Recensie

Inferno (2016)

Tom Hanks is terug als Robert Langdon en de slimme schone is dit keer Felicity Jones. De speurtocht voert naar Florence. Meer van het zelfde in deze derde Dan Brown-verfilming.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Arjan Welles om 23:11 in RECENSIES
Inferno poster
Regie: Ron Howard | Cast: Tom Hanks (Robert Langdon), Felicity Jones (Sienna Brooks), Ben Foster (Bertrand Zobrist), Sidse Babett Knudsen (Elizabeth Sinskey), Irrfan Khan (Harry Sims), Omar Sy (Christoph Bruder), Ana Ularu (Vayentha), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Jaar: 2016

1
Vorige maand kondigde Dan Brown aan dat we maar liefst een jaar de tijd hebben om ons voor te bereiden en/of te verheugen op zijn nieuwste roman. Origin, dat op 26 september 2017 verschijnt, wordt het vijfde boek waarin hoogleraar kunstgeschiedenis en symbolenexpert Robert Langdon allemaal puzzels mag oplossen en vanzelfsprekend ook de wereld zal redden aan de zijde van een mooie vrouw. Waar Browns thriller over zal gaan is nog niet bekend, maar de titel doet wat vermoedens rijzen. Het is inmiddels dertien jaar nadat Brown hele sociale levens in de war schopte omdat iedereen zijn doorbraak The Da Vinci Code aan het verslinden was. Wat je ook van de literaire kwaliteiten van Dan Brown vindt, je moet de man nageven dat hij een nieuw subgenre heeft geïntroduceerd dat veel navolging en imitaties tot gevolg had. In de handen van Ron Howard ontstonden tot nu toe twee onderhoudende verfilmingen die doorgaans visueel hoogstaand waren en een keur aan grote namen aan zich wisten te verbinden. De regisseur valt dan zelfs nog de matige computersimulaties van het Vaticaan in Angels and Demons te vergeven.

Eigenlijk was de derde Langdon-roman The Lost Symbol aan de beurt, maar verder dan een script kwam het niet. Howard ging liever meteen met Inferno aan de slag omdat hij hier meer uitdagingen in zag. Eigenlijk volgen we hier weer exact hetzelfde stramien, waardoor het gevoel ontstaat dat de Langdon-reeks vooral een invuloefening is waarbij alleen de locaties, thematiek en slimme schone aan Langdons zijde verschillen. Dit keer wordt de professor wakker met een lelijke hoofdwond in een ziekenhuis in het Italiaanse Florence. Veel tijd om zich te realiseren waarom hij daar is beland heeft de bolleboos niet. Terwijl Langdon hallucinaties binnenkrijgt van verminkte lichamen en brute veldslagen en net aan zit te pappen met de mooie dokter Sienna, stormt een agressieve agente zijn ziekenhuiskamer binnen. Langdon en Sienna zetten het op een vluchten en belanden in haar appartement. Hier vindt de intellectueel meer duidelijkheid over de toestand waarin hij is beland. Een miljardair genaamd Bertrand Zobrist heeft zich van een toren geworpen, maar heeft een wereldbedreigende erfenis achtergelaten. Voortdurend op de hielen gezeten proberen Langdon en Sienna met allerlei raadsels en verwijzingen een catastrofe te voorkomen.

Als je denkt aan Florence dan kom je al snel uit op Leonardo da Vinci, De' Medici of Dante Alighieri. De eerste had Brown al gehad en De' Medici is zo'n wijdvertakte familie dat je er onmogelijk een coherent verhaal omheen kunt schrijven. Dus kwam Brown uit op Dante die met zijn Goddelijke Komedie zevenhonderd jaar geleden verantwoordelijk was voor het beeld van hemel en hel dat we nu nog steeds kennen. Een probleem is dat Brown niet heel veel verder heeft gekeken en vooral denkt te kunnen scoren met informatie die je in de eerste de beste reisgids van Florence ook tegenkomt. Hoe vermakelijk deze derde Langdon-verfilming ook moge zijn, het is meer dan ooit een aanslag op je intelligentie. Langdon ziet een raadsel, grijpt even met zijn vuist naar zijn kin, kijkt een paar keer moeilijk en lepelt het antwoord op. Met een beetje algemene kennis had je een fractie van een seconde later zelf ook het antwoord geweten. Sienna zinspeelt nog op zijn verlies aan kortetermijngeheugen door op te merken dat hij Dante wél kent, maar niet op het woord voor koffie kan komen. Leuk deze zelfkritiek op het gebrekkige plot, maar zelfs ervaren scenarist David Koepp kan weinig chocola maken van deze onzinnigheden.

Verder dan een makkelijk anagram of ontzettend bekende kunstuitingen komt het niet. Ja, bij deze derde Dan Brown-verfilming moet meer dan ooit de logica opzij gezet worden. Als je hierin slaagt ga je best een aangename twee uur tegemoet. Tom Hanks past de jas van Robert Langdon nog steeds uitstekend en hij wordt aardig geflankeerd door Felicity Jones die een aangename Britse charme met zich meebrengt. Afgezien van de afgezaagde en de veel te voor de hand liggende raadsels die Langdon moet zien op te lossen gaat toch de grootste kracht in deze filmreeks uit van de race tegen de klok. Ook al kun je de afloop ervan, zelfs als je de kennis van het boek ontbeert, grotendeels voorspellen, Howard excelleert wederom in zinderende achtervolgingssequenties. Deze vinden ook deels per voet plaats, waardoor Langdon en Sienna vergezeld van weergaloze droneshots het befaamde Palazzo Vecchio in vluchten. De prachtig gedecoreerde, met extravagant veel bladgoud afgewerkte cassetteplafonds blijven uiteraard ook niet onbenut.

Als de finale nadert en de logica van dit alles nog verder te zoeken is dan al het geval was, tovert Brown nog een plotwending uit zijn hoge hoed. De functie die de persoon in kwestie inneemt, wordt daarna al snel door een ander personage overgenomen. Deze rolverwisseling lijkt te onderstrepen dat Brown maar heel moeilijk zonder zijn archetypische personages kan en ze kennelijk nodig heeft om zijn verhalen goed af te ronden. Wat betreft de verfilmingen van zijn werk kan hij zich met het vakmanschap, de prachtige luchtshots en strakke montages geen betere regisseur wensen dan Ron Howard. Laten we alleen hopen dat Dan Brown met zijn Origin zijn vastgeroeste blauwdruk grotendeels los weet te laten. Dit trucje kennen we zo onderhand wel en ook Howard en Hanks zullen wel wat verandering van spijs willen.

10 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

mikeydw

Avatar

Is dit nou een filmrecensie of een boekrecensie? Ik begrijp het verband, het is en blijft een boekverfilming. Maar het gaat in de recensie vooral over het verhaal en brown voor mijn gevoel.

Zelf heb ik hem gisteren mogen zien en inderdaad er zijn hier en daar wel wat van dezelfde kenmerken terug te zien.
Alleen ik vind het daarom niet minder, want het werkt wel om spanning op te bouwen.

Master Of Films

Avatar

Aangezien Angels and Demons & The Da Vinci Code een extended cut hebben, zal dat ook gaan gebeuren met deze deel?

Mav Damian

Avatar

Heb de Verloren Symbool als Inferno gelezen en vind het nog steeds jammer dat ze de Verloren Symbool niet hebben verfilmd. Ach ja ook al is het verhaal onlogisch het zal wel een vermakelijk en spannende film zijn.

Lord Bono

Avatar

Dit is echt een van de slechtste boekverfilmingen ooit. Hoe halen ze het in hun hoofd om het briljante eind van het boek te verpesten door er een simpel Hollywood einde van te maken.

Als losstaande film krijgt het een 6, maar als boekverfilming een 1. Als voorbeeld zal ik Lord of the Rings noemen, stel je voor dat de film het einde van deel 3 als volgt had aangepast. Sauron krijgt de ring en vernietigd alle helden. Wellicht iets extremer, maar zo anders is het einde van Inferno ten opzichte van het boek.

Frietgezicht

Avatar

De film haalt veel uit het boek logischerwijs maar weet niet alles overtuigend over te brengen. In het boek lijkt ook meer tijd te zijn om alles uit te bouwen en hier is alles gehaast en gelikt. Het boek zak je in weg en vergeet je de buitenwereld maar hier zit je te denken aan andere dingen. Ik heb het boek niet gelezen eigenlijk,laat ik maar eerlijk zijn.

Air-S

Avatar

Ik heb speciaal een account aan gemaakt om degene die het boek hebben gelezen te waarschuwen.

Deze film is niks vergeleken met het boek. Het einde, de "plot-twists". Belachelijk. Heeft Dan Brown hier zijn goedkeuring over gegeven? Kan mij niet voorstellen....

Als je het boek niet heb gelezen is deze film misschien wel aardig ja.

theroadwarrior

Avatar

Zoals in deze recensie beschreven is deze film echt een herhaling van zetten. De dreiging, ingegeven door de verhaallijn, die vooral in Angels and Demons goed tot zijn recht kwam word in Inferno node gemist. Robert Langdon lost wat puzzeltjes op, er word wat door Florence rondgerend, politie erachteraan. Een knaller van een finale en klaar. De schitterende locaties worden als een soort documentaire voor reislustige touristen aan elkaar geknoopt. Maar is dit dan ook een slechte film.....nee, wetende wat de andere films brengen zal dit niet meteen een afknapper zijn maar een inferno van filmentertainment......helaas niet.

KeesjeNL

Avatar

Een herhaling, maar wél een vermakelijke herhaling.

Spider-fan

Avatar

Ik vind bij deze en Angels and Demons de race tegen de klok de film juist erg in de weg zitten. Er moet in een verhaal als dit (net als bijvoorbeeld bij Indiana Jones) een zekere spanning voortkomen uit de tijdsdruk, maar het is té overdreven gehaast. De eerste film had dat niet zo sterk, maar 2 en 3 wel. Het is bijna alsof men bang is dat het saai wordt als er niet een enorme snelheid inzit, maar dat werd het in de eerste ook niet.

Ook zou er wel wat meer persoonlijke achtergrond van de personages in mogen zitten - die blijven erg oppervlakkig. Het verbaast me vooral dat het scenario van Koepp is, doorgaans één van de betere Hollywood-scenaristen.

Spider-fan

Avatar

Ik heb de eerste nog eens gekeken en hoewel die ook niet zo hoog gewaardeerd is, vind ik het een enorm verschil in kwaliteit. Het tempo ligt ook wel hoog, maar er zit toch meer rust in de scènes tussen de hectische (achtervolgings-)momenten. De personages krijgen ook meer achtergrond door een hoop persoonlijke flashbacks die niet alleen personages uitdiepen, maar ook direct voor het verhaal belangrijk zijn - met name die van Sophie en Silas, die van Langdon wat minder. Daarnaast zijn er ook veel imposante historische flashbacks waarbij de beelden van de Hel in deze laatste heel karig afsteken. Ook het camerawerk is veel mooier, de eerste helft speelt volledig 's nachts wat in combinatie met de historische gebouwen en Franse parken en bossen veel sfeer geeft. Het verhaal is ook wel redelijk ingewikkeld, maar toch makkelijker te volgen en gewoon beter. Dus vond je de eerste niet zo, kijk hem nog eens na deze en zie het (grote) verschil.

acties