Scary Movie 5

Scary Movie 5 (2013)

Irritante en dodelijk saaie zoveelste horrorparodie.

Leestijd: 3 min 27 sec
Regie: Malcolm D. Lee | Cast: Lindsay Lohan (zichzelf), Charlie Sheen (zichzelf), Simon Rex (Dan), Ashley Tisdale (Jody), Lidia Porto (Maria), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2013

Wanneer Dan en Jody telefoon krijgen dat de drie kinderen van Dans broer zijn gevonden in een huisje in het bos, besluiten de twee voor de kinderen te zorgen. Al gauw blijkt dat Jody niet echt over een moederinstinct bezit en dat aaponderzoeker Dan twee linker handen heeft. Maar ook de drie kinderen vertonen vreemde trekjes en de binding tussen de nieuwe ouders en hun kroost verloopt nog niet zoals gewenst. Jody besluit auditie te doen voor het zwanenmeer. Een van de drie kinderen is dol op ballet en Jody hoopt zo dichter naar de kinderen toe te kunnen groeien. Huishoudster Maria is ervan overtuigd dat er duistere krachten aanwezig zijn. Zulke onzin wuiven Jody en Dan in eerste instantie snel weg, tot ze eindelijk realiseren dat Maria al die tijd gelijk heeft gehad.

De Scary Movie-films hebben wereldwijd meer dan achthonderd miljoen dollar opgebracht. Het begon allemaal met het eerste deel dat in 2000 werd uitgebracht. Hoewel we dankzij parodiekoning Leslie Nielsen al bekend waren met het genre, bracht Scary Movie toch weer een andere insteek. Meerdere bekende horrorfilms tegelijk werden op de hak genomen door, naarmate de delen vorderden, steeds bekendere namen. Het vijfde deel is voornamelijk gebaseerd op de film Mama. Maar ook referenties aan films als Sinister, Evil Dead, Paranormal Activity, Inception, Black Swan, Planet of the Apes en Cabin in the Woods komen voorbij. Er wordt zelfs even verwezen naar het boek Fifty Shades of Grey dat nog verfilmd gaat worden.

Scary Movie 5 mag hiermee dan willen voorlopen op de feiten, verrassend of vernieuwend is het meest recente deel van de serie echter niet. De grappen zijn flauw en weten geen moment ook maar iets wat misschien heel ver weg op een glimlach lijkt op te wekken. Zelfs met een uiterst lage (lees: geen) verwachting van de zoveelste horrorparodie is de film amper te pruimen. Charlie Sheen en Lindsay Lohan doen nog een aardige poging door zichzelf te kakken te zetten en een nog enigszins originele parodie van Paranormal Activity te tonen, maar ook hier valt nauwelijks om te lachen.

Wat vooral opvalt is het harde geluid dat onder de film zit gemonteerd. De zogenaamd spannende muziekjes zijn zo luid dat het pijn aan je oren doet. Wellicht is het een manier van de makers om de spot te drijven met het feit dat geluid bij horrorfilms zo’n belangrijke rol speelt in het opbouwen van de spanning. Helaas wekt het in dit geval voornamelijk irritatie op tijdens het kijken.

Het wordt pas echt erg als bij de aftiteling in beeld verschijnt dat je het beste nog even kan blijven zitten voor de bloopers. In de hoop toch nog een vleugje humor voorbij te zien komen en dan maar even te lachen om wat er volgens de makers dan echt niet goed ging, ondertussen verbaasd dat het vorige materiaal de goedkeuring wel heeft gehaald, wacht je als kijker nog even op wat komen gaat. Wanneer dan ook nog de bloopers te saai voor woorden zijn, stijgt het irritatielevel helemaal tot grote hoogte. Het zijn van die momenten waar je misschien bij had moeten zijn, maar die achteraf voor derden totaal niets lolligs bevatten. Ook daarna nog durven de makers je te vragen nog echt even een tweede keer te blijven zitten voor het slotstuk. Gegarandeerd dat de zaal tegen die tijd echt al vrijwel leeg is en dat is maar goed ook, want in plaats van wat een laatste lachsalvo had moeten zijn, zal er hoogstens een diepe zucht klinken begeleid door een blik van afgrijzen.

Is er dan echt helemaal niets positief te zeggen over Scary Movie 5? Een ieniemienie straaltje licht in de diepe duisternis biedt Ben Cornish die als lookalike van Leonardo DiCaprio heel vakkundig en precies Leonardo’s personage Cobb in Inception imiteert. Maar buiten dat is Scary Movie 5 gewoon ronduit irritant, saai en afgezaagd. Zelfs wanneer je de film gratis bij een kratje bier zou krijgen, kun je alsnog beter een kratje bier van een ander merk kopen.