Achtste-groepers Huilen Niet (2012)

De zoveelste kinderboekverfilming begint wat stereotiep, maar ontvouwt zich tot een sterke, oprechte film.

door Thomas Hermssen om 22:53 in RECENSIES
Achtste Groepers Huilen Niet poster
Regie: Dennis Bots | Cast: Hanna Obbeek (Akkie), Nils Verkooijen (Joep), Fiona Livingston (Elise), Johanna Ter Steege (Moeder Akkie), Eva van der Gucht (Juf Ina), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2012

Achtste-groepers Huilen Niet is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van de succesvolle kinderboekenschrijver Jacques Vriens. Het boek en de film vertellen het verhaal van de elfjarige Akkie, een personage dat Vriens, zelf langdurig leraar geweest, op een van zijn eigen leerlingen baseerde. Die realistische en eerlijke inslag heeft regisseur Dennis Bots nu gepast naar het grote doek weten te brengen.

Akkie is helemaal wild van voetballen en het kan haar weinig schelen dat haar klasgenoot Joep dat geen sport voor meisjes vindt. Ze is er bovendien beter in dan hij. In de klas maakt ze zich net als haar klasgenoten vooral druk om dingen waar een achtstegroeper zich druk om moet maken: het schooltoernooi, de Citotoets en het schoolkamp. Totdat ze ziek wordt. Haar ouders, juf en klasgenoten steunen haar zo veel ze kunnen, terwijl de altijd optimistische Akkie zich vanuit het ziekenhuis met alles op school probeert te bemoeien.

Regisseur Dennis Bots is inmiddels een heuse expert op het gebied van tienerfilms en -series. Zo was hij onder andere verantwoordelijk voor Zoop in Afrika, Spangas en Het Huis Anubis. Daarnaast bleef hij ook altijd dingen voor volwassenen maken zoals Spoorloos Verdwenen en Van Jonge Leu en Oale Groond. Met zijn nieuwste bioscoopfilm Achtste-groepers Huilen Niet combineert Bots deze twee doelgroepen. Aanvankelijk lijkt de film niets meer dan de zoveelste tienerboekverfilming, maar langzaam ontvouwt hij zich tot een sterke en oprechte benadering van een heftig onderwerp.

In de cast vinden we diverse bekende namen als Eva van der Gucht, Johanna ter Steege en in kleine, maar leuke bijrollen ook Hanna Verboom en Lieke van Lexmond. Van de jongere acteurs is een aantal inmiddels al behoorlijk bekend aan het worden door films als Dik Trom en Briefgeheim. Zo hebben we Hanna Obbeek, Nils Verkooijen en Fiona Livingston allen al eens in een grote rol gezien. Met prima prestaties bewijzen ze opnieuw dat ze het niveau aankunnen. Ook in de bijrollen blijven vrijwel alle kinderen tot het eind geloofwaardig. Alleen dat sommige kinderen inmiddels toch wel echt een stuk ouder zijn dan een achtstegroeper is helaas wel te merken.

Onder leeftijdsgenoten van de achtstegroepers, en dan met name de lezers van het boek, zal de film ongetwijfeld populair zijn, maar ook voor hun ouders is de film zeer zeker geschikt. Nadat je je door het begin hebt geworsteld en de nodige stereotypen hebt getrotseerd, verandert Achtste-groepers Huilen Niet langzaam in een boeiende, indringende film die ondanks de ietwat over de top finale altijd het hart op de juiste plek houdt.