Ant-Man (2015)

Marvels nieuwste toevoeging aan de familie superhelden is een grote onbekende, die nogal klein van stuk is.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Lieuwe van Albada om 20:44 in RECENSIES
Ant-Man poster
Regie: Peyton Reed | Cast: Paul Rudd (Scott Lang/Ant-Man), Michael Douglas (Dr. Hank Pym), Evangeline Lilly (Hope van Dyne), Corey Stoll (Darren Cross/Yellowjacket), Bobby Cannavale (Paxton), Judy Greer (Maggie Lang), Michael Peña (Luis), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2015

De getroebleerde voorgeschiedenis van Ant-Man stemt cynisch. Een scenario dat vlak voor de opnames nog herschreven werd, een regisseur die geen noemenswaardige ervaring met actiefilms heeft en dan ook nog eens vrij onbekende superheld in de hoofdrol... Kan dat wel goed gaan?

In Ant-Man staat Scott Lang centraal. Lang is een inbreker die net uit de gevangenis komt en op het rechte pad probeert te komen, om eindelijk een vader voor zijn dochtertje te kunnen zijn. Al snel ontdekt hij dat op dat rechte pad lopen niet zo makkelijk is: werkgevers ontslaan hem en van zijn ex mag hij zijn dochtertje pas zien als hij een vast inkomen heeft. Door wanhoop gedreven besluit Scott toch nog één laatste klus te doen: inbreken in het huis van een gepensioneerde miljonair om diens kluis leeg te roven. In de kluis blijkt echter geen geld of juwelen te liggen, maar een soort motorpak en helm, plus een flacon met een chemisch goedje. Dit pak blijkt toe te behoren aan Hank Pym, een geniale uitvinder die door zijn voormalige protegé Dan Cross uit zijn eigen bedrijf is gewerkt. Al snel blijkt dat Pym de diefstal heeft laten gebeuren en zo zijn eigen plannen heeft voor Scott en het pak; het pak stelt de drager namelijk in staat om zichzelf te verkleinen tot de grootte van een mier. Pym heeft dit pak jarenlang zelf gedragen, maar ziet in Scott zijn opvolger. Scott moet de nieuwe Ant-Man worden en de snode plannen van Dan Cross verijdelen.

Ant-Man is de laatste film uit Marvels zogenaamde 'Phase 2', de tweede reeks van superheldenfilms uit het Marvel Cinematic Universe. Vanaf 2016 gaat de comic- en filmgigant verder met 'Phase 3', maar eerst moet nog even een nieuwe superheld geïntroduceerd worden. De productie van Ant-Man had nogal wat voeten in de aarde. Oorspronkelijk was schrijver/regisseur Edgar Wright verbonden aan de film, maar vorig jaar werd bekend dat Wright het project had verlaten. Pijnlijk voor de fans, die de regisseur van geliefde films als Shaun of the Dead en Hot Fuzz maar wat graag een Marvel-film hadden zien maken. Nog pijnlijker voor Wright zelf, die al vanaf 2003(!) werkte aan het project. Als reden werd de bekende dooddoener 'creative differences' maar weer eens uit de kast getrokken. Al snel bleek de ware reden dat Wright het niet eens was met veranderingen die Marvel zonder zijn medeweten aan het scenario had gemaakt. Als vervanger trok Marvel Peyton Reed aan, vooral bekend als regisseur van komedieseries en het Jim Carrey-vehikel Yes Man. Adam McKay (Anchorman: The legend of Ron Burgundy) kreeg de taak het script van Edgar Wright en Joe Cornish te bewerken.

In eerste instantie lijkt Ant-Man veel op Iron Man: een hoofdpersoon met bepaalde talenten krijgt een cool pak, we zien hoe hij daarmee leert omgaan en uiteindelijk moet vechten met een slechterik met een vergelijkbaar pak. Maar daar houden de vergelijkingen ook wel op. Ant-Man is namelijk een heel ander soort film. Marvel heeft de aardige gewoonte om veel films in een eigen subgenre te plaatsen: bijvoorbeeld spionagefilm (Captain America: The Winter Soldier) of ruimteopera (Guardians of the Galaxy). Ant-Man is een 'heist'-film: "I want you to break into a place and steal some shit", zo maakt Hank Pym duidelijk. Dat brengt ons bij een ander vermeldenswaardig verschil met de overige films uit het MCU. Deze toekomstige Avenger is voor de verandering eens geen miljardair (Iron Man), god (Thor), briljante wetenschapper (de Hulk) of oorlogsheld (Captain America) maar een gewone man, en zelfs een met een crimineel verleden. En hij heeft nog een dochtertje om rekening mee te houden ook. Bovendien staat ditmaal eens niet het lot van de hele wereld, of zelfs het universum, op het spel. De inzet is een stuk kleiner, maar niettemin belangrijk. Een verfrissende invalshoek.

Ant-Man kent wat opstartprobleempjes; het duurt even voordat er echt wat noemenswaardigs gebeurt en veel tijd gaat op aan het uitgebreid introduceren van de personages en hun achtergrondverhalen. Maar eenmaal op stoom gekomen valt er veel plezier aan te beleven. De recente films van Marvel gaven zich volop over aan de excentriciteit van hun bronmateriaal. Het ruimteavontuur Guardians of the Galaxy trad al behoorlijk buiten de gebaande paden, maar aliens, een pratende wasbeer en een enorme huisplant stonden een megasucces niet in de weg. En volgend jaar mogen we de magische avonturen van Doctor Strange ontdekken. Ant-Man past hier prima tussen: de film doet een flink beroep op het bekende 'suspension of disbelief'. Wie zich daar aan kan overgeven, wordt beloond met een prettige dosis gekkigheid. De titelheld krijgt hulp van, jawel, een leger mieren én duikt in een heerlijk psychedelische scène het subatomaire niveau binnen. Bovendien zorgen de krimpkrachten van het pak voor originele en opwindende scènes: de titelheld houdt zich vast in de groeven van een plaat, staat opeens oog in oog met een gigantische muis of vliegt mee op de rug van een gevleugeld insect. Het doet soms denken aan de klassieker The Incredible Shrinking Man uit 1957. Ant-Mans krachten zorgen ook voor een unieke vechtstijl: hij verkleint en vergroot zichzelf wanneer het uitkomt, wat originele, creatieve actiescènes oplevert. De combinatie met een flink aantal geslaagde grappen en een charismatische hoofdrolspeler maakt Ant-Man tot een plezierig chaotische mix van actie, avontuur, sciencefiction en slapstick. Ant-Man is klein, maar fijn.

30 Reacties

jaime91

DeMuizenkoning "Klinkt goed, maar vond Michael Pena in de trailers tot nu toe nog niet echt grappig... Maar belangrijker; hoe was Corey Stoll als Yellowjacket? Vind namelijk altijd de Marvel bad-guys het grootste minpunt, maar heb gehoord dat deze redelijk 'serieus' is. Sowieso wel een goeie acteur (ben een House of Cards fan ;) ) en toch wel een goeie recensie, beter dan verwacht, dus misschien toch nog naar de bios ervoor als ik het gepland krijg."
Ja in de film werkt Peña's humor fantastisch! En Corey Stoll is inderdaad een goede acteur, hij zette de badguy goed neer ik vind alleen wel dat Yellowjacket geen hele goede indruk achterlaat. Het is zo'n badguy die je weer snel vergeten bent, en ik vond hem een beetje een jankert. Hij wil namelijk maar 1 ding en dat is erkend worden door zijn mentor en ik snap dat dat frustrerend kan zijn als je dat niet krijgt. Maar om daar jaren later nog over door te zeuren vind ik overdreven. Let it go. Maar misschien zie ik het verkeerd, dat kan. Die indruk maakte zijn personage in ieder geval op mij.

Bilbo

Een bioscoopbezoekje zal het (zoals ik meestal wel met Marvel heb) niet worden, maar dit zal denk ik wel een lekker filmpje zijn voor op een vrijdag- of zaterdagavond (zoals ik Marvel-films gewoonlijk altijd behandel) T+)

SunChaser

Leuke film
Heb me erg vermaakt
Ook dat Hank de Avengers niet om hulp vraagt in dit MCU wordt uitgelegd

DeMuizenkoning

jaime91 "Dat is het zeker! De actie en krimp scenes zijn zoals in de recensie staat heel creatief gedaan, en zien er erg indrukwekkend uit in 3D. Ik vind dit een absolute aanrader om in de bios te zien. En ben het ook helemaal eens met de recensie. Ik vind wel wat de humor betreft Michael Peña genoemd mag worden, hij is echt onwijs grappig! En verder is het het qua tempo en actie inderdaad wel even wennen na zo'n actiespektakel als The Avengers. De film zit namelijk niet bomvol actie en humor maar de actie en humor die erin zit is top! Ik ga aanstaande maandag voor de 2de keer. Zin in!"

Klinkt goed, maar vond Michael Pena in de trailers tot nu toe nog niet echt grappig... Maar belangrijker; hoe was Corey Stoll als Yellowjacket? Vind namelijk altijd de Marvel bad-guys het grootste minpunt, maar heb gehoord dat deze redelijk 'serieus' is. Sowieso wel een goeie acteur (ben een House of Cards fan ;) ) en toch wel een goeie recensie, beter dan verwacht, dus misschien toch nog naar de bios ervoor als ik het gepland krijg.

gotrunks

airbender "Butthurt fanboy LOL"

Zegt de Marvel hater:D

Ed Crane

jaime91 "Ja in de film werkt Peña's humor fantastisch! En Corey Stoll is inderdaad een goede acteur, hij zette de badguy goed neer ik vind alleen wel dat Yellowjacket geen hele goede indruk achterlaat. Het is zo'n badguy die je weer snel vergeten bent, en ik vond hem een beetje een jankert. Hij wil namelijk maar 1 ding en dat is erkend worden door zijn mentor en ik snap dat dat frustrerend kan zijn als je dat niet krijgt. Maar om daar jaren later nog over door te zeuren vind ik overdreven. Let it go. Maar misschien zie ik het verkeerd, dat kan. Die indruk maakte zijn personage in ieder geval op mij."

Zoiets als Electro in The Amazing Spider-Man 2? Klinkt niet goed.

gotrunks

Hancock "Leuk maar check 'm toch thuis."

Oké bedankt voor je mening over de film

PRIME

airbender "Je bent niet ontiegelijk enthousiast, dat is het probleem."

Nee hoor, daar ging het niet over, kan gewoon nooit zo goed tegen die quasi-nonchalante posts. ''Dat is hoe ik Marvel films altijd behandel.'' ok lol

pmw84

Ik heb het gisteren hier in Toronto gezien, en ik moet zeggen dat ik erg verrast was, gezien het feit dat ik geen grote fan van Paul Rudd ben.

Ik vond het een hele goeie film, vol met humor, en actie! Het verhaal vond ik goed in elkaar gezet, enige wat ik beetje miste was de achtergrond van Hank Pym. Het was beetje beknopt voor mij.

Zeker een waardevolle film die alleen Marvel kan maken.

9/10

chrissie107

Ereptile "Verder was er nog TWEE credit scene's. Een mid-credit en een laatste helemaal aan het einde. En vooral die laatste was interessant. Cap, Falcon en Bucky die Ant-Man dus aan hun kant willen krijgen tijdens Civil War."

De creditscenes waren allebei boring. Tegenwoordig zijn creditscenes alleen nog maar bedoeld om reclame te maken voor volgende films en dat helaas ook nog heel vaak op een vrij goedkope en makkelijke manier. Geef mij maar een creditscene wat een aanvulling is op de huidige film.

Overigens prima film, deze Ant man :)

WeaponX

Goede recensie! Niet te veel spoilers gelukkig wat bij Age Of Ultron wel beetje het geval was. Ga hem vrijdag checken :D

PRIME

Bilbo "Een bioscoopbezoekje zal het (zoals ik meestal wel met Marvel heb) niet worden, maar dit zal denk ik wel een lekker filmpje zijn voor op een vrijdag- of zaterdagavond (zoals ik Marvel-films gewoonlijk altijd behandel) T+)"

ok lol

Ereptile

Klinkt goed :) Morgen maar even bekijken dan!

WeaponX

kidcassidy "Heb de film ook gezien en vond hem niet heel bijzonder. Ze zijn bij Marvel een beetje de weg kwijt lijkt het. Ze kopiëren hier Spider-man en brengen maar weinig vernieuwingen. Avengers was ook al saai en een herhaling. Het wordt tijd voor weer iets zoals Guardians of the Galaxy. Iets verfrissends dus en niet zoals dit iets anders klakkeloos kopiëren.

Matig filmpje dus."

Lol Ant-man is alles behalve een herhalingszet, het is zelfs overal bestempeld, als anders, gedurfd, nieuw & fris. Marvel is de weg niet kwijt, ze weten precies wat ze aan t doen zijn en willen doen. Avengers Age Of Utron, vond ik alles behalve een film dat leek op de eerste. oke je kunt alles zo zien als "weer een vijand die de wereld wilt vernietigen" maar ik heb vervolgen gezien die echt precies 't zelfde waren als 't eerste deel en daar vind ik Age of Ultron niet bijpassen.

Ed Crane

Prima MCU'tje. Leuk ook om in de bios mee te pakken vanwege de voor het mcu eigenzinnige actie die op het grote doek en in 3D een leuke ervaring is. Coole, powers en mierenlegers als 'sidekicks' is cool bedacht :+

De schurk was wederom niet goed genoeg }:

Ereptile

Net de film gezien. En ik vond hem vermakelijk. Ik ben het ook eens met de recensie in dat de film wat opstart problemen heeft, maar later toch beter wordt.

De cast vond ik goed overkomen. De bad-guy was wel typisch, maar zeker niet slecht neergezet. En Paul Rudd, Evangeline Lily en Michael Douglas vond ik gewoon goed. En ja het lijkt wat op Iron Man qua opbouw, maar de relatie tussen de personages is toch net wat anders.

De verklein momenten vond ik ook heel interessant en best mooi vormgegeven. En de links naar de Avengers en zelfs Spider-Man vond ik leuk.

Ant-Man vind ik vooral ook verfrissend. Niet zo goed als Guardians of the Galaxy in mijn ogen, maar wel goed genoeg om me geboeid te houden tijdens de hele film. En er is weer een nieuwe superheld in het MCU met best interessante krachten.

Verder was er nog TWEE credit scene's. Een mid-credit en een laatste helemaal aan het einde. En vooral die laatste was interessant. Cap, Falcon en Bucky die Ant-Man dus aan hun kant willen krijgen tijdens Civil War.

Xenolicker

Even een hart onder de riem voor alle X-Men film fans die verontrust zijn door setfotos van een kleine Apocalypse: Vergeleken bij Ant-Man lijkt het nog heel wat!

WeaponX

airbender "Butthurt fanboy LOL"

Fanboy ben ik zeker Airbender :D Zeg alleen mijn mening, je hoeft niet perse een fanboy om Ant-Man ook een verfrissende film vinden en Age Of Ultron ook geen herhalingszet. Maar als je dat wel vind dan kan dat want meningen verschillen :)

Olrik

Goede recensie, helemaal mee eens!T+)

kidcassidy

Heb de film ook gezien en vond hem niet heel bijzonder. Ze zijn bij Marvel een beetje de weg kwijt lijkt het. Ze kopiëren hier Spider-man en brengen maar weinig vernieuwingen. Avengers was ook al saai en een herhaling. Het wordt tijd voor weer iets zoals Guardians of the Galaxy. Iets verfrissends dus en niet zoals dit iets anders klakkeloos kopiëren.

Matig filmpje dus.

Frietgezicht

Lullig dat de recensenten hier de films nooit in 3D mogen zien en daardoor ook nooit een mening kunnen geven daarover.
Ik heb gehoord dat de 3D dit keer geslaagd is.

Bilbo

PRIME "ok lol"

:} Is er een probleem? Want ik zie geen probleem.

PRIME

Matig filmpje dus."

Leg eens uit hoe ze hier Spider-Man kopiëren?

DeMuizenkoning

Ah dat klinkt dan weer wat zonde... Ben blij dat ze eens wat anders hebben geprobeerd wat betreft de schurk alleen lijkt het dan dat het toch niet zo goed uitpakt. Jammer, maar ja, eerst de film zien en zie dan wel verder ;)

jaime91

Frietgezicht "Lullig dat de recensenten hier de films nooit in 3D mogen zien en daardoor ook nooit een mening kunnen geven daarover.
Ik heb gehoord dat de 3D dit keer geslaagd is."
Dat is het zeker! De actie en krimp scenes zijn zoals in de recensie staat heel creatief gedaan, en zien er erg indrukwekkend uit in 3D. Ik vind dit een absolute aanrader om in de bios te zien. En ben het ook helemaal eens met de recensie. Ik vind wel wat de humor betreft Michael Peña genoemd mag worden, hij is echt onwijs grappig! En verder is het het qua tempo en actie inderdaad wel even wennen na zo'n actiespektakel als The Avengers. De film zit namelijk niet bomvol actie en humor maar de actie en humor die erin zit is top! Ik ga aanstaande maandag voor de 2de keer. Zin in!

Hancock

Leuk maar check 'm toch thuis.

Roeltje