Top 10 computergeanimeerde wezens

Top 10 computergeanimeerde wezens

Wie is jullie favoriet: Gollum, Caesar of toch Davy Jones?

Met de vooruitgang in computertechnologie, is er steeds meer mogelijk op het gebied van animatie. Dat betekent dat er relatief eenvoudig fotorealistische personages uit de computer kunnen rollen en dat werkt goed in films. Sterker nog, het maakt sommige zaken die anders niet gemaakt hadden kunnen worden zelfs mogelijk. Wat te denken immers van het onlangs nog verschenen The Jungle Book? Vorige week vroegen we jullie welk computergeanimeerd wezen in film het meest geslaagd is en vandaag presenteren we de top tien.


1. Gollum (20%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Andy Serkis | Filmreeksen: Lord of the Rings & The Hobbit | Jaartal: 2001
Gollum zorgde toen hij voor het eerst in beeld gebracht werd voor een revolutie in de filmwereld. Geen wonder dus dat jullie dit personage van Andy Serkis tot de beste benoemd hebben. Weta Digital ontwikkelde hiervoor een performance capture pak, met heel veel stippen die door een camera op een green screen set gevolgd konden worden. Aan de hand daarvan kon men het digitale wezen voorzien van realistische bewegingen. Vooral op het gebied van gezichtsuitdrukkingen werd extreem veel winst behaald: Gollum heeft veel kleine spiertjes die in zijn gezicht bewegen en dat maakt hem tot een personage met wie je mee kan leven, of 'ie nou echt is of niet. Knap is ook dat hij Andy Serkis op de kaart heeft gezet als de grootste man op motion capture gebied.


2. Caesar (15%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Andy Serkis | Filmreeks: Planet of the Apes | Jaartal: 2011
Dat Serkis zo'n grote naam is op dit vlak blijkt wel uit het feit dat ook zijn interpretatie van Caesar op de lijst staat. Het personage werd voor het eerst in de jaren zestig in beeld gebracht en voorheen altijd gespeeld door acteurs met een apenkostuum aan. Met Rise of the Planet of the Apes kwam daar verandering in. Acteurs die apen en mensen speelden konden tegelijk in beeld gebracht worden, met behulp van wel veertig mocap camera's die beelden maakten van uiteenlopende hoeken. Net als bij Gollum werd ook voor Caesar gebruik gemaakt van een mocap-pak, en een digitaal gemodelleerd personage.


3. Davy Jones (11%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Bill Nighy | Filmreeks: Pirates of the Caribbean | Jaartal: 2006
Toen de eerste beelden vrijgegeven werden van Pirates of the Caribbean 2, dachten velen dat Davy Jones een acteur met flink wat make-up op was. Maar niets blijkt minder waar, want het personage werd met behulp van motioncapture, make-up en wat computeranimaties tot leven gebracht. ILM scande elk van de acteurs, dus ook Bill Nighy, die een bizar zeemonster zou spelen, compleet in en maakte met behulp van die scans een digitale tegenhanger. Dat stond hen toe om Bill Nighy op de set de rol van Davy Jones te laten spelen (met flink wat make-up en een mocap-pak), en hem later te vervangen door de digitale variant. Interessant is dat in de uiteindelijke film enkel digitale beelden te zien zijn, zelfs de ogen zijn met de computer geanimeerd.


4. T-Rex (9%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: n.v.t. | Filmreeks: Jurassic Park | Jaartal: 1993
Toen Steven Spielberg tekende om een verfilming van Michael Crichtons Jurassic Park te regisseren, was hij van plan de dinosaurussen met een combinatie van animatrons en stop-motion in beeld te brengen. Maar technici van ILM hadden een heel ander idee. Zij wilden met name de T-Rex met behulp van computeranimaties in beeld brengen. Daarvoor bouwden ze een digitaal skelet, legden daar spieren overheen en programmeerden die zo dat het dier realistisch zou kunnen bewegen. De digitale variant van de T-Rex was handig voor bijvoorbeeld scènes waarin de Rex moest rennen, maar kon de gebouwde animatron niet helemaal vervangen uiteindelijk. Voor sommige scènes werd het 8.000 kilogram wegende gevaarte gewoon ingezet...


5. T-1000 (9%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Robert Patrick | Filmreeks: Terminator | Jaartal: 1991
In zijn tijd was deze schurk uit Terminator 2: Judgement Day, revolutionair. Hij werd gemaakt met behulp van een combinatie van het spel van acteur Robert Patrick, computergeanimeerde beelden en protheses. Het moeilijkste schijnt het animeren van het 'vloeibare' metaal dat in de film te zien is geweest te zijn. Maar daarvoor had ILM, dat achter de animaties zit, een slimme oplossing: men liet kwik smelten en gebruikte echte beelden daarvan, in combinatie met computeranimaties. Een ander goed voorbeeld is het gebruiken van echte modellen, die vervolgens digitaal in scènes geplakt werden. Zo bouwde men voor de scène waarin de T-1000 doormidden geblazen wordt, een compleet model, dat in beeld gebracht werd.


6. Smaug (5%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Benedict Cumberbatch | Filmreeks: The Hobbit | Jaartal: 2013
Smaug is volgens velen de standaard als het aankomt op draken in fictie. Het moest dus wel zo zijn dat regisseur Peter Jackson met een ultrarealistische draak zou komen in zijn Hobbit-trilogie. Hiervoor nam Weta vroeg in de productie beelden op van acteur Benedict Cumberbatch, die in motion pak over de set bewoog. Daarna maakte men een skelet van Smaug, compleet met honderd gesimuleerde spieren. Dat skelet volgde vervolgens precies de bewegingen van Cumberbatch. Bovenop dat skelet en die spieren werden ongeveer 1 miljoen handgetekende schubben geplakt, die allemaal individueel konden bewegen. Elk daarvan kon weer over andere schubben schuiven en dat zorgde voor een zeer realistische draak.


7. Ava (4%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Alicia Vikander | Film: Ex Machina | Jaartal: 2015
Een opvallende highlight van Ex Machina, het regiedebuut van Alex Garland, is Ava. Een groot deel van de film zien we gewoon actrice Alicia Vikander in beeld, maar een paar keer zijn ook haar robotdelen beter te zien. Daartoe scande men actrice Vikander geheel in de computer in, om een exact even groot computermodel te maken. Dat kon in de postproductie relatief eenvoudig gebruikt worden om de bewegende beelden van Vikander te verwerken tot de Ava die we in de film zien. Veel aandacht ging volgens de makers vooral zitten in de kleuren van materialen die geprojecteerd werden op Vikander.


8. Hulk (4%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Mark Ruffalo | Filmfranchise: Marvel Filmuniversum | Jaartal: 2012
ILM bouwde virtuele body doubles van de personages in The Avengers, waaronder dus ook Hulk. Moeilijk was vooral het maken realistisch maken van het wezen: in The Incredible Hulk lijkt hij weinig gewicht te hebben, waardoor het personage meteen al zijn geloofwaardigheid verloor. In een poging tegemoet te komen aan die kritiek, besloot ILM dat acteur Mark Ruffalo ook in de scènes waarin de Hulk te zien is, moest spelen. Daartoe trok hij een speciaal motion capture kostuum aan en kon men het personage een stuk beter plaatsen in scènes. Precies dat, inclusief een zeer knap geanimeerd gezicht van de Hulk (dat dankzij de facial capture precies bewoog als dat van Ruffalo), maakt van deze Hulk zo'n succes.


9. Richard Parker (4%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: n.v.t. | Film: Life of Pi | Jaartal: 2012
Een film waarin slechts één mens de hoofdrol heeft, en vergezeld wordt door een tijger. Geen makkelijk verhaal om te maken en toch slaagde regisseur Ang Lee daarin dankzij R&H. Dat nam beelden op van echte tijgers vanuit alle mogelijke hoeken, met zo ongeveer alle mogelijke bewegingen die de fictieve tijger zou uitvoeren. Al die beelden dienden als referentiemateriaal voor het maken van de digitale Richard Parker. Volgens R&H-chef Erik de Boer had men twee jaar lang beelden gemaakt van uiteenlopende tijgers, waarbij de simpelste bewegingen in beeld gebracht werden. Die konden dan makkelijk geanimeerd worden met behulp van een digitale tijger.


10. Optimus Prime (4%)
Bekijk de afbeeldingGespeeld door: Peter Cullen | Filmreeks: Transformers | Jaartal: 2007
Pas in Age of Extinction gebruikte regisseur Michael Bay voor het eerst een acteur met motion capture suit aan voor het animeren van de robot Optimus Prime. Dat was ook niet heel erg nodig, want ILM had al complete modellen liggen aan de hand waarvan het de robots kon animeren. Veel daarvan werd procedureel gegenereerd, met behulp van standaardmodellen die klaarlagen voor elk van de robots. Die hadden meerdere lagen met bewegende delen die allemaal als het ware reageerden op de bewegingen die de digitale wezens uitvoerden. Precies dat leidt tot een robot die natuurlijk kan bewegen in de Transformers-franchise.

NieuwsFilm

meest populair