Playing with Fire [Pathé Thuis]

Playing with Fire [Pathé Thuis] (2019)

Drie kinderen zetten een brandweerkazerne op stelten en dat is niet grappig.

Leestijd: 2 min 19 sec
Regie: Andy Fickman | Scenario: Dan Ewen, Matt Lieberman | Cast: John Cena (Jake Carson), Keegan-Michael Key (Mark), John Leguizamo (Rodrigo), Tyler Mane (Axe), Brianna Hildebrand (Brynn), Christian Convery (Will), Finley Rose Slater (Zoey) Judy Greer (Dr. Amy Hicks), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2019

Na het regisseren van verschillende televisieseries komt Andy Fickman met de vermakelijke familiefilm Playing with Fire. Drie kinderen spelen letterlijk en figuurlijk met vuur, maar gelukkig is de redding nabij.

Playing with Fire begint stevig en stoer midden in een reddingsactie. Op de beat van Bruno Mars' Uptown Funk blust een stel gespierde brandweermannen een flinke bosbrand. Ondertussen zetten ze de harten van vrouwelijke toeschouwers in vuur en vlam. Je zou toch liever zo'n hete brandweerman naast je in bed hebben liggen dan zo'n stoffige echtgenote die in de verzekeringen zit? Afijn, een veelbelovende toon is gezet en de eerste goede grappen zijn inmiddels afgevuurd.

De vier brandweermannen over wie de film gaat, zijn een stel sterke persoonlijkheden bij elkaar. Jake is een brede man die zijn functie als 'smoke jumper' zeer serieus neemt en in de voetstappen van zijn overleden vader wil treden. Regels zijn er om opgevolgd te worden, emoties om vooral niet te tonen. Mark daarentegen is de onhandige huilebalk en de rechterhand van Jake. Ook de kleine Latino Rodrigo pinkt regelmatig een traantje weg. Hij is wat onzeker, maar kom niet in zijn keuken! Afgaande op het uiterlijk van Axe zou je hem 's nachts niet in een steegje tegen willen komen, maar hij blijkt een klein hartje te hebben en een enorm goede zangstem. Voor deze rollen zijn acteurs gecast die hun personage perfect, en hier en daar een tikje uitvergroot, neerzetten.

Samen brengen deze vier mannen iedere reddingsoperatie tot een goed einde. Zo ook die waarbij ze drie kinderen uit een brandend huis halen. Ze nemen hen mee naar de kazerne waar ze, niet geheel onverwacht, de boel op stelten zetten. Brandjes, die weten de heren wel te blussen. Een stel kinderen onder controle houden gaat hen minder goed af. Vrouwen en huisdieren kunnen ze evenmin handelen. Alles gaat mis binnen de muren van kazerne en jammer genoeg daalt daarmee ook het niveau van de film.

Van een stoere komedie verglijdt Playing with Fire langzaam in een voorspelbare zachtaardige familiefilm over mensen die hun hart op de juiste plaats hebben en wat volwassenen en kinderen van elkaar kunnen leren. De schattigheid van de piepjonge acteurs, die hun gebrek aan goede acteerprestaties opvult, draagt daar zeker aan bij. Tussen de bedrijven door komen er wat flauwe grappen over poep, gekke bekken trekken en glijpartijen voorbij. Al met al is Fickmans film een vermakelijke productie, die heel geschikt is om samen met je ondeugende neefje te kijken.

Playing With Fire is vanaf 7 mei te huur bij Pathé Thuis.