Miłość Do Kwadratu Jeszcze Raz [Netflix]

Miłość Do Kwadratu Jeszcze Raz [Netflix] (2023)

Een plat en pijnlijk naïef vervolg dat zich moeizaam naar de eindstreep sleept.

Leestijd: 2 min 22 sec
Regie: Filip Zylber | Scenario: Wiktor Piatkowski, Marzanna Polit | Cast: Adrianna Chlebicka (Klaudi/Monika), Mateusz Banasiuk (Stefan/Enzo), Miroslaw Baka (vader van Klaudia), Mikolaj Roznerski (Rafal) e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2023

Miłość do Kwadratu Jeszcze Raz, het vervolg op Milosc do Kwadratu (Liefde in het kwadraat), roept veel vragen op. De voornaamste vraag: waarom bestaat het? De voorspelbare voorganger hing aan elkaar van de clichés en gemakzucht. Men wilde met zo min mogelijk moeite makkelijk scoren. Dat lukte kennelijk, en nu is er een vervolg op die Poolse romkom.

Nadat juf en heimelijk model Klaudi en de aalgladde reclamejongen Enzo voor elkaar hebben gekozen, staat ze een aantal obstakels te wachten. Enzo wordt ontslagen, Klaudi wordt juist gevraagd voor presenteerwerk. De man die altijd geld verdiende zit ineens werkeloos thuis, terwijl zijn partner het helemaal maakt in de wereld van entertainment. Ze zal daarvoor wel samen moeten werken met Rafal Wisniewski, een erg knappe kerel die niet altijd even professioneel naar Klaudi kijkt.

Enzo kan deze situatie maar moeilijk verkroppen. Als Klaudi aan de slag gaat voor een talentenshow voor kinderen, denkt zij eerst nog iets goeds te doen. Totdat zij ontdekt hoe glibberig Rafal echt is, met vooral aandacht voor zijn eigen ego. En de show steekt anders in elkaar dan dat zij dacht.

Miłość do Kwadratu Jeszcze Raz lijkt zowaar een serieuzere toon aan te willen slaan dan zijn voorganger. Machoman Enzo voelt zich aangetast in zijn mannelijkheid, Klaudi laat zich echt niet commanderen en talentenshows worden genadeloos afgekraakt. Waarom moet er keihard commentaar worden gegeven op de piepjonge deelnemers? Kan dat niet op een andere manier?

Maar het is niet dat regisseur Filip Zylber met nieuwe inzichten komt. De broodwinning geschiedt door de vrouw in plaats van de man? Is dat tegenwoordig nou nog echt een taboe? Talentenshows zijn doorgestoken kaart en alles gaat ten koste van massavermaak? Schokkende onthullingen.

Zylber wil daarnaast nog veel meer vertellen, maar diept nauwelijks iets uit. Het enige wat telt is de goede afloop. Met bakken glitters eroverheen krijgt en een bespottelijk opbeurend liedje. Had Zylber een volwassen publiek of eigenlijk jonge kinderen voor ogen?

Misschien, heel misschien dat Miłość do Kwadratu Jeszcze Raz nog íets te bieden had met die talentenshow. Als Zylber en de scriptschrijver zich daar nou op had gericht, had er een goeie satire kunnen ontstaan, met scherp commentaar op de vluchtige wereld van entertainment. Moet je kinderen afzeiken voor de kijkcijfers, of een oprechte talentenshow voor slechts een handvol publiek maken? Dat was eventueel nog interessant geweest. Maar daar wordt te weinig mee gedaan.

Was Milosc do Kwadratu mislukt hersenloos vermaak, vervolg Miłość Do Kwadratu Jeszcze Raz probeert dit tevergeefs te corrigeren. Een platte en pijnlijk naïeve film die zich moeizaam naar de eindstreep sleept.

Milość do kwadratu jeszcze raz is te zien bij Netflix.