A Haunted House

A Haunted House (2013)

Flauwe Paranormal Activity-parodie slaat de plank volledig mis.

Leestijd: 2 min 56 sec
Regie: Michael Tiddes Cast: Marlon Wayans (Malcolm), Essence Atkins (Kisha), Marlene Forte (Rosa), Dave Sheridan (Bob), e.a. Speelduur: 86 minuten Jaar: 2013

A Haunted House is de laatste in een rits van parodiefilms van de hand van schrijver en acteur Marlon Wayans. Eerdere films waar hij aan meeschreef en in acteerde, zoals White Chicks, Dance Flick en de Scary Movie-franchise, werden door de pers vrijwel unaniem negatief ontvangen. De inkomsten uit deze films waren echter altijd goed, en ook A Haunted House verdiende in het openingsweekend in de Verenigde Staten al ruimschoots zijn budget terug. Met een geschat budget van twee miljoen dollar en een openingsweekend van achttien miljoen dollar is het zelfs de droom van elk filmproductiebedrijf. Dan moet er toch wel wat goeds aan deze film zijn, of heeft het publiek gewoon zo'n slechte smaak?

Het verhaal vanA Haunted House is, zoals het een parodiefilm betaamt, flinterdun en doet slechts dienst als kapstok voor de grappen die in hoog tempo op de kijker worden afgevuurd. Hoofdpersonages Malcolm en Kisha zijn net ingetrokken in hun nieuwe huis en terwijl ze proberen te wennen aan deze grote stap in hun relatie, komen ze erachter dat er een spook in hun huis rondwaart. Vanaf het begin van de film wordt er niet veel tijd besteed aan het uitwerken van het verhaal. Wel wordt getracht de grapdichtheid zo groot mogelijk te houden. De toon van de film wordt meteen in de eerste scène gezet: A Haunted House opent met een scheetscène die zó lang doorgaat dat het gênant word. Als we niet veel later een scène van meer dan een minuut zien waarin Wayans geanimeerde seks heeft met een teddybeer is het niveau van de film wel duidelijk.

Het platte en banale van A Haunted House is niet het ergste, af en toe kan zo’n film, als je in de juiste stemming bent, zeker vermakelijk zijn. Bovendien kent Wayans zijn doelgroep; er is niemand die een diepe kunstzinnige film van hem verwacht. Het probleem zit hem vooral in de grappen. Deze zijn in vrijwel alle gevallen te makkelijk. Bovendien worden ze ook steeds te lang uitgerekt. Wie zit er bijvoorbeeld op te wachten om een minuut naar Wayans te kijken die anaal wordt verkracht door een spook? De grapdichtheid van A Haunted House is zeer hoog, maar helaas zijn maar enkele van de grappen daadwerkelijk leuk.

Wat ook niet meehelpt is dat alle personages in A Haunted House makkelijke stereotypes zijn die vrij snel op de zenuwen gaan werken. De agressieve domme gangsters, de dronken zwarte vader die zijn dochter met een riem slaat, de homo die alleen maar aan seks denkt en continu hoofdpersonage Malcolm probeert te versieren. In de creatie van deze personages is geen enkele moeite gestoken en sommige mensen zullen ze zelfs als racistisch of homofoob bestempelen. Feit is dat ze op komisch vlak in ieder geval niet werken. Iets meer creativiteit met betrekking tot de personages zou Wayans gesierd hebben.

A Haunted House zal ondanks alles vast en zeker ook in Nederland weer een hoop bezoekers gaan trekken. Het genre is al een lange tijd populair en dit soort films doet het nu eenmaal goed. Toch is deze film sterk af te raden. Je geld is beter besteed aan een film die niet op de automatische piloot is gemaakt. Mocht je nou toch gaan en van deze film genieten: in mei komt Scary Movie 5 uit met in de hoofdrollen Charlie Sheen en Lindsay Lohan. Het is een… jawel… Paranormal Activity-parodie.