Love Is All You Need

Love Is All You Need (2012)

Tragikomisch familiedrama van Susanne Bier met sterk acteerwerk, waarin een van kanker herstelde kapster een band opbouwt met de vader van haar aanstaande schoonzoon.

Leestijd: 2 min 29 sec
Regie: Susanne Bier | Cast: Pierce Brosnan (Philip), Kim Bodnia (Leif), Trine Dyrholm (Ida), Paprika Steen (Benedikte), Sebastian Jessen (Patrick), Molly Blixt Egelind (Astrid), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Jaar: 2012

In Love Is All You Need ontmoet een net van kanker herstelde kapster de emotioneel geblokkeerde vader van haar aanstaande schoonzoon. De nieuwe Bier is voor de verandering eens een luchtig, komisch drama dat echter niet lang beklijft.

Nadat de pas van kanker herstelde Ida haar sullige man Leif in haar eigen bed betrapt met een veel jongere collega stapt ze enigszins verward de auto in naar het vliegveld om getuige te zijn van haar dochters huwelijk in Italië. Op het vliegveld rijdt ze per ongeluk in op de auto van de vader van de aanstaande bruidegom, de succesvolle en emotioneel ontoegankelijke zakenman Philip. Hoewel hun eerste kennismaking niet bepaald succesvol verloopt, blijkt het te klikken tussen de twee en ontvouwt zich een onconventionele band waarbij de voorgeschiedenis van beide personages langzaam onthuld wordt.

Susanne Bier oogstte veel lof en prijzen voor strak geregisseerde zware drama’s als After the Wedding, Brothers en In A Better World. Voor Love Is All You Need schreef Anders Thomas Jensen het scenario. De Deense duizendpoot won in 1999 een Oscar voor zijn korte film Election Night, maar is bekender van zijn zwartkomische trilogie, bestaande uit Flickering Lights, The Green Butchers en Adam’s Apples. De film doet vermoeden dat Jensen en Bier niet zeker wisten welke plotlijnen prioriteit moesten krijgen. Love Is All You Need hangt voornamelijk aan elkaar van een grote hoeveelheid kluchtige familietaferelen in en rondom een prachtig Italiaans landhuis. Bijna alle personages in de film krijgen te maken met een vervelende tegenslag, maar ze blijven daar altijd zonnig onder. Wat meer aandacht voor karakterontwikkeling had de film geen kwaad gedaan.

De film is daarentegen wel uitstekend gecast én geacteerd: de rollen van Ida en Philip zijn Dyrholm en Brosnan op het lijf geschreven. Er is zichtbare chemie tussen de twee. Ook de oogverblindende schoonheid Molly Blixt Egelind, die de rol van de trouwende dochter van Ida vertolkt, komt goed tot haar recht als onzekere, frivole bruid. De acteurs weten goed de balans te vinden tussen emotioneel familiedrama en onnozele humor.

Love Is All You Need is een luchtig tragikomisch melodrama, met slechts zo nu en dan een serieuze noot. Een aangenaam tussendoortje van de hand van een sterk regisseur. De kleurige art direction, het uitstekende acteerwerk en de zonnige Italiaanse setting bieden een prettige kijkervaring, maar het scenario heeft te veel valkuilen. Het lijkt alsof Jensen dwangmatig geprobeerd heeft alle subplots tot een bevredigend einde te brengen, wat een vervelende voorspelbaarheid met zich meebrengt. Daarnaast zijn sommige personages overbodige karikaturen. De rol van Paprika Steen, toch een van de grande dames van de Scandinavische cinema, voegt als mateloos vervelende schoonzus van Philip met getroebleerde tienerdochter weinig toe. Love Is All You Need is een zonnig medicijn tegen de herfstblues, maar Bier komt in het familiedramagenre stukken beter tot haar recht.