Dead Man Down

Dead Man Down (2013)

Wanneer de wraak zoet is, smaakt hij het lekkerst.

Leestijd: 2 min 48 sec
Regie: Niels Arden Oplev | Cast: Colin Farrell (Victor), Noomi Rapace (Beatrice), Terrence Howard (Alphonse), Dominic Cooper (Darcy), Isabelle Huppert (Valentine) | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2013

Victor leeft in een minimalistisch ingerichte flat en werkt voor een corrupte projectontwikkelaar genaamd Alphonse. Op een dag komt hij in contact met zijn overbuurvrouw Beatrice, die slachtoffer is geweest van een auto-ongeluk. Tijdens de eerste date onthult Beatrice dat ze bewijs heeft dat Victor een man heeft vermoord in zijn appartement. Met dit bewijs als chantagemateriaal eist ze dat Victor de man vermoordt die met zijn dronken hoofd verantwoordelijk is voor haar verminkingen en daar nog steeds niets van geleerd heeft. Deze geplande wraakactie brengt de twee steeds dichter bij elkaar en langzaam wordt duidelijk dat ook Victor bezig is met een eigen wraakmissie. Zal het recht eindelijk zegevieren?

Regisseur Niels Arden Oplev kennen we van Millennium: Mannen die Vrouwen Haten, de succesvolle Zweedse verfilming van het eerste deel van Stieg Larssons bestsellertrilogie, waarmee actrice Noomi Rapace internationaal doorbrak. Dead Man Down is Oplevs eerste Engelstalige film. Helaas heeft deze film af en toe last van onvolkomenheden. Bijvoorbeeld het bewijs dat Beatrice heeft tegen Victor. Dit heeft ze gefilmd met een mobiele telefoon in het donker. No way dat je daar in het echt iets aan zou hebben, maar op haar telefoon is het een bijzonder onwaarschijnlijk duidelijk beeld.

Hoewel Noomi Rapace een actrice van topformaat is, blijft de rol van Beatrice wat ongeloofwaardig. Dat ligt meer aan het script en de make-up dan aan haar prestatie. Want in de Millennium-trilogie liet ze zien dat ze meer dan capabel is om een gekwelde ziel neer te zetten. Dat Beatrice woest is over het feit dat de veroorzaker van het auto-ongeluk nog steeds met een dronken kop in zijn auto stapt, is begrijpelijk. Maar de verminkingen in haar gezicht zijn minder erg dan de makers willen doen geloven. Beatrice is nog steeds een prachtige verschijning en dat de kinderen uit de buurt haar uitschelden voor monster gaat dan ook helemaal nergens over. Verder lijkt Beatrice op haar woede na ook psychisch prima in balans te zijn en stapt ze bijvoorbeeld zonder moeite in een auto. Ze wekt dan ook de indruk dat ze eigenlijk best wel redelijk van het ongeluk is hersteld, ook al willen de makers graag anders doen geloven.

Het mysterie rond Victor werkt perfect. Farrell is overtuigend in zijn dubbelrol met zijn verschillende accenten. In het begin praat hij nauwelijks en zien we hem vooral gefocust op zijn omgeving. Het lijkt hem voor de wind te gaan en staat op goede voet met zijn baas. Maar zijn lege appartement staat gelijk aan de leegte die hij voelt in zijn leven en langzaam wordt duidelijk hoe de vork echt in de steel zit. De chemie met Dominic Cooper is ook fijn en de vriendschappelijke relatie van Victor en Darcy komt uiteindelijk beter uit de verf dan de romance tussen Victor en Beatrice.

Die romance blijft een beetje oppervlakkig en net wanneer Victor zijn gevoelens wil openbaren, zit zijn eigen wraakplan hem in de weg. Maar eigenlijk is dat waar de film om lijkt te gaan. Wraak. Het drama waarom er wraak genomen wordt en de romance blijven daarbij ver achter en maken niet zoveel indruk. Daarnaast kloppen sommige zaken in het verhaal van geen kant. Maar de wraak is zoet en precies zoals je wilt hebben.