See You On Venus [Netflix]

See You On Venus [Netflix] (2023)

Deze luchtige tiener romkom laat een minder begane weg van Spanje zien.

Leestijd: 2 min 16 sec
Regie: Joaquín Llamas | Scenario: Victoria Vinuesa | Cast: Virginia Gardner (Mia), Alex Aiono (Kyle), Rob Estes (Connor), Eowyn Nybu Krieger (Becca), Veronica del Cerro (Lisa), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2023

De Europa-trip die Amerikaanse jongeren in mainstreamfilms doorgaans maken is vol schunnigheid en drugsgebruik, maar See You On Venus valt niet in die categorie. Mia gaat op zoek naar haar moeder in Spanje en sleurt de depressieve Kyle mee. Dat mondt uit in een lieflijke tienerromance tegen een rustiek Spaans decor.

Hoewel er heftige onderwerpen in See You On Venus zitten, zoals het verlies van een dierbare, opgroeien als wees en suïcidaliteit, worden deze slechts licht behandeld en kijkt de film prettig weg. Kyle loopt mokkend rond met een trauma wanneer Mia hem tegen zijn wil in mee naar Spanje neemt. Zo heeft Mia iets weg van het 'manic pixie dream girl'-stereotype - gelukkig bestaat ze niet louter om het mannelijke hoofdpersonage te ondersteunen, maar heeft ze haar eigen plannen.

Er is veel aan de hand met Mia en dit weet ze aanvankelijk goed te verbergen, zoals alleen vrouwen dat kunnen. In tegenstelling tot Kyle die altijd stil en chagrijnig is zoals dan weer van mannen verwacht wordt. En zo zijn de personages herkenbaar, zij het niet erg origineel. De dialogen daarentegen zijn niet erg realistisch, soms zelfs kinderachtig, maar dit is niet overheersend en stoort niet.

Het gebied datSee You On Venus laat zien is niet het standaard toeristische Spanje dat de meeste films tonen, maar meer het groenere platteland dat de Nederlandse toerist goed van de camping kent. Mia en Kyle trekken rond in een hippiebusje, wat in deze tijden van minimalisme en kleiner wonen leuk is om te zien en zelf over te dromen. Er zit veel in de film om visueel van te genieten.

Ondanks de kinderlijke dialogen is er goede chemie tussen de jonge acteurs. De opgewekte Virginia Gardner vult de intense Alex Aiono goed aan, en de twee brengen prima over hoe de liefde tussen Kyle en Mia langzaam maar zeker groeit. Ondanks het samen in een klein busje slapen blijft alles heel onschuldig, de film is daarmee geschikt voor alle leeftijden en kan gezellig met de hele familie gekeken worden.

See You On Venus is een ongecompliceerde, licht verteerbare film. Zeer geschikt voor de feestdagen, hoewel het zien van zonovergoten Spanje wellicht moeilijk zal zijn voor wie last heeft van het koude weer van nu. Het is in ieder geval iets om de pubers voor te stallen tijdens de vakantie. En voor wie de kost toch nog te licht is, of zich verveelt met alle vrije tijd: de film is gebaseerd op een boek. Voor een ouderwetse, knusse Kerst.

See You On Venus is te zien bij Netflix.