The Frozen Ground

The Frozen Ground (2013)

Aardige thriller over de waargebeurde klopjacht op seriemoordenaar Robert Christian Hansen, die bij vlagen iets weg heeft van toppers als Insomnia en Zodiac.

Leestijd: 2 min 28 sec
Regie: Scott Walker | Cast: Nicolas Cage (Jack Halcombe), John Cusack (Robert Hansen), Vanessa Hudgens (Cindy Paulson), Curtis “50 Cent” Jackson (Clate Jackson), Jodi Lyn O’Keefe (Chelle Ringell), Dean Norris (Sgt. Lyle Haugsven), Radha Mitchell (Allie Halcombe), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2013

De koude, desolate natuurgebieden van Alaska bieden al langer dan vandaag een fraaie setting voor menig spannende film. Denk bijvoorbeeld aan de horror 30 Days Of Night, de overlevingstocht in The Grey of Christopher Nolans remake van Insomnia. Met die laatsgenoemde titel vertoont The Frozen Ground naast dezelfde onderkoelde omgeving ook een overeenkomst qua plot: ook hier wordt namelijk jacht gemaakt op een moordenaar. Het speelfilmdebuut van regisseur Scott Walker beschrijft de klopjacht op de beruchte seriemoordenaar die in de jaren zeventig en tachtig in de omgeving van Anchorage tientallen prostituees martelde en vermoordde.

Wie op een goede whodunit zit te wachten, zal echter van een koude kermis thuiskomen. De film is namelijk gebaseerd op een waargebeurde zaak, waardoor het dus niet verrassend is dat de identiteit van de moordenaar slechts kortstondig geheim blijft. Het verhaal draait dan ook meer om het verzamelen van bewijsmateriaal en het langzaamaan opbouwen van een zaak om de schuldige voor het gerecht te kunnen slepen. Standaard politiewerk dus, maar gezien de omvang van de misdaden toch interessant genoeg om op het witte doek na te vertellen. Nicolas Cage speelt hoofdpersoon Jack Halcombe, volgens regisseur/schrijver Scott Walker een amalgaam van meerdere agenten die geholpen hebben met het werk aan het onderzoek. De film begint wanneer de achttienjarige Cindy Paulson uit de klauwen van haar belager heeft weten te ontsnappen. Wanneer ze gevonden wordt door de plaatselijke politie komt er schot in de zaak.

Hoewel de klopjacht op een seriemoordenaar in principe spannend in de oren klinkt, weet Walker zijn publiek niet altijd op het puntje van de stoel te houden. De zoektocht naar bewijsmateriaal is te rechtlijnig om te kunnen compenseren voor het feit dat de dader al snel bekend is. Een ander minpunt is het camerawerk. Walker heeft gekozen voor een documentaireachtige stijl met de bedoeling om de kijker continu met zijn neus op de actie te gooien. De keuze is op zich wel begrijpelijk, maar het schokkerige beeld in combinatie met de soms wel erg claustrofobische cameraplaatsing werkt vaker afleidend dan dat het iets toevoegt.

Deze minpuntjes worden echter weggepoetst door de prima prestaties van de cast. John Cusack weet na zijn optreden in The Paperboy wederom indruk te maken als een gestoorde psychopaat en ook Vanessa Hudgens speelt haar rol met een aangenaam rauw randje. Zelfs Cage, wiens cv de laatste jaren toch flink aan glans heeft moeten inboeten, doet het verrassend aardig, hoewel zijn personage op het eerste gezicht toch gebukt lijkt te gaan aan een aantal flinke dooddoeners voor filmrechercheurs (twee weken van pensioen, vrouwlief klaagt dat haar man weinig thuis is, etc.). Hiermee is The Frozen Ground alsnog een degelijke thriller, maar de ontknoping wordt wat afgeraffeld en geeft daardoor amper voldoening.