Amigos [Netflix]

Amigos [Netflix] (2023)

Heerlijk foute film voor liefhebbers van Indiase actiefilms en oude kungfu-films.

Leestijd: 2 min 58 sec
Regie: Rajendra Reddy| Scenario: Rajendra Reddy | Cast: Nandamuri Kalyan Ram (Siddarth / Manjunath / Michael), Ashika Ranganath (Ishika), Brahmaji (Siddarth's Uncle), Nithin Prasanna (Charlie) e.a. | Speelduur: 137 minuten | Jaar: 2023

Amigos is een aanrader voor liefhebbers van overweldigende actie (denk aan Malang). Het lijkt misschien een Bollywoodfilm, maar Amigos is een Tollywoodfilm, afkomstig uit de Zuid-Indiase deelstaat Andhra Pradesh, waar ze Telugu spreken. Net als RRR bijvoorbeeld. Hoofdrolspeler Nandamuri Kalyan Ram is daar een superster (en halfbroer van één van de hoofdrolspelers van RRR). Hij neemt maar liefst drie rollen in de film op zich, met zichtbaar plezier.

Hoofdpersoon Siddarth valt voor de intrigerende Ishika, die elke man afwijst omdat zij nooit het goede antwoord weten op deze vraag: Als drie mannen haar telefoon, tas en ketting roven en elk in een andere richting wegrennen, wat doe je dan? Achter wie ga je aan en welk item breng je terug? De Hollander die nu denkt: Geëmancipeerde vrouw, jij gaat je eigen spullen maar achterna, heeft het fout. Ishika wil iets speciaals van haar toekomstige man.

Hoe krijgt Siddarth dat voor elkaar? Uiteraard door twee dubbelgangers erbij te halen om de boel te beduvelen! Via een website die mensen linkt aan hun dubbelgangers ontmoet Siddarth zijn niet verwante evenbeelden Manjunath en Michael. Acteur Kalyan Ram speelt alle drie de rollen en overtuigt in elk. Zodanig zelfs dat het op een gegeven moment ongeloofwaardig wordt dat Siddarth's eigen familie de verschillen niet ziet.

Kalyan Ram gaat los en portretteert een weergaloos overdreven superschurk, passend bij het genre. Hij heeft daar zichtbaar een enorm plezier in, net zoals bijvoorbeeld Maite Perroni in drievoud in het Mexicaanse Triada. Het zal ook zeker geen kostenbesparende keuze zijn geweest om een acteur drie rollen te laten spelen, want voor Amigos is flink uitgepakt.

Behalve de suffe titel, waar niet echt over nagedacht lijkt te zijn, is Amigos tot in de puntjes verzorgd. Elk shot is gelikt en verfraaid, tot de aftiteling aan toe. Om de drie dubbelgangers samen in beeld te brengen is vooral gebruik gemaakt van handig camerawerk in plaats van computertechnieken. Een slimme keuze want het samenspel is absoluut foutloos. Alles bij elkaar een technisch hoogstandje, zoals het de betere Bollywoodfilm en dus ook Tollywoodfilm betaamd.

Zo perfect als de vormgeving is, zo onrealistisch zijn de vechtscènes - niet door goedkope effecten uiteraard, maar geheel zo bedoeld. De lichamen vliegen dikwijls door de lucht, en Kalyan Ram is er niet vies van zijn eigen stunts te doen. De actie is een mix van trage, verhaalrekkende scènes en slow motion, en dan weer een snelle montage of een opkomst met bombastische muziek. Dit zorgt voor een goed ritme, een heerlijk meeslepende achtbaan.

Het camerawerk dat inzoomt in de dialogen, in combinatie met het opzettelijk onrealistische geweld, doen erg denken aan oude kungfu-films. De niet altijd even sterke nasynchronisatie in Amigos draagt hier op een komische manier aan bij. Ondanks het misplaatste gevoel dat dit geeft aan de anders erg gepolijste film, is het gelukkig niet bijzonder storend. Het valt soms niet eens op, de actie overheerst de dialoog.

Het geweld wordt af en toe onderbroken, bijvoorbeeld door de verplichte videoclip-achtige dansscène, ook weer tot in de puntjes gelikt. Amigos is vooral voor de liefhebbers, met name zij die heerlijk kunnen wegzinken in die overdrevenheid. Ondanks de lange speelduur blijft het verhaal spannend tot op de laatste seconde, waardoor Amigos ook nog eens geschikt is voor partners, familie of vrienden die minder met bekend zijn met Bollywood/Tollywood dan hun geliefden. Samen kijken dus.

Amigos is te zien bij Netflix.