Gunpowder Milkshake [Prime Video] (2021)

Eén slokje en je weet genoeg: deze cocktail van geweld, kogels en bloed is al geruime tijd over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Leestijd: 2 min 16 sec
Regie: Navot Papushado | Scenario: Navot Papushado en Ehud Lavski | Cast: Karen Gillan (Sam), Lena Headey (Scarlet), Paul Giamatti (Nathan), Carla Gugino (Madeleine), Ralph Ineson (Jim McAlester), e.a. | Speelduur: 114 minuten | Jaar: 2021

"Wat ben je aan het doen?" vraagt de opdrachtgever van Sam via de telefoon. "Naaien", antwoordt de stoere meid. Ze haalt de naald met draad nog een keertje door het vlees in haar bovenarm. Zo'n bloedende wond moet immers wel gehecht worden, want er zijn hierna nog meer vuile klusjes op te knappen voor Sam. Al schietend en schoppend ontpopt zij zich tot wéér een nieuwe vrouwelijke John Wick, in een actiefilm die vooral heel cool wil zijn.

In tegenstelling tot andere, vaak veel te serieuze schiet-maar-raak-festijnen (zoals Atomic Blonde en Jolt) mag er in Gunpowder Milkshake soms gelachen worden. Bijvoorbeeld wanneer Sam een injectie krijgt toegediend waardoor ze haar armen een poosje niet meer kan gebruiken. Ze vraagt haar sidekick (een acht-en-drie-kwart-jarig meisje) om een mes aan haar ene hand vast te tapen, en een pistool aan haar andere. Vervolgens gaat Sam de gang van het ziekenhuis op, wild met haar armen zwaaiend als een lappenpop, waardoor drie tamelijk domme gangsters die confrontatie met een bloedige dood zullen moeten bekopen.

Zoiets spelen is wel toevertrouwd aan Karen Gillan. In Jumanji: Welcome to the Jungle (2017) probeerde ze al eens een stel boeven te verleiden door onhandig met haar heupen te wiegen en op overdreven wijze haar haren los te gooien. Ook een zoenscène met Dwayne 'The Rock' Johnson, te zien in diezelfde film, was zeer ongemakkelijk om naar te kijken en leidde tot grote hilariteit. Gillan blinkt uit in de kunst van het gecontroleerd ongecontroleerde spel.

Dat de film an sich niet vaak in de roos schiet, ligt dus niet aan haar. Het probleem is dat Gunpowder Milkshake veel te vaak iets wil zijn wat hij gewoon niet is: een hippe, vlotte actiefilm zoals Quentin Tarantino die gemaakt zou hebben. Dat is overigens inclusief een heel zooitje babbelzieke gangsters, slow-motions met een westernfluitmuziekje eronder, Amerikaanse wegrestaurants in jarenzestigstijl en de nodige bijdehanddoenerij in de dialogen ('fudge you!').

Maar Navot Papushado is geen Tarantino. De Israëlische filmmaker, bekend van zijn sterke thriller Big Bad Wolves (2013), levert met Gunpowder Milkshake een actiefilm af waar de fut eigenlijk al vrij snel uit is. De stijl voelt niet oorspronkelijk aan, de personages zijn té bedacht, en uitgesmeerd over een veel te lange speelduur van honderdveertien minuten worden zelfs de eindeloze messengevechten en kogelballetten een vermoeiende opgave om naar te kijken. Eén slokje van Gunpowder Milkshake en je weet genoeg: deze cocktail van geweld, kogels en bloed is al geruime tijd over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Gunpowder Milkshake is te zien bij Amazon Prime Video.