Recensie

Nightcrawler (2014)

Spanning, tragiek, een heftige boodschap en een excellerende Jake Gyllenhaal maken van Nightcrawler een niet te missen film.

door Lieuwe van Albada om 21:33 in RECENSIES
Nightcrawler poster
Regie: Dan Gilroy | Cast: Jake Gyllenhaal (Lou Bloom), Rene Russo (Nina Romina), Riz Ahmed (Rick), Bill Paxton (Joe Loder), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2014

Nightcrawler wordt hier en daar al 'de nieuwe Drive' genoemd. Waar de vergelijking vandaan komt is duidelijk: het zijn allebei betrekkelijk kleine, onafhankelijke films die draaien om een antiheld met bedenkelijke moraal die nogal veel tijd in een auto spendeert. En net als bij Drive toentertijd het geval was, hangt ook rond Nightcrawler een 'buzz', of in goed Nederlands: het gonst van het rumoer. En terecht.

Lou Bloom, een sjacheraar die tot dan toe zijn geld verdient met de verkoop van gestolen bouwmaterialen, vindt zijn roeping nadat hij heeft gezien hoe een freelance filmcrew opnames maakt van een spectaculair auto-ongeluk. De beelden worden voor grof geld verkocht aan een televisiestation. Lou koopt gelijk een videocamera en politiescanner en stort zich met volle overgave op zijn nieuwe werk als 'nightcrawler'. Hij filmt elk ongeluk en elke moord waarvan hij via zijn scanner hoort. In Nina, nieuwsregisseuse van een lokale televisiezender, vindt hij de ideale zakenpartner: het gaat haar alleen maar om de ratings. En doordat Lou niet bang is om grenzen over te gaan bij zijn werk, levert hij vaak de beste en schokkendste beelden...

Nightcrawler is het soort film dat je gelijk bij de strot grijpt en niet meer loslaat. Dat is te danken aan het puike regie- en schrijfwerk van Dan Gilroy, die zijn regiedebuut maakt. Gilroy, die ervaring opdeed als scenarist van Real Steel en The Bourne Legacy, zorgt voor een praktisch perfect verteltempo en een pakkend verhaal. Het wordt zelfs vreselijk spannend. Lous roekeloze gedrag is immers niet zonder risico's en Nightcrawler culmineert in een adrenalinepompende ontknoping, vakkundig vastgelegd door cinematograaf Robert Elswit. Dat doet Elswit overigens niet digitaal, maart 'ouderwets' op film, waarop hij het nachtelijke Los Angeles vaak prachtig vastlegt. Maar de opvallendste troef die Nightcrawler in huis heeft, is zijn hoofdrolspeler.

Sinds zijn doorbraak in indiehit Donnie Darko bouwde Jake Gyllenhaal een gevarieerd cv op, van blockbusters als The Day After Tomorrow tot onalledaagse cultfilms als het recente Enemy. Hij lijkt ook steeds beter te worden in het uitkiezen van rollen. Vooral de laatste jaren zitten er eigenlijk geen missers meer tussen. Gyllenhaal is uitgegroeid tot een grote naam die garant staat voor kwaliteit en meestal ook originaliteit.

Dit komt ook doordat hij een acteur is die geen uitdaging uit de weg lijkt te gaan en zich niet laat typecasten. Ditmaal overtreft hij zichzelf: fysiek is hij bijna onherkenbaar. Voor zijn rol viel hij tien kilo af. Met zijn magere lijf, gladde kapsel en indringende oogopslag vergeet je al snel dat je naar de bekende acteur zit te kijken. Dit is misschien wel de beste rol uit Gyllenhaals carrière. Een Oscarnominatie kan hem haast niet ontgaan. Als Lou Bloom heeft hij een bepaald onsympathieke, maar desondanks charismatische uitstraling. Deze Lou is een eikel eerste klas, die alle kenmerken van een psychopaat vertoont. Hij is manipulatief, leugenachtig en een controlefreak, ongehinderd door schuldgevoelens of berouw. Het is dan ook niet zo gek dat hij ondanks een sterk observatievermogen maar niet in staat is een echte connectie met zijn medemens te maken: “It's not that I don't get people. I just don't like them.” Lou is ook een gladjakker met een vlotte babbel, al bestaat het merendeel van zijn gespreksstof uit monologen vol internetwijsheden. Het lijkt alsof hij alles wat hij zegt van tevoren in de spiegel heeft geoefend. Hij zou bijna lachwekkend zijn, ware het niet dat deze sociaal gestoorde weirdo nergens voor terugdeinst en elk moment in woede kan uitbarsten als hem iets niet zint.

Ook de andere acteurs verkeren in uitstekende vorm. Rene Russo waren we eerlijk gezegd alweer bijna vergeten, maar ze zet zichzelf hier weer stevig terug op de kaart als Lous ambitieuze 'partner in crime'. De relatief onbekende Riz Ahmed geeft zijn visitekaartje af als Rick, een naïef en zenuwachtig ventje dat Lou helpt met filmen en door de stad navigeren. Rick is zo'n beetje het enige personage dat op sympathie mag rekenen.

Tot slot heeft Nightcrawler ook nog wat te zeggen. De kritiek op het Amerikaanse mediasysteem, waar ratings en spektakel belangrijker lijken dan integriteit en echte nieuwswaarde, is nauwelijks mis te verstaan. De wrange boodschap waarmee Nightcrawler afsluit, geeft stof tot nadenken. Het is één van de redenen waarom je deze film niet snel zult vergeten.

18 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Banned

Avatar

Was van plan om deze na Interstellar te gaan kijken maar die liet een te grote indruk na om deze met een leeg hoofd te bekijken. Wel nog steeds benieuwd.

JamesBond

Avatar

Naast 'Interstellar' is dit ook een film die ik nog heel graag wil zien komende tijd! T+)

Olrik

Avatar

Mooi om te horen!
Ik ga hier zeker heen en heb hoge verwachtingen!

Marjoo

Avatar

Gisteren gezien in de sneak bij Pathe. Absolute topprestatie van Jake Gyllenhaal!! Een van de beste films, misschien wel de beste film, die ik tot nu toe heb gezien dit jaar!

Lieuwe

Avatar

Het is een compleet andere film dan Drive. De vergelijking is niet zozeer inhoudelijk, behalve de genoemde oppervlakkige overeenkomsten. Ik doel meer op de buzz die rond de film hangt en dat dit wel eens net zo'n onverwachts succesverhaal zou kunnen worden.

YOLO

Avatar

Lieuwe van Albada "Dat doet Elswit overigens niet digitaal, maart 'ouderwets' op film, waarop hij het nachtelijke Los Angeles vaak prachtig vastlegt."
Waar haal je dat idee vandaan?

Want als ik de review uit New Yorker lees staat het volgende
It was shot both digitally and on film, as was Michael Mann’s “Collateral,” another nervous nocturnal thriller, set in the same city.


blogs.indiewire is zelfs nog duidelijker hierover:
Elswit mainly lit foregrounds. Shooting digitally with the Alexa, he created an artificial feeling of streetlight, then shaped and lit whatever accidents or crime scenes Gyllenhaal shot on video. "The Alexa is a fast camera that allows you to shoot in very low lit exteriors and see into the distance that only digital can do. But all the day shots in and around Jake's apartment and at the beach were all on film because it was just easier."


Hoe dan ook. Deze must see film die ik uiteraard gaat zien na Interstellar.

Geranimous

Avatar

Ben er even geleden heen geweest. Meer omdat ik alles al gezien had. Ik had namelijk nog niets over deze film gehoord. Wat een ijzersterke film zeg. Soms ongemakkelijk maar wel een absolute aanrader. Ik heb overigens geen seconde aan Drive gedacht.

Geranimous

Avatar

Airbender "Pff ik had wel zin in deze film maar na de vergelijkingen met Drive begin ik af te haken..."


Wat vond je niet goed aan Drive als ik vragen mag?

horizon

Avatar

Airbender "Pff ik had wel zin in deze film maar na de vergelijkingen met Drive begin ik af te haken..."

Dat is juist een punt om de film wel te gaan kijken!

NWRfan

Avatar

Ik ga deze kijken voor Interstellar..
Interstellar was voor lange tijd mijn most anticipated film, maar toen ik de trailer van deze film zag.. Wow..
Gyllenhaal is sowieso bezig aan een homerun volgens mij, zijn laatste 5 films: Source Code, End of Watch, Prisoners, Enemy en nu Nightcrawler!

Lieuwe

Avatar

@YOLO: Ik had op meerdere plekken gelezen dat hij op film had geschoten. Ik weet alleen even niet meer direct waar ik dat vandaan had. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik het dus duidelijk ook niet keihard gecheckt heb. Kennelijk heeft hij zowel digitaal als film gebruikt. Foutje van mij.

YOLO

Avatar

@Lieuwe. Bedankt voor je feedback. T+) Dat waarder ik enorm :+

Lieuwe

Avatar

En jullie bedankt voor de reacties. Zo blijf je als recensent ook scherp.

vleermuisman

Avatar

Interessante film die zeker het kijken waard is hou je van originaliteit, acteerwerk van zeer hoog niveau en een prachtige manier van het overbrengen van film op beeld.

Dit is een film dat gaat een vak waar je eigenlijk nooit echt veel van af zou weten mits je het zelf doet en dat maakt het interessant om het te bekijken. Omdat je tijdens de film jezelf eigenlijk op onbekend terrein bevind en zie je heel veel dingen die nieuw voor je zijn in de wereld van nieuws & media.

Hoofdrolspeler Jake Gyllenhaal zet weer een prachtige prestatie neer van zijn acteerkunsten. Hij flikt het toch weer steeds om Jake Gyllenhaal "de acteur" helemaal te laten vergeten en je zo mee te nemen in de personage die hij vertolkt. Hij speelt eigenlijk een pyschopaat, en weet dat zelfs met de allerkleinste gezichtsuitdrukkingen zo sterk mogelijk uit te beelden. Nee, wanneer je deze film gaat voor Jake Gyllenhaal ga je eigenlijk voor Lou Bloom. Zo echt lijkt het.

tk1989

Avatar

Gyllenhall is zo'n acteur waarvoor ik naar de bios ga. Zijn laatste films zijn vrijwel allemaal geweldig en deze past mooi tussen zijn winning streak. Heb hem nog nooit zo goed zien acteren en de extreme vermagering draagt zeker bij aan zijn creepy uitstraling. De ondersteunende cast speelt ook prima. De dialogen zijn af en toe wat corny, maar dat hoort bij het karakter en past zeker in het verhaal. Alleen de muziek vond ik niet passen bij de rest van de film. Deze had veel donkerder moeten zijn, maar af en toe komt er zelfs een klarinet oid (ben niet zo goed in het benoemen van instrumenten) doorheen waardoor ik volledig uit de film gehaald werd. Een "Disnet-soundtrack" past niet bij een psychopaat... Dat wordt overigens beter bij het verstrijken van de film. Wat wel geweldig is; het camerawerk. LA ziet er geweldig uit en (vrijwel) alles is mooi rustig en helder in beeld gebracht. Aanrader.

Nightcrawler

acties