Vals

Vals (2019)

Vier tienermeisjes gaan op vakantie naar een afgelegen huisje in de Ardennen, wat kan er mis gaan?

Leestijd: 2 min 14 sec
Regie: Dennis Bots | Cast: Romy Gevers (Kim), Abbey Hoes (Abby), Olivia Lonsdale (Pippa), Holly Mae Brood (Feline), Gijs Blom (Casper), Niek Roozen (Daan), Thijs Boermans (Jeroen), Shahine El-Hamus (Stijn) | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2019

Vier stadse vriendinnen besluiten voordat ze klaar zijn met de middelbare school een korte vakantie te vieren in een afgelegen huisje in de Ardennen. De rustieke omgeving wordt al snel verstoord door onderlinge vetes en een aantal enge gebeurtenissen. Er zijn maar weinig uitgangspunten zo platgetreden als dat van het 'afgelegen huisje', maar Vals weet toch te amuseren.

Al onderweg naar de Ardennen blijkt het grote contrast tussen de meiden. Vooral Pippa is een markant figuur met de grote Land Rover van haar ouders en haar hondje. Zij is het populaire meisje, terwijl Kim meer het stille type is. Kim is al jarenlang beste vriendinnen met Abby en ziet Pippa als een grote bedreiging van deze vriendschap. Pippa ontwikkelt zich steeds meer als een sociopaat die dit weekend ziet als een kans om lekker te kunnen stoken. Ondertussen heeft Feline nog een belangrijke mededeling te doen tijdens dit weekend. Als de vriendinnen een groepje Nederlandse jongens tegenkomen, besluiten ze hen uit te nodigen in hun huisje. Dat zet de spanningen tussen de meisjes alleen nog maar meer onder druk.

Vals is duidelijk bedoeld voor een tienermeisjespubliek. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Mel Wallis de Vries, dat in 2012 de Prijs van de Jonge Jury won. De tieners zullen dan ook veel plezier uit deze film kunnen halen. De nodige relevante thema's worden aangesneden zoals (homo)seksualiteit, pesten en vriendschap. Dit zal de doelgroep zeker kunnen aanspreken. Toch is het raar dat meisjes van zeventien of achttien jaar worden gespeeld door actrices die al in de twintig zijn. Het komt niet geheel geloofwaardig over dat zij nog op de middelbare school zitten. Daartegenover staat dat deze actrices wel ongelofelijk goed hun rollen neerzetten. Vooral Olivia Lonsdale schittert in de rol van pesterig en verwaand rotkind.

De kracht van Vals zit hem dan ook met name in de hoofdactrices. De film dreigt meerdere keren te vervallen in clichés en richting het einde wordt het script één grote puinhoop. Dit laatste is natuurlijk niet alleen de schuld van de scenarist, maar ligt ook zeker bij het originele boek. Maar het plezier en de overtuiging waarmee deze getalenteerde actrices Vals kracht geven is zeker noemenswaardig. Ook zijn er nog de nodige onverwachte plottwist en spannende momenten waardoor de film toch weet te vermaken. Dennis Bots zet met zijn regie een overtuigend griezelige sfeer neer, wat ervoor zorgt dat je bij deze verder niet heel bijzondere film toch vaak op het puntje van je stoel zit.