Temporade de Huracanes [Netflix]

Temporade de Huracanes [Netflix] (2023)

Beklemmende hitte is voelbaar in een spannende Mexicaanse thriller met dromerige sfeer.

Leestijd: 2 min
Regie: Elisa Miller | Scenario: Daniela Gómez, Fernanda Melchor, Elisa Miller | Cast: Paloma Almavar, Andrés Cordova, Conchi León (Chiquis), Ernesto Meléndez (Brando), Guadalupe Rammath (Personagenaam), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2023

In Temporade de Huracanes wordt er een gruwelijke moord gepleegd in de aanloop naar het orkaanseizoen, dat erom bekend staat mensen gek te maken. Hoewel dit slechts eenmaal in de film genoemd wordt, overheerst een benauwende hitte als stilte voor de storm het gehele verhaal. De beklemmende spanning die hieruit voortkomt maakt de film zowel boeiend als moeilijk om te kijken.

Het verhaal van de moord wordt vanuit verschillende oogpunten verteld. Zo wordt langzaam maar zeker onthuld wat er precies gebeurd is. Via intiem camerawerk met veel close-ups en voldoende stilte tussen dialogen worden de schrijnende omstandigheden van de personages weergegeven. Daarnaast ontstaat daardoor een dromerige spanning die de film uniek maakt.

De sfeer in Temporade de Huracanes is zeer origineel vormgegeven. De beklemmende hitte, de fluisterende voice-overs, de natuurrijke omgeving die beurtelings mooi en angstaanjagend is. Met veel symboliek, vaak verwijzend naar het weer. Ook het verbranden van de suikerrietvelden waar steeds naar verwezen wordt, is een metafoor voor hitte die verborgen kwaad uitdrijft: De bladeren op de velden worden in brand gestoken om giftige slangen te verjagen.

De moord waar het allemaal om draait werd gepleegd op iemand die "de heks" wordt genoemd. Als transgender krijgt zij met veel homofobie te maken. Ze wordt naast heks ook uitgescholden voor flikker en trut, maar nooit refereert iemand aan haar als 'hij' of 'hem'. Opvallend dat tussen al die homofobie de juiste voornaamwoorden worden gerespecteerd.

Zoals ook in het echte leven zijn veel van deze homofoben harstikke hypocriet. Het verborgen nachtleven in het kleine Mexicaanse dorpje komt door de moord en de zoektocht naar de dader steeds meer aan het licht. Netflix plaatst de film dan ook in de categorie LHBTI+. Het is echter heel anders dan wat er doorgaans aan queer content op Netflix te vinden is. Een emanciperende boodschap of pride thema zit er niet bepaald in.

Temporade de Huracanes is moeilijk in een genre te plaatsen. De spanning is soms erg heftig en enkele kijkers zullen voortijdig afhaken bij de confronterende beelden. Het blijft echter een intrigerende film die belangrijke onderwerpen blootlegt. De moeite waard voor liefhebbers van thrillers met ondraaglijke spanning en een unieke invalshoek.

Temporade de Huracanes is te zien bij Netflix.