Komt Een Vrouw bij de Dokter (2009)

Liefde en vreemdgaan in tijden van kanker. Een prachtige doch veilige boekverfilming. Vergeet Turks Fruit, hier is Komt Een Vrouw bij de Dokter.

door Evert de Vries om 21:31 in RECENSIES
Komt een vrouw bij de dokter poster
Regie: Reinout Oerlemans | Cast: Carice van Houten (Carmen), Barry Atsma (Stijn), Anna Drijver (Roos), Pierre Bokma (huisarts), Jeroen Willems (Frenk) e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2009

Een overmaat aan expliciete seks, slecht geschreven dialogen en houterig acteerwerk. We kennen allemaal de vooroordelen die aan de Nederlandse film kleven. En laten we er vooral niet omheen draaien: Komt Een Vrouw bij de Dokter heeft alle ingrediënten in zich om deze vooroordelen opnieuw te bevestigen. De vrouw met borstkanker en de man die dwangmatig vreemdgaat staan garant voor een overdosis borsten en seks. En de totaal onervaren Reinout Oerlemans zou dan de rest kunnen verpesten. Gelukkig kunnen mensen en films ons verrassen, want Komt Een Vrouw bij de Dokter slaagt op vrijwel alle fronten met vlag en wimpel. Iets meer durf in het negeren van Kluun had alleen nog wel gemogen.

In 2003 veroverde Komt Een Vrouw bij de Dokter in korte tijd heel Nederland. Het semiautobiografische boek van schrijver Kluun beschreef liefde in tijden van kanker op een zeer indrukwekkende manier. Ondanks het zeer heftige verhaal las het boek verrassend gemakkelijk weg. Het verhaal was smeuïg, ontroerend en confronterend. Het feit dat men vrij makkelijk ging houden van hoofdpersoon Stijn, die toch eigenlijk ook een verschrikkelijke klootzak is, zegt genoeg over de schrijfkwaliteiten van Kluun.

Met verkoopcijfers van rond de achthonderdduizend kon de verfilming natuurlijk niet lang op zich laten wachten. Een gevaarlijke klus, zoals altijd bij verfilmingen van geliefde boeken. Oerlemans heeft deze druk duidelijk zeer goed gevoeld en blijft dan ook op vele punten heel dicht bij het boek. Grote stukken tekst zijn zelfs letterlijk in de film gekomen in dialoog of via voice-over van Stijn. Leuk voor de echte fans, maar het laat ook heel goed zien dat sommige literaire teksten echt niet geschikt zijn voor film. De nu opeens kazige monologen van Stijn zijn regelmatig te belachelijk voor woorden en vormen een smet op een vrijwel onberispelijke film.

Op een aantal punten laat de film het boek gelukkig iets meer los. Zo is Stijn vele malen sympathieker en zijn vreemdgaan minder extreem. Zijn escapades in Miami zitten aan het begin van de film, in tegenstelling tot het boek, waarin ze plaatsvonden toen Carmen al kanker had. Minnares Roos is, hoewel ze meer te doen heeft in de film, helaas een stuk eendimensionaler geworden. Was ze in het boek ook heel duidelijk een steun en toeverlaat voor Stijn als die in de put zat, in de film wordt ze vrijwel alleen gebruikt als seksmaatje. Waarom Roos van Stijn gaat houden komt in de film dan ook veel minder goed uit de verf. Echte liefde mag onverklaarbaar zijn, ongeloofwaardige echte liefde kan echt niet.

Gelukkig is het onmogelijk te twijfelen aan de liefde tussen Stijn en Carmen. Het zijn dan ook de scènes tussen Stijn, Carmen en dochtertje Luna die er echt uitspringen. Onder de ontelbare hoogtepunten zitten het kaalscheren van Carmen, het moment dat Carmen breekt in de auto en haar afscheid van Luna. Carice van Houten zet hier ongetwijfeld de beste rol van haar carrière neer, maar ook Barry Atsma overtuigt zowel als flitsende blaaskaak en als liefhebbende echtgenoot van een vrouw met kanker. Een zeer sensuele vrijpartij met Roos eindigt in een huilbui onder de douche: Stijn de gladjakker en Stijn het hoopje ellende liggen seconden van elkaar verwijderd.

Het adembenemende camerawerk, verbluffende acteerwerk en de mooie muziek zorgen voor het ene emotionele juweeltje na het andere. Zonder de sterk aanwezige humor zou het allemaal te veel zijn geworden. Het zorgt ervoor dat de kijker de droevige en heftige stukken beter aankan, ook al blijven het mokerslagen die hard aankomen. Al met al veel sympathieker dan het boek, en misschien ook daarom wel extra aangrijpend.

26 Reacties

Kurtje79

Zo, zo, volgens de recensent scoort deze film hoger dan, The Dark Knight, The Shawshank Redemption en alle overige toptitels.
Het is voor het eerst, dat ik zo’n hoge waardering lees op filmtotaal. Derhalve ben ik zeer benieuwd of deze (torenhoge)waardering gegrond is. Ik ga hem binnenkort kijken.

Armani

Voor het eerst? Alleen de afgelopen maanden was er al The Chaser, Bright Star, Fish Tank, Het Leven uit een dag, Antichrist:P

Toch twijfel ik ook of ik deze film wat ga vinden. Vond het boek van Kluun werkelijk tenenkrommend slecht en had 0,0 sympathie voor Stijn. Denk dat de film, hoe goed Oerlemans het ook doet, daar weinig aan kan veranderen.

Steve Harwin

Ik had al gelezen, oa in een interview met Carice van Houten, dat Oerlemans er alles aan deed om de film zo perfect mogelijk volgens zijn plaatje in elkaar te zetten. Dat beeld komt ook in deze recentie naar voren. Iemand die zo bezield met een vak bezig is, al dan niet gespeend van ervaring of talent, heeft zeker mijn respect.

Maar dat neemt niet weg dat ik, in tegenstelling tot zo'n beetje mijn hele vriendenkring, het boek helemaal niet zo fantastisch vond: Kluun schrijft op het niveau van een matige columnist. Wat lezers imo meestal aanspreekt is enerzijds het 'hippe' karakter van de verhaalomgeving en van hoofdpersoon Stijn voor de jongetjes en anderzijds het soapy familiedrama-aspect voor de meisjes, om het maar even simpel te stellen.

Toen ik de trailer zag, kreeg ik sterk de indruk dat de elementen van actie, sex en soap uit het boek werden benadrukt: ik verwacht dan ook eigenlijk een tenenkrommende K**-film.

Oerlemans heeft desondanks deze recensent aangenaam weten te verrassen.
Ik zal er niet voor naar de bios gaan, maar als deze volgend jaar op tv is op een druilerig dagje zal ik hem wel eens kijken. Wie weet verrast het ook mij in positieve zin.

MovieMind

Nou klinkt goed, moet zeggen dat de voorstukjes er ook goed uit zien. En het boek is erg goed. Dus ik ben wel benieuwd... ga vanavond!

Proxima

Evert geeft deze film een 4,5, een 9 dus hahahahaha
Dus volgens evert is het de beste film aller tijden, want een 10 verdient geen 1 film grappenmaker.

McMurphy

Proxima "Evert geeft deze film een 4,5, een 9 dus hahahahaha
Dus volgens evert is het de beste film aller tijden, want een 10 verdient geen 1 film grappenmaker."

Pff lekker kort door de bocht of niet lolbroek :B

benjamin

Voor Nederlandse films zijn ze hier zeker een beetje minder streng.

RRR

Ach..de eeuwige discussie van cijfers. In mijn opinie is een film die 4,5 sterren krijgt niet direct beter dan eentje die er 4 krijgt. Het is lastig films te vergelijken en te zeggen dat de een beter is dan de andere.. Het gaat er om of je genoten hebt en of het verhaal, het camerawerk, het acteerwerk e.d. goed in elkaar zit. Dat is nog enigszins vergelijkbaar, maar de echte inhoud is toch meer alleen subjectief te beoordelen: you like it or you don't.
Ontopic: heb het boek net uit, ben erg benieuwd naar de film!

Silver

Respect voor Oerlemans, maar ik ga niet naar de bios hiervoor. Vond het boek afschuwelijk en kan mezelf er niet toe zetten om hiervoor naar de bios te gaan.
Zoals iemand al eerder zei, als hij een keer op de buis is en ik erlangs zap......

RMC

Heerlijk dat negativisme bij voorbaat.

Gelukkig gaan er ook een half miljoen mensen enorm genieten van deze film in de bios. Ik ben meer benieuwd naar de eerste echte recensies dan naar wie deze film misschien over een paar jaar toevallig bij het zappen op tv gaat tegenkomen.....

Silver

He ja, laten we alleen nog maar reageren wanneer we de film gezien hebben. En dan natuurlijk een recensie geven van verbazingwekkende kwaliteit. Ik weet zeker dat we dan overstromen in de reacties.....

Ik zie bij jou ook nog geen recensie of bezoek staan....

patrick88

Ik vind dit net, als een voorgaande reactie, ook wel erg kort door de bocht. Ik vind namelijk dat je films moet beoordelen op het type / genre film. Zo vond ik bijvoorbeeld Mystic River een geweldige film ( een 8 ), maar ook de Hangover vond ik een 8 waard. Niet omdat ik deze even goed vond als MR, maar wel omdat het in zijn genre een van de betere is.

Ik ben net terug van de bios waar ik Komt een vrouw bij de dokter gezien heb, en ik vind (met name door Carice van Houten) dat deze film minimaal een 8 verdiend.

SunChaser

Het boek vond ik walgelijk slecht. Dat al die huisvrouwen het zo mooi vinden en erom janken is te hypocriet voor woorden. De lul ging vreemd terwijl zn vrouw wegrotte aan kanker!

MovieMind

SunChaser "Het boek vond ik walgelijk slecht. Dat al die huisvrouwen het zo mooi vinden en erom janken is te hypocriet voor woorden. De lul ging vreemd terwijl zn vrouw wegrotte aan kanker!"

En ik vind dat jij je mening wel wat anders mag formuleren. Of je het boek nou wat vind of niet...

Over de film, ik ben gisteren geweest en vond het een erg sterke film met een hoop lef. En inderdaad met name door Carice vind ik ook het acteerwerk erg sterk! Maar vond ook Anna en Barry erg sterk. Enige kanttekening (maar dat vond ik ook al van het boek) is dat het verhaal echt te veel over Stijn en zijn verwerking gaat waardoor je af en toe de draad van Carmen af en toe 'kwijt' raakt. Maar zeker een aanrader!

Ageell

Ik ben het nog nooit zo oneens met een recensie geweest.

Ik vind de film helemaal geflopt. Er zat veel te weinig dialoog in voor de hoofdrolspelers. Hierdoor vond ik ze erg eendimensionaal, vooral Roos zoals ook in de recensie word aangegeven. Daarnaast komen alle bijrollen niet uit de verf door te weinig dialoog (frenk) of helemaal niet (Maud, Schoonmoeder, Thomas, Anne enz)
De film zat vol met verwijzingen naar het boek maar zonder dat boek gelezen te hebben pik je dat niet op en komt t volgens mij niet over. Daarnaast vind ik dat Reinout Oerlemans te veel een hippe regisseur probeert te lijken door elke scene het praten uit te faden in muziek die de emotie moet weergeven. En het lijkt alsof je in elke scene plotseling word gegooid. Dat je even met je ogen heb geknipperd en iets heb gemist. Zo loopt Stijn uit zijn gecrasht auto, zo loopt ie uit het politiebureau.
Daarbij komt het overhoop gooien van gebeurtenissen tov het boek, het jammer genoeg niet meenemen van Amsterdam als karakter (wat in het boek als erg belangrijk word gemaakt voor Stijn) en het niet ver genoeg te durven gaan. Er word amper gescholden en als dat gebeurt zijn t maar brave woorden, erg ongeloofwaardig. Op t moment dat Carmen haar bestraalde borst laat zien zie je wel vieze dingen maar in t boek is dat vele malen erger.

Ik vind het vooral mislukt door Reinout, de acteurs zijn behoorlijk goed gecast. Als die meer ruimte was gegeven met meer dialoog en rust dan was ie vele malen beter geweest. Het lijkt alsof Reinout steeds 20 pagina's verder heeft gekeken in t boek en die scene heeft verfilmd. Hij vliegt er doorheen. Vooral het laatste gedeelte komt moeilijk uit de verf. Hoogtepunt in t boek is waar Stijn carmen in bad doet nadat zij zich onder heeft gepoept/plast in bed. Het plassen word mooi in beeld gebracht maar daarna alleen het afdrogen van het wassen. In het boek word die scene afgesloten met een zoen die intiemer en meer betekend en intiemer is voor Stijn dan alle seks die hij tot dan toe heeft gehad in t boek
Maybe als je t boek niet kent dat het dan een leuke film is.

demeter

Denk eerst eens na voordat je slap gaat l*llen.
Dat geen één film een 10 verdient, dat vindt jij. Zeker nooit een 10 gekregen op school? In mijn ogen zijn er genoeg films die een 10 verdienen. Ze hoeven dan niet helemaal perfect te zijn, want het gaat om de beleving.
En waarom zou een film met het hoogste cijfer meteen de beste film aller tijden moeten zijn? Alsof er niet meerdere films tegelijk dat cijfer kunnen krijgen!?
De recensent was erg onder de indruk van deze film, dat kun je duidelijk lezen in de recensie, dus verbindt hij er een hoog cijfer aan. Dat lijkt me logisch.

KW

benjamin "Voor Nederlandse films zijn ze hier zeker een beetje minder streng."

Dat gevoel heb ik ook.

Quido

Het tegendeel is juist waar, Nederlanders zijn niet snel trots op 'eigen' prestaties in het culturele veld.

Robkorv

Net gezien. Vond het een aardige film.
3 sterren of te wel een 6.

Wat ik jammer vond is dat hele film uit flarden bestaat en zo aan elkaar is geplakt. Er wordt van het ene moment in het andere moment gesprongen. Door al die hak op de tak momenten blijft er geen samenhangend geheel over. Hier had van mij meer het boek los gelaten mogen worden.

Ben benieuwd naar een actie film met Reinout Oerlemans achter het roer. Vond de crash erg mooi in beeld gebracht.

timdekw

Dikke tegenvaller! Waar komen al die positieve reacties toch vandaan???
Ik en de drie mensen met wie ik naar de film ben geweest (2 vrouwen en een man, waarvan de de dames en ik het boek hebben gelezen) vonden de film allemaal heel erg tegenvallen. Ik snap totaal niet waar alle ophef die er is geweest over hoe geweldig de film is vandaan komt...
De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, nergens wordt er echt goed duidelijk gemaakt waarom de dingen gebeuren. Er wordt dus van uitgegaan dat alle kijkers het boek gelezen hebben. Ook concentreerd de film zich vooral op het vreemdgaan en de seks en wordt de kanker meer als bijzaak gebruikt. Het acteerwerk is prima maar de film kon mij op geen moment ontroeren of boeien. De arthouse feeling die Reinout af en toe probeerde te creëren werkte totaal niet voor me. Het laatste half uur heb ik me ook erg verveeld gevoeld waardoor ik maar een beetje om me heen heb zitten kijken en ik kreeg het idee dat ik niet de enige was die zich zat te vervelen. Heel erg jammer want juist door alle positieve reacties had ik een mooie, confronterende en ontroerende film verwacht, maar niets is minder waar.

Mellie

Filmtotaal "Het feit dat men vrij makkelijk ging houden van hoofdpersoon Stijn, die toch eigenlijk ook een verschrikkelijke klootzak is, zegt genoeg over de schrijfkwaliteiten van Kluun."

Dit is naar mijn mening waar de film faalt!

Wat overblijft is een portret van een vrouw die dood gaat aan kanker! Dit is zeker mooi gedaan, maar het wordt nergens meer dan dat! Geen moment heb ik mezelf kunnen identificeren met Stijn en vond ik het dus gewoon een eikel!

Daarom heb ik nu het gevoel dat de film toch overhyped is!

littlemoi

Het boek was beter.

timbo75

Laat ik vooropstellen dat het natuurlijk een ontroerend verhaal is en dat de acteerprestaties verder dik in orde zijn. Maar ik snap verder niet zo waarom deze film door veel mensen de hemel in wordt geprezen! Het is zeker niet slecht maar toch mis je iets. Ik lees al een paar keer terug dat er veel flarden zijn en dat doet de film geen goed. Verder zou een verhaal en film als deze je bij de kladden moeten grijpen en je pas loslaten als het licht in de zaal weer aangaat. Het gevoel van verdriet en emotie komt op mij niet over en dat is erg jammer want met dit verhaal had je een regelrechte topfilm kunnen maken en hierin heeft Oerlemans gefaald! Helaas dus geen aanrader en zeker geen voldoende...

Doorntje

Wat een slechte film!
Geen enkele keer word je echt geraakt. Onnatuurlijke dialogen waardoor het nooit "echt" wordt maar acteren blijft. Vergelijk dit bijvoorbeeld nou eens met de Deense versie van Brodre waar je echte mensen ziet. Hier blijf je naar acteurs kijken die het op zichzelf niet zo heel erg slecht doen. Maar het is toch wel heel triest en zegt toch helaas ook alles over het niveau van dat er hier nog echt lovende verhalen over te lezen zijn.
Waar het boek nog een aantal aangrijpende scenes heeft, kan ik over de film eigenlijk alleen maar zeggen dat ie erg lang is en langdradig.
Wel wat mooie beelden van de vrijscenes, maar, zijn alleen maar mooi gefilmd,totaal niet erotisch en/of opwindend en niet geloofwaardig.
Een land dat geniet van RTL 4, 5, 6, 7 , 8 (zijn er nog meer??), verdient blijkbaar niet beter.

Doorntje

Slavec

Na heel veel hype en 'positieve recenties' zoals hierboven, heb ik mijzelf toe gezet om de film te bekijken. Ik heb het boek niet gelezen en wist vooraf wel ongeveer waar de film over ging.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Reinout, please, don't give up your daytime job!!!

Ik kan me totaal niet vinden in teksten als: Adembenemend camerawerk, goede verhaal-lijn (niet te verwarren met het verhaal, maar hoe het in die 110 minuten word verteld) en goede dialogen.

Camerawerk is niet bijzonder. Niet bar slecht, maar zeker niet iets waar een student aan de filmacademie voorbeeld aan moet nemen.

Verhaal word bijzonder lomp opgebouwd, zit geen rust in en is voor mij echt een aanfluiting.

De dialogen zijn houterig en zelfs de ijzersterke cast kan daar geen leven in gooien. Ik weet niet waar dat fout is gegaan; in het script, op de set of op de snijtafel (jaja, digitaal).

Ik moet er ook niet te zwaar aan tillen, want het is het regie-debuut van 'Arnie', maar boven een 5 zou ik de film teveel punten geven.

Reinout, ik wil nog net niet mijn geld terug, maar ik zou niemand adviseren om 12 of 15 euro uit te geven aan een bioskoop kaartje. Wachten tot het een keer op TV komt, is goedkoper, en als het je niet aanstaat, kun je zappen!!

MssT

Ik vond het een vreselijke film. Mijn man en ik hebben ons nog uren zitten ergeren. Ten eerste; het wordt ''Een ode aan de liefde'' genoemd. Hoe kunnen ze zoiets liefde noemen? Een man die constant zijn l*l in andere dames hangt terwijl zijn vrouw thuis overgevend voor hun dochertje moet zorgen? Liefde, werkelijk.. mensen moeten nodig een woordenboek kopen als ze dat liefde noemen. Ik noem het lust, bedrog, zwakheid. Als ik zijn vrouw had geweest had ik, ziek of niet, toch werkelijk hem op zn zachts gezegd het huis uit geschopt. Hoe kunnen mensen sympathie voelen voor die schoft? Ik heb geen traan gelaten, zij het alleen voor de DVD die ik eraan verspilt heb. GEEN AANRADER.

Komt een vrouw bij de dokter