What's Your Number?

What's Your Number? (2011)

Een nieuwe aanwinst voor de kelder van de romkoms.

Leestijd: 2 min 54 sec
Regie: Mark Mylod | Cast:)| Anna Faris (Ally Darling), Chris Evans (Colin Shea), Ari Graynor (Daisy Darling), Ari Graynor (Daisy Darling), Blythe Danner (Ava Darling), Ed Begley Jr. (Mr. Darling), Oliver Jackson-Cohen (Eddie Vogel), e.a. Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2011

Zeg je romantische komedie, dan denk je al snel aan gezwijmel, vrouwenproblemen en een ‘prins op het witte paard’. Het genre is dan ook de schrik van menig filmcriticus omdat het vaak een schrijnend gebrek aan innovatie en kwaliteit vertoont. Vergeet echter niet dat films als Sideways, About a Boy en Eternal Sunshine of the Spotless Mind in essentie ook romantische komedies zijn. Zij onderscheiden zich door originele elementen toe te voegen aan de bestaande formule. Bovendien kunnen ze bogen op uitstekend acteerwerk. What’s Your Number? doet daarentegen niets van dit alles en mag zich rekenen tot het slechtste wat het genre te bieden heeft.

Naar aanleiding van een artikel in een tijdschrift gaat Ally na hoeveel bedpartners ze heeft gehad. Als ze erachter komt dat ze ver boven het gemiddelde zit, besluit ze haar leven te veranderen: vanaf nu zal ze alleen nog het bed delen met degene met wie ze wil trouwen. Vandaar dat ze haar lijst afgaat om uit te vinden of één van haar eerdere dates misschien de ware is. Ze schakelt hierbij de hulp in van overbuurman Colin, die zelf met een groot bindingsprobleem worstelt.

Uit bovenstaande synopsis valt waarschijnlijk wel af te leiden hoe de film gaat eindigen. En helaas is dat vermoeden geheel correct. What’s Your Number? is zo verschrikkelijk voorspelbaar dat je hersenen zich na een tijdje af zullen vragen waarom ze niks te verwerken krijgen. Niet alleen het plot an sich, maar ook de afzonderlijke situaties waarin Ally belandt, zijn van een dergelijk laag niveau dat ze zelfs het predicaat ‘cliché’ onwaardig zijn. Veel scènes komen erg geforceerd over en bovendien krijgen de makers maar geen genoeg van momenten van plaatsvervangende schaamte. In Bridget Jones’ Diary was dat wonderwel vermakelijk, maar in deze film is het vooral vermoeiend. Het zijn vergeefse pogingen om de aandacht van het publiek te behouden, dat zich te pijnlijk bewust is van het gebrek aan humor.

Dat Scary Movie-ster Anna Faris de hoofdrol speelt, blijkt een verkeerde keuze. Ze beschikt over onvoldoende charme en subtiliteit om met haar mee te voelen. De enige momenten waarin ze wel tot haar recht komt, doen tot op zekere hoogte denken aan de Scary Movie-grollen waarmee de actrice groot is geworden. Ze krijgt echter maar weinig degelijke dialogen om invulling te geven aan haar personage. Blijkbaar zagen de makers dit ook in, want middels enkele momenten van bezinning en reflectie pogen ze Ally toch nog wat diepgang te geven. Ze falen echter jammerlijk in hun opzet omdat alle geloofwaardigheid al lang om zeep is geholpen door de flauwe grappen en de belachelijke wijze waarop Ally aan haar queeste begint. Chris Evans weet What’s Your Number? nog enigszins te redden, maar dit kleine lichtpuntje kan niet voorkomen dat de film na een half uur als een plumpudding in elkaar zakt.

Er zijn genoeg voorbeelden van goede romantische komedies die door vrijwel iedereen gewaardeerd worden. Het genre over één kam scheren zou dan ook zeer onrechtvaardig zijn: niet elke romkom is het zoveelste inspiratieloze Jennifer Aniston-vehikel. What’s Your Number? behoort helaas wel tot die categorie, maar dan met Anna Faris. En dat is nog een graadje erger, want zelfs Aniston had deze zouteloze film nog wat jeu kunnen geven.