Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive (2013)

De eigenzinnige regisseur Jim Jarmusch keert terug in de bioscopen met een film over vampiers.

Leestijd: 2 min 54 sec
Regie: Jim Jarmusch | Cast: Tom Hiddleston (Adam), Tilda Swinton (Eve), Mia Wasikowska (Ava), John Hurt (Marlowe), Anton Yelchin (Ian), Jeffrey Wright (Dr. Watson), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Jaar: 2013

Adam en Eve zijn eeuwenoude vampiers. Hoewel ze een liefdeskoppel zijn, woont Adam in Detroit en Eve in de Marokkaanse stad Tanger. Als Eve in de gaten krijgt dat Adam depressief is en aan zelfmoord denkt, reist ze naar Detroit om hem op te zoeken. Hun gelukkige weerzien wordt echter ruw verstoord als Eves rebelse zusje Ava op bezoek komt.

Only Lovers Left Alive is de nieuwste film van Jim Jarmusch (Broken Flowers, Ghost Dog: The Way of the Samurai), publiekslieveling bij het arthousepubliek. Het script voor zijn nieuwste film baseerde hij losjes op Mark Twains verhalen over Adam en Eve. Jarmusch staat bekend om zijn minimalistische en ongehaaste stijl. Ook in Only Lovers Left Alive is actie of een duidelijk plot vaak ver te zoeken: stemming en sfeer zetten de toon.

Gelukkig maakt humor ook deel uit van die sfeer. Bijvoorbeeld in subtiele grapjes, zoals wanneer de vampiers bloedijsjes eten. Of neem de scène waarin Adam verkleed als dokter in het ziekenhuis langsgaat om zijn bloedvoorraad aan te vullen, onder het pseudoniem Dr. Faust... Af en toe moet Adam ook oppassen dat hij zich niet verspreekt. "you really saw Eddie Cochran play?" - "Yeah, on YouTube..."[/i]

De casting van Tilda Swinton en Tom Hiddleston als vampiers is een briljante zet. Met hun bleke gezichten en hun bewezen talent voor het spelen van ietwat hautaine personages, lijken ze gemaakt voor hun rollen. Als Jarmusch’ vampiers zijn ze ontwikkeld en wereldwijs, gelouterd in kunst en literatuur: hun beste vriend is de bekende schrijver en dichter Christopher Marlowe, zelf ook een vampier. Maar Adam en Eve zijn vooral ook tragische figuren: afgezonderde, bedreigde diersoorten die te veel hebben gezien en te veel hebben meegemaakt. Gewone mensen duiden ze hooghartig aan als 'zombies'. Toch zijn ze van deze zombies afhankelijk, al is het maar om onbesmet bloed te verkrijgen, een zeldzaam goed in de eenentwintigste eeuw. Zelf op hun prooi jagen doen ze allang niet meer: te riskant, te onbeschaafd. Het zijn politiek correcte vampiers geworden.

Wie hoopt op een volbloed horrorfilm, komt bedrogen uit. Volgens Jarmusch zelf zijn de vampiers vooral metaforisch van aard; bijvoorbeeld voor de huidige staat van het menselijk leven. Niet toevallig woont Adam in het spookachtige Detroit: de failliete stad, ooit bruisend en florerend, nu in ernstig verval geraakt. "So this is your wilderness" merkt Eve op als Adam haar de stad laat zien. De twee vampiers lijken het er uitstekend naar hun zin te hebben.

De betrekkelijke rust wordt verstoord als zusje Ava langskomt, die ondanks haar eigen zeer hoge leeftijd, het uiterlijk en gedrag heeft van een opstandige en losbandige tiener. Ava zet de boel op stelten en brengt wat welkom leven in de brouwerij. Ze is echter ook een beetje een typetje: de opstandige tienerdochter, zoals we die al zo vaak hebben gezien. Het is exemplarisch voor het plot van Jarmusch die zich er niet voor lijkt te interesseren om ons echt iets nieuws te bieden. Geen verrassende personages en helaas ook geen toevoegingen aan het genre van de vampierfilm. Maar daarvoor ben je bij een film van Jarmusch dan ook aan het verkeerde adres. Wat Only Lovers Left Alive wel biedt, is een spannende, broeierige sfeer, uitstekend acteerwerk en een bij vlagen hypnotiserende kijkervaring. Een film om over na te denken en bij weg te dromen.