Today We'll Talk About That Day [Netflix]

Today We'll Talk About That Day [Netflix] (2023)

Romantisch familiedrama blijft wat oppervlakkig en weet niet de kwaliteit van het eerste deel te evenaren.

Leestijd: 2 min 48 sec
Regie: Angga Dwimas Sasongko | Scenario: Yemima Krisantina, Mohammad Irfan Ramly, Angga Dwimas Sasongko | Cast: Donny Damara (Narendra (heden)), Rio Dewanto (Angkasa), Yunita Siregar (Ajeng), Jourdy Pranata (Narenda), Agla Artalidia (Lika), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2023

Iedereen heeft het wel eens aan zijn of haar ouders gevraagd: hoe hebben jullie eigenlijk elkaar leren kennen? Dat is de vraag waar Today We'll Talk About That Day induikt en eentje die nieuwsgierigheid opwekt na het eerste deel: One Day We'll Talk About That Day. Daar was de norse en strenge vader Narendra te zien, die toch altijd op de steun van zijn vrouw Ajeng kon rekenen. Hoe de twee zo close zijn geworden wordt uiteengezet in dit romantische drama die ook nog de huwelijksperikelen van zoon Angkasa onder de loep neemt.

Today We'll Talk About That Day bevat twee grote lijnen. Het gaat enorm slecht tussen Angkasa en zijn vrouw. Hij slaapt zelfs niet meer in hetzelfde huis. Nietsvermoedend komt de vader van Angkasa, Narendra, zijn zoon opzoeken. Hij probeert hem vervolgens te helpen, maar door de hobbelige relatie tussen de twee gaat dit niet altijd even vlot. Tegelijkertijd wordt er meer onthuld over de ontmoeting en het samenkomen van Narendra en Ajeng.

Beide verhaallijnen kennen genoeg emotionele momenten die helaas niet allemaal even krachtig zijn. Er zijn bepaalde elementen die melodramatisch zijn en meer thuishoren in een middagsoap. Dit doet wat afbreuk aan de realistische en gelaagde portrettering van de relaties tussen de familieleden. Toch weten de wat langzamere scènes tussen die momenten de nodige diepgang te geven waardoor er toch af en toe een oprecht traantje weggepinkt kan worden.

Het is daarentegen wel teleurstellend dat de andere kinderen uit het eerste deel, Aurora en Awan, helemaal niet in de film voorkomen. Het was, gezien de sterke band tussen de kinderen, passend geweest om ook van hen te weten hoe ze eraan toe zijn. Waar Angkasa een gelaagd personage was met veel diepgang in One Day We'll Talk About That Day, is hij hier bijzonder eentonig en worden de problemen waar hij mee kampt in het huwelijk nauwelijks uitgediept.

De relatie tussen Angkasa en Narendra krijgt wat meer verdieping, maar buiten dat heeft deze verhaallijn weinig te bieden. Dat geldt gelukkig wel voor de verhaallijn tussen Narendra en Ajeng uit het verleden. Het brengt enorm veel begrip naar het personage van Narendra en is dan ook een ware aanvulling op het eerste deel. Ook kent het vele hoopvolle momenten, al is het bij tijden wat zoetsappig en wordt het wiel zeker niet opnieuw uitgevonden.

Today We'll Talk About That Day is voor de rest weinig memorabel, maar doet inherent ook niks écht fout. Het is als een AVG-tje op de woensdagavond: niks mis mee, maar gewoon een tikkeltje saai. Daarnaast lijken de jongere versies van Narenda en Ajeng helemaal niet op de hedendaagse variaties. Dit is door de vingers te zien, maar blijft toch afleidend.

Met een titel als deze wordt toch de nieuwsgierigheid gewekt naar die ene noodlottige dag. Deze is er echter niet echt, dus daarin is enige verwachtingsmanagement een welkome tip. Aan het einde van de streep had er gewoon meer in dit vervolg gezeten, vooral gezien de kwaliteit van One Day We'll Talk About Today. De film heeft zijn momenten, maar morgen zullen we er niet meer over praten.

Today We'll Talk About That Day is te zien bij Netflix.