Blind Spot [Picl]

Blind Spot [Picl] (2018)

Noors familiedrama over ouders die op schokkende wijze achter de psychologische problemen van hun dochter komen.

Leestijd: 2 min 23 sec
Regie: Tuva Novotny | Scenario: Tuva Novotny | Cast: Pia Tjelta (Marie), Anders Baasmo Christiansen (Anders), Oddgeir Thune (Maritin), Per Frisch (Hasse), Marianne Krogh (Mona), Nora Mathea (Thea), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2018

In haar regiedebuut Blind Spot snijdt de Zweedse actrice Tuva Novotny (bekend van onder andere Eat Pray Love en Annihilation een pittig onderwerp aan. Zou je als ouder een psychologisch probleem bij je kind moeten detecteren?

Na een handbaltraining lopen Anna en Thea, twee tienermeisjes, naar huis. Ze praten over de wiskundesommen die ze nog moeten oplossen, de essays die ze nog moeten schrijven en over waarom het stom is om make-up te dragen. Ze vragen zich af of dat groepje hangjongeren daar niet nog huiswerk te doen heeft en welke lekkernijen ze naar het examen mee gaan nemen.

De eerste twintig minuten van Blind Spot zijn niet heel spannend en laten je denken dat je ook het resterende uur naar een voortkabbelende film over het leven van brave tienermeisjes zal kijken. Dat er op die avond iets met Thea gebeurt, ziet niemand aankomen. Ook haar ouders niet. Deze ene actie zet echter in één klap het ogenschijnlijk rustige en vredige gezinsleven op z'n kop.

Van een voortkabbelende film is hierna geen sprake meer. De ouders van Thea belanden in een emotionele achtbaan waar de kijker getuige van is. Marie, Thea's moeder, raakt in een shock en Anders, Thea's vader, reageert agressief. Boosheid, angst, verslagenheid, onzekerheid en verdriet komen allemaal voorbij terwijl in het ziekenhuis de weggestopte geschiedenis van deze familie zich verder ontrafelt. De ouders speculeren, het verleden wordt opgerakeld en vanuit een ander perspectief bekeken. Zat Thea nog middenin een hoofdstuk dat door Marie en Anders als afgesloten werd beschouwd?

Blind Spot is in één shot gefilmd, wat de intensiteit van de film versterkt. De camera volgt op deze avond op een vloeiende manier steeds één van de personages die bij dit familiedrama betrokken is: van Thea naar Marie en van de dokter naar Anders. Steeds is iemand anders de hoofdpersoon. Soms neemt de camera een klein beetje afstand, maar veel vaker zit deze benauwend dicht op de huid. De hysterie van de ouders is soms moeilijk te begrijpen, net zoals zij amper kunnen bevatten wat hen net is overkomen. De uiting van emoties kan wat overdreven overkomen, maar alleen ouders die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt kunnen oordelen of deze natuurlijk geacteerd zijn of niet.

Novotny laat aanvankelijk nog in het midden waarover en over wie haar film gaat, maar tegen het einde is dat kraakhelder. Wat maak je als ouder van een kind met psychologische problemen mee? Hadden de ouders van Thea dit moeten zien aankomen? En belangrijker: hadden ze dit incident kunnen voorkomen? Het is zowel voor hen als voor de specialisten onmogelijk deze vragen te beantwoorden en juist dat maakt deze film zo urgent.

Blind Spot is vanaf 23 april te zien op Picl.