Booksmart

Booksmart (2019)

Een verfrissende en grappige komedie met het hart op de goede plaats.

Leestijd: 2 min 32 sec
Regie: Olivia Wilde | Cast: Kaitlyn Dever (Amy), Beanie Feldstein (Molly), Jason Sudeikis (Principal Brown), Lisa Kudrow (Charmaine), Will Forte (Doug), Skyler Gisondo (Jared), Diana Silvers (Hope), Billie Lourd (Gigi), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2019

Molly en Amy zijn niet populair op de middelbare school, maar dat kan ze weinig schelen. De twee meiden zijn in het weekend te vinden in de bibliotheek, en niet op de huisfeesten die hun klasgenoten geven. Maar dat is niet erg, want aan het eind van hun schooltijd zullen zij vertrekken naar prestigieuze universiteiten, terwijl hun leeftijdsgenoten achterblijven op tweederangsscholen. Wanneer Molly er de dag voor de diploma-uitreiking achterkomt dat ook hun zuipende jaargenoten naar topscholen vertrekken, beseffen ze dat ze hun hele middelbareschooltijd aan zich voorbij hebben laten gaan. En wat zit er dan op? Juist, nog één avond alles inhalen wat ze al die jaren gemist hebben.

Booksmart is het regiedebuut van Olivia Wilde en een opvallende keuze voor de actrice om mee te beginnen. Het genre van de middelbareschoolkomedie heeft sinds Superbad in 2007 weinig vernieuwende films opgeleverd en qua plot lijkt ook deze film weer naadloos in het rijtje van mislukte opvolgers van die klassieker van twaalf jaar terug te passen. Niets is echter minder waar: Booksmart is slim, innovatief, grappig en heeft het hart op de juiste plaats. Dat is niet zozeer te danken aan de creatieve regie van Wilde, die een capabele, maar onopvallende prestatie aflevert (op één bijzonder innovatieve stop-motionscène na). De kracht van de film ligt met name in het script en de cast.

Om met dat eerste te beginnen: het uitmuntende schrijfwerk brengt de dynamiek tussen de twee hoofdrolspelers heel natuurlijk en geloofwaardig over. Het is niet moeilijk om het beste met de twee meiden voor te hebben. In het restant van de film wordt met slimme, snelle dialogen en de nodige hilarische scènes bijna spot gedreven met het (sub)genre. Constant ondermijnen ze de verwachtingen en ontwijken ze de conventies. De nerds in deze film zijn niet de onbegrepen kinderen in een wereld vol te vroeg piekende jongvolwassenen, maar mensen die vaak te vroeg oordelen en nog evenveel te leren hebben over de wereld als hun leeftijdsgenoten. Dat werkt verfrissend.

De echte uitblinker is de grote, dynamische en bijna uniform hilarische cast van acteurs en personages, met als uitblinkers hoofdrolspelers Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein. Hun chemie is geloofwaardig en sympathiek vanaf de eerste minuut. Je gaat graag met deze personages op reis door een krankzinnige avond, waarin ze de ene na de andere rare figuur of markante klasgenoot tegenkomen, die vrijwel allemaal uitstekend vertolkt worden. Bijna alle volwassenen worden gespeeld door bekende komedieacteurs, maar ze verdringen de twee hoofdrolspeelsters gelukkig niet van de schijnwerpers.

Booksmart is geen perfecte film en verzandt nogal eens in een muziekcompilatie. Dat gaat na twee of drie keer lichtelijk vervelen, maar binnen het genre van de tienerkomedie is het toch een pareltje. De hilarische cast en het scherpe schrijfwerk zorgen voor een film die een divers publiek aanspreekt en voor zowel jong als oud vermakelijk zal zijn.