaat. Religie wil constant invloed uitoefenen in de wereld, in de politiek, in wetgeving, in de kunst, zelfs in de wetenschap. Ze gebruikt hiervoor de dialoog (in welke vorm dan ook), die slechts kan plaatsvinden wanneer men rationaliteit en logica accepteert. Anders kom je niet verder dan: ik vind/geloof het nu eenmaal zo en daar is niets aan te doen. Wanneer de religie echter bekritiseert wordt met geldige argumenten dan verwerpt ze opeens dezelfde rationaliteit en logica! Alleen gebruik maken van deze instrumenten wanneer het je uitkomt is geen sterke zet.
freddy fish
Een onderzoek: iemand heeft een idee, theorie. Gaat een onderzoek uitvoeren, Hiervoor stelt hij een hypothese op. Hypothese een vooraf bedachte uitkomst, iets wat je denkt wat eruit komt. En voert daarna zijn onderzoek uit. Dit is de normale weg om een onderzoek uit te voeren, wat voor een onderzoek ook. Dus bij elk onderzoek neem je vooraf iets aan, want anders kun je geen onderzoek opstellen.
Ten tweede na zijn onderzoek blijft hij nog geloven, veel uitkomsten van onderzoeken worden later bij gesteld aan de hand van nieuwe uitkomsten of onderzoeken die op een andere manier zijn uit gevoerd en een andere uitkomst geven.
Met een onderzoek bekijk je of je hypothese waar is, maar in de wetenschap is nooit iets zeker.
Randall Stevens
Religie kan goed verklaard worden met een wetenschappelijk paradigma: het heeft verschillende primaire functies voor de mens, waaronder een sociale en een psychologische. Wat betreft de eerste, het bindt mensen en legt ze een normen en waarden stelsel op. Dit normen en waarden stelsel wordt gecontroleerd en gehandhaafd door een oppermachtig en alwetend opperwezen (God) waardoor mensen meer dan bij een seculier systeem, zoals een wetgeving - geneigd zijn dit stelsel na te leven. Wat betreft de tweede functie, religie kan mensen een identiteit, zekerheid, hoop en troost bieden.
Andersom zijn bepaalde resultaten uit de wetenschap een stuk moeilijker te verklaren vanuit een religieus standpunt, zoals de evolutieleer, onze kennis van het heelal, bepaalde archeologische vondsten etcetera. Je ziet dan dat de dogmas telkens aangepast moeten worden, met alle gevolg voor de geloofwaardigheid. Op een gegeven moment (toen de situatie onhoudbaar werd) heeft men dus maar gezegd dat religie niet vanuit een rationeel standpunt te benaderen valt en alle tegenstrijdigheden genegeerd kunnen worden zolang je maar gelooft. Tja
Ik snap dat religie nog steeds een bepaalde aantrekkingskracht heeft voor sommige mensen, voor mij heeft het echter weinig met realiteit te maken, behalve de door mensen gecreerde realiteit.
freddy fish
Ik vind het echt heel naar dat iemand zegt dat hij een gelovige wetenschapper niet vertrouwt. Die man/vrouw doet gewoon zijn werk, waarom zou deze dat werk manipuleren. En wat betreft die onderzoeker, zijn onderzoek zegt dat het voor 67 % zeker is dat God bestaat, maar [zijn mening/u] is dat hij denkt voor 95% zeker is. Er is duidelijkeen verschil, zijn resultaten komen niet overeen met wat hij dacht en dat zegt hij eerlijk. Het is niet zo dat tie onbetrouwbaar is.
johannes
Citaat uit Matsada`s reaktie:
en johannes, als de bijbel voor jou een waardevol document is, waarom vind je the passion dan ineens een gewoon bloederig verhaal, ga je eens verdiepen in een kruisiging, die was bijzonder bloederig (zeker in het geval van Jezus die van te voren gemarteld was)... Bovendien is het overduidelijk dat de film niet om al dat bloed draait, maar om het offer van Jezus, om de liefde die die op het kruis nog steeds heeft voor degenen die hem kruisigen...
Nou tja , ik ben niet zo geintresseert in kruisegingen en meer in het verhaal achter de bijbel vetellingen, vandaar dat deze film me ook niet zo boeit.
Dacht dat dat al uit mijn stukkie te halen viel.....
Wie wil kijken doe dat maar voor mij hoeft het niet.
Metsada
Heb de film uiteindelijk gezien, en ik kan niet begrijpen dat mensen hier alleen maar geweld in zien... Het is duidelijk dat in de film qua geweld hetzelfde probeert te bereiken als The Pianist en Schindlers List. Van die films keuren we het ook niet af, omdat de film het geweld zelf afkeurt...
en johannes, als de bijbel voor jou een waardevol document is, waarom vind je the passion dan ineens een gewoon bloederig verhaal, ga je eens verdiepen in een kruisiging, die was bijzonder bloederig (zeker in het geval van Jezus die van te voren gemarteld was)... Bovendien is het overduidelijk dat de film niet om al dat bloed draait, maar om het offer van Jezus, om de liefde die die op het kruis nog steeds heeft voor degenen die hem kruisigen...
Neem nou een film zoals To end all wars, ik weet zeker dat veel mensen die film prachtig hier hadden gevonden, terwijl hij gewoon dezelfde strekking heeft als the passion (ongveer het enige verschil is dat de hoofdpersoon daar Jezus als voorbeeld neemt, en niet Jezus zelf is)
ruben
Voor de geestelijke wereld heb je psychologie
Weet je dat er een religie-kwab in de hersenen bestaat, die, als je die prikkelt, de persoon 'religieuze ervaringen' geeft. Dat zet je toch wel aan het denken. Net als de 'religieuze ervaringen' bij een bijna-dood ervaring. 't is allemaal te verklaren vanuit de hersenen. En dat is eigenlijk allemaal heel logisch. Je kunt wel roepen dat het allemaal niet waar is, dat jouw god de ware god is (doe historisch onderzoek, en roep het dan nog 's!), maar is het niet veel aannemelijker dat het gewoon tussen je oren zit?
en 'christelijke wetenschappers', daar ben ik heel sceptisch over. Je kunt je vragen of ze wel objectief proberen te werken. Interpreteren ze niet gewoon in de richting van wat ze willen dat de uitkomst is? Christelijke wetenschap...die heeft zulke 'theorieën' als het creationisme op haar naam staan. brrrr...
ruben
Nou, je kunt niet ontkennen dat uit naam van 'het ware geloof' heel wat bloed vergoten is. En iedereen had daar zo zijn eigen bedoeling mee, maar altijd gebaseerd op zijn interpretatie van de bijbel/koran etc. Er is geen vaststaande betekenis van de heilige geschriften. Iedereen gebruikt zoals het hem uitkomt. Aanslagen op abortusklinieken, de aanslagen op het WTC, geweld in Ierland, en verder in het verleden heksenjachten en dergelijke. Er kleeft bloed aan de handen van religie. En zeg niet dat dat de schuld is van de gelovigen; religie leeft alleen maar door deze gelovigen...er is niet zoiets als een objectieve religie...een objectieve standaard. We leven in tijden van toenemend religieus fanatisme. Ik vind het daarom ook zo eng dat een film als The Passion, een erg bloederige film die wat mij betreft een bekrompen, enge visie van het christendom geeft, zo ongelooflijk populair is. Dat gelovigen de kans aangrijpen om met deze film zieltjes te winnen. Dat beangstigt mij. Religie, en ook religieus extremisme, is in opkomst...en daar ben ik bang voor.
Religie is namelijk niet redelijk. Er zijn dus geen redelijke gronden voor een dialoog. En dat vind ik gevaarlijk.
ruben
Dus behalve dat christendom een religie is met een bloedschuld - een heel verwerpelijk fenomeen, net als chantage - vinden de christenen ook nog 's dat de niet-gelovers slecht en verdorven zijn. Hoe kun je dan verwachten dat er een normale relatie tussen gelovigen en niet-gelovigen mogelijk is? Wat een arrogantie! Aan de andere kant...ik ben ook arrogant als ik zeg dat ik het christendom, het jodendom en de islam uiterst naieve levensbeschouwingen vind, die een groot gevaar zijn voor deze maatschappij.
dus wat dat betreft staan we gelijk
Snipes
Die Gibson is natuurlijk een antisemitische fundamentalist pur sang. Hebben we het het wel over de moslim fundamentalisten, maar in Amerika is er een bolwerk van christen-fundamentalisten. Wat wil die man hier eigenlijk mee bereiken, een derde wereld oorlog, weer een holocaust?
Gibson zegt overigens dat hij de bijbel zo vast volgt, maar in de bijbel staat echt niet die hele leidensweg beschreven. Alleen in Johannes staat dat jezus het kruis droeg. In de andere drie werd zelfs beschreven dat iemand anders dat deed?? Ik wacht op de film van Paul Verhoeven.... Als die daar de fondsen niet voor krijgt moet de Nederlandse staat maar subsidie geven, dit zou tenminste een subsidiewaardige film worden.
LordOgre
Hermit Elephant, jij hebt vast RTL Boulevard gezien, daar zeiden ze dat ook haha...
Maar iig, ik ga er niet naartoe, ook al ben ik wel christen en hou ik ook van bloederige films...
Het ECHTE lijden van Christus speelt zich NA de laatste 12 uur af... toen hij 3 dagen door God werd verlaten en naar de Hel ging, totdat Hij de dood overwon... Dat kun je niet weergeven op film, dat moet je ook niet proberen vind ik... en dan kun je dit nog zo bloederig maken, dat maakt niet uit, hier draait het verhaal van de bijbel niet om...