Eastern Boys

Eastern Boys (2013)

Mix van drama en psychologische thriller, over een affaire tussen een immigrant en een vereenzaamde vent.

Leestijd: 2 min 18 sec
Regie: Robin Campillo | Cast: Olivier Rabourdin (Daniel), Kirill Emelyanov (Marek), Daniil Vorobyev (Boss), e.a. | Speelduur: 128 minuten | Jaar: 2013

De groep Oostblokimmigranten op het Parijse Gare du Nord ziet eruit als geteisem waar de meeste mensen met een grote boog omheen zouden lopen. Maar de hoofdpersoon in Eastern Boys denkt daar anders over. Daniel achtervolgt een van de knapen en spreekt met hem af voor seks in zijn appartement. Aan de ene kant lijkt het een impulsieve actie, aan de andere kant lijkt het ook niet de eerste keer dat de net geklede zakenman zoiets doet. De gevolgen van dit afspraakje zijn in ieder geval groter dan hij had kunnen overzien.

Niet de knappe Marek klopt de volgende dag bij hem op de deur, maar zijn grote groep vrienden. Omdat ze wel weten dat Daniel vanwege mogelijke imagoschade toch niet durft in te grijpen, nemen ze het ervan in zijn appartement. Muziek gaat aan, drank wordt uit de kast getrokken en intussen komt er een wagen voorrijden om Daniels dure spullen in te laden. De vijftiger had een andere middag voor ogen.

Maar die krijgt hij toch nog wanneer Marek - misschien uit een soort schuldgevoel - later aanbelt. De twee hebben seks, Daniel rekent af en de jongen verdwijnt weer. Dat gaat zo een tijdje door, maar Daniel begint zich intussen steeds meer over zijn lustobject te ontfermen. Hij betaalt hem meer en vaker. Het abonnement op Malek moet ervoor zorgen dat de knul zo veel mogelijk uit de buurt blijft van zijn foute vrienden.

Het verhaal van Eastern Boys baart weinig opzien, maar door de vrij expliciete seksscènes zullen kijkers de film wellicht gewaagd noemen. Regisseur Robin Campillo deelt zijn drama daarnaast op in hoofdstukken met titels als ‘Hare majesteit, de straat’. Misschien met het idee er een artistiek tintje aan te geven, maar omdat zijn film eigenlijk maar weinig om het lijf heeft, komt dat al snel pretentieus over.

Bovendien zitten er nog wel eens gaten in de logica. Het is voor de kijker gissen waarom Daniel na de eerste aanvaring überhaupt nog iets met Marek te maken wil hebben. Campillo lijkt de boel zelfs om te draaien: later horen we de jongen - die rijkelijk wordt beloond - klagen dat Daniel hem niet vertrouwt. Nee, nogal wiedes, denk je als kijker. Die jongen heeft ervoor gezorgd dat je hele inboedel is verdwenen. Natuurlijk is Marek ook een slachtoffer, maar de manier waarop dat in deze film wordt opgebouwd, schuurt meer dan eens.

Wie op zoek is naar een Franstalige film over een steeds hechter wordende band tussen een kansarme jonge immigrant en een vereenzaamde vent, kan beter eens het prachtige Welcome uit 2009 proberen. Eastern Boys blijft een stuk minder hangen.