Love and Leashes [Netflix]

Love and Leashes [Netflix] (2022)

Dominantie en gelijkwaardigheid gaan hand in hand in deze romkom over BDSM.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Hyeon-jin Park | Scenario: Hyeon-jin Park | Cast: Seohyun (Ji-woo Jung), Joon-Young Lee (Ji-hoo Jung), Lee El (Hye Mi), Hyun-woo Seo (Hwang), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2022

Als Ji-hoo Jung bij hetzelfde bedrijf komt werken als Ji-woo Jung, komt al gauw een pakketje van Ji-hoo bij Ji-woo terecht. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo'n ramp, maar in het pakketje zit een halsband voor rollenspellen. Ji-hoo houdt het liever geheim dat hij graag gedomineerd wordt, uit angst het label pervers opgeplakt te krijgen. Maar gelukkig vindt hij in Ji-woo onverwacht de dominante vrouw die hij wenst. Na een tijdje gaan de twee voor drie maanden een DS (dominance-submission)-relatie aan.

Met Ji-hoos introductie op het kantoor wordt direct de toon gezet. Hij springt Ji-woo bij als zij de reputatie van het bedrijf wil redden door aan te geven dat het niet moet samenwerken met een homohater. In eerste instantie wimpelt de baas haar af omdat ze het allemaal te zwaar zou opvatten, maar hij luistert wel naar Ji-hoo. De film legt dan ook het seksisme jegens Ji-woo, die met haar kritische houding gezien wordt als bazig, in de Zuid-Koreaanse samenleving bloot.

Naast die maatschappijkritische toon en een algemene focus op gelijkwaardigheid, consent en de vrijheid om te doen wat je wil, is Love and Leashes bovenal een vermakelijke film. Zeker aan het begin is de toon luchtig en leveren de ongemakkelijke situaties tussen Ji-hoo en Ji-woo, die zich nog nooit in BDSM/DS-relaties verdiept heeft, grappige momenten op.

Door Ji-woo zich vervolgens te laten verdiepen in wat DS inhoudt en wat Ji-hoo van haar als meesteres zou verwachten, blijkt voor de kijker die er weinig van weet dat het allemaal wat anders ligt dan films als Fifty Shades of Grey voorschotelen. De DS-relatie die Ji-hoo en Ji-woo hebben draait bijvoorbeeld alleen om het rollenspel en seks komt er niet bij kijken.

Dat doet echter niets af aan de (seksuele) spanning die wel tussen de personages hangt. De chemie tussen vertolkers Jun-young Lee en Seohyun (allebei bekend van K-pop-bands) is overtuigend. Gedurende de film ontdekt Ji-woo meer over zichzelf en merkt dat ze best geniet van de dominante positie, maar ook dat ze meer wil dan alleen de DS-relatie die ze nu met Ji-hoo heeft. Daarnaast heeft Ji-hoo zijn eigen twijfels en worstelt hij met zijn vorige relatie, die hem niet het gevoel gaf dat hij zichzelf kon zijn.

Het gaat allemaal niet heel diep, maar de balans tussen de verschillende verhaallijnen ligt goed. Als er een kritiekpunt is, is het dat het einde conventioneler is dan wat de film verder uitdraagt. Zeker de voice-over die het begin en het einde aan elkaar praat is dan even jammer. Maar Love and Leashes is geschikt voor een prima middagje Netflix met wat humor en personages met chemie.

Love and Leashes is te zien bij Netflix.