[header]Films gebaseerd op videogames: elk jaar staan er weer twee of drie op de plank om door de filmprojector te worden gehaald en elk jaar worden de films met meer poeha de wereld ingeschopt.[/header]Films gebaseerd op videogames: elk jaar staan er weer twee of drie op de plank om door de filmprojector te worden gehaald en elk jaar worden de films met meer poeha de wereld ingeschopt. De films worden gehyped totdat je er scheel van ziet, maar dat wat we uiteindelijk op het witte doek zien, is vaak niet om over naar huis te schrijven.
Neem nou het afgelopen jaar. Silent Hill was al enige tijd onderweg toen er plots trailers, posters, sites, soundtracks, MSN-plaatjes, fonts en weet ik het wat nog meer rond dit nieuwe pareltje verschenen. Toegegeven, de trailer liet een immense indruk achter. Alles zag er goed verzorgd uit en het leek erop dat men nu eindelijk eens goed naar de game had gekeken. Maar toen de film uiteindelijk in de bioscopen verscheen, bleek wederom dat het oppervlakkig vermaak was, vol clichés en zonder verhaal, waarbij de regisseur wel erg gemakkelijke keuzes had gemaakt. En dan vraag ik me af: oké, wat ging hier mis?
Op stapel staat nog een verfilming van Halo, maar ook hier betreft het weer een spel dat het voornamelijk moet hebben van zijn intense schietpartijen. Mijn voorstel is dan ook: kijk eens wat verder dan de populaire actiespellen en verfilm een titel als Okami of Zelda. Het probleem hierbij is echter dat er rondom dergelijke games een enorme fanbase bestaat, die de filmmakers waarschijnlijk geen artistieke vrijheid gunnen en over de rooie gaan als de film niet letterlijk de game volgt. En als regisseur wil je de fans juist te vriend houden, omdat hier een groot deel van je kijkers zit.
Is het misschien dus gewoon het verstandigste dat men afziet van het hele idee rondom gameverfilmingen? Of dat alleen projecten mogen worden doorgelaten die zijn goedgekeurd door het intelligente en goed geïnformeerde gedeelte van de desbetreffende fanbase en het creatieve brein achter het spel? En als we dan toch bezig zijn: zou het geen leuk idee zijn om een getalenteerd filmmaker op een gameproject te zetten? Het is een genre waarin veel filmmaker diep zullen moeten gaan graven om er iets goeds uit te halen, maar ik hoop, nee, ik wéét dat die overbrugging op prachtige wijze voltooid zal worden.