OMG! Oh My Girl [Netflix]

OMG! Oh My Girl [Netflix] (2022)

Romantische komedie die het goede begin niet doortrekt.

Leestijd: 2 min 46 sec
Regie: Thitipong Kerdtongtawee| Scenario: Thitipong Kerdtongtawee, Thanaram Prameboon| Cast: Wongravee Nateetorn (Guy), Plearnpichaya Komalarajun (June), Pachara Chirathivat (Pete), Siwat Sirichai (Tah), Wasu Pluemsakulthai (Lex), e.a. | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2023

Een goede, creatieve opening is met het immense aanbod op streamingdiensten meestal heel belangrijk. Zodat de kijker niet meteen een andere film uitzoekt. Helaas wordt een sterke eerste kwartier niet altijd doorgezet, waarna films alsnog cliché, repetitief en behoorlijk saai worden. Zo ook OMG! Oh My Girl die na de eerste scènes en hier en daar een momentje niet veel interessants te bieden heeft.

OMG! Oh My Girl vertelt het verhaal van de schuchtere Guy, die al jaren verliefd is op June. June heeft echter telkens net een vriendje wanneer Guy zijn liefde wil bekennen, dus lopen ze elkaar steeds mis. De snelle introductie van de twee in de eerste scènes zijn snel, fel en ontzettend druk, en daardoor bijzonder vermakelijk. Komische momenten volgen elkaar in rap tempo op en het is verfrissend hoe OMG! Oh My Girl zichzelf niet helemaal serieus neemt.

Het allerbeste van de eerste scènes is zonder twijfel de alwetende verteller. De mannenstem die de film inleidt, blijkt meer te zijn dan een verteller voor het publiek. Hij is namelijk ook te horen door de personages en kan zelfs gebeurtenissen beïnvloeden. Zo laat de verteller het bijvoorbeeld een paar keer hard regenen om Guy tegen te zitten, wat door een goede komische timing en de uitstekende gezichtsuitdrukking van Guy vaak grappig is. Deze vorm van humor komt helaas verder in de film helemaal niet meer voor.

Na dit gedeelte wordt de humor namelijk vooral gedragen door dialogen en hier een daar leuke montage. Zoals een overdreven geluideffect als iemand valt of op een overdreven manier op iets reageert. De gesproken grappen zijn meestal denigrerend of gemeen en daardoor vaak totaal niet grappig. De grappen met montage zijn dat gelukkig wel, maar zoals met al het goede in OMG! Oh My Girl wordt dit ook steeds schaarser.

Wat uiteindelijk overblijft is een grauw, slome en heel erg saai. De afwezigheid van muziek helpt niet. Naarmate de climax dichterbij komt verschuift de focus van komedie naar romantiek. De personages zo niet goed genoeg geïntroduceerd en geschreven dat hun romantische problemen een interessante finale opleveren.

De twee hoofdpersonages hebben cliché karakters die echter wel redelijk uitgewerkt zijn. Zo is Guy alleen schuchter en soms een beetje jaloers en June alleen zelfverzekerd, maar ook een beetje onzeker over het feit dat iedereen haar een slet vindt. Het tweede koppel in de film (bestaande uit een vriend van Guy en een vriendin van June) wordt nauwelijks uitgewerkt, maar is wel heel leuk samen, waardoor ze gelukkig niet compleet oninteressant zijn.

Kleine lichtpuntjes zijn de twee of drie scènes waarin Guy met zichzelf overlegt wat te doen. Als hij bijvoorbeeld in een club een meisje wil benaderen, bedenkt hij verschillende openingszinnen en de reacties van het meisje daarop om te kijken welke het beste zal zijn. De verschillende scenario's die hij bedenkt, worden in korte sketches uitgewerkt die doen denken aan de snelle en grappige openingsscènes. Die paar scènes laten zien dat er veel potentie in OMG! Oh My Girl zat, als de stijl van de opening ook daarna was aangehouden.

OMG! Oh My Girl is te zien bij Netflix.