Parker

Parker (2013)

J-Lo en Jason Statham zijn uit op hun deel van de buit in deze onderhoudende actiethriller.

Leestijd: 2 min 26 sec
Regie: Taylor Hackford | Cast: Jason Statham (Parker), Jennifer Lopez (Leslie Rogers), Michael Chiklis (Melander), Wendell Pierce (Carlson), Bobby Cannavale (Jake Fernandez), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2013

De boeken van Donald E. Westlake zijn al vele malen verfilmd, alleen werd de naam van hoofdpersoon Parker daarbij vaak aangepast. Zo kreeg hij bij de verfilming van Point Blank uit 1967 de naam Walker en werd hij in The Outfit omgedoopt tot Macklin. Bij de verfilming van het boek Flashfire heeft Parker zijn naam wel weten te behouden. Sterker nog: de film is zelfs naar hem vernoemd.

Wanneer we voor het eerst kennis maken met Parker heeft hij wat weg van een heilige. Hij is als priester verkleed, al komen we er snel achter dat dit slechts is om een overval te plegen. Maar bij het plegen van de misdaad maakt hij wel meteen duidelijk dat hij een morele code heeft waar hij zich strikt aan houdt. Hij zal geen geweld gebruiken tegen gewone mensen en eveneens niet van ze stelen. Helaas zijn de andere bendeleden niet uit hetzelfde hout gesneden. Na de overval raakt alles al snel behoorlijk verhit om het zachtjes uit te drukken. Parker wordt door zijn crew neergeschoten en dood achtergelaten naast de kant van de weg. Maar ze vergeten de gouden regel van 'Double Tap', want Parker is helemaal niet dood en is na zijn herstel uit op wraak. Hij wil zijn deel van de buit zien en begint een plan te smeden. Hij wordt daarin bijgestaan door Leslie die hem belooft te helpen als ze mag delen in de winst.

Taylor Hackford maakt met Parker pas zijn tweede film sinds het fenomenale Ray. Hoewel Parker prima in elkaar zit, verwacht je toch net iets meer van zo’n grote naam. Hoewel het verhaal alle elementen (inclusief J-Lo) heeft om een tweede Out of Sight te worden, weet Hackford dat er niet van te maken. Het is een goede B-film geworden met een A-cast en crew. Ondanks deze teleurstelling heeft de film genoeg leuks te bieden. Jason Statham is uiteraard op dreef als de harde crimineel met hart van goud, die de ene na de andere sterke oneliner eruit weet te gooien. Zijn personage is misschien niet zo snoeihard als in Crank of Transporter, maar er valt duidelijk niet met hem te sollen. Opvallend is de leuke rol van Jennifer Lopez, die hiermee terug lijkt te gaan naar haar Out of Sight-roots, de rol die haar als actrice echt op de kaart zette. Zij weet Leslie bijzonder leuk en overtuigend in te vullen, en zou vaker dit soort rollen moeten spelen in plaats van steeds te gaan voor het komediegenre.

Het is alleen zo jammer dat het plot niet wat meer verrassingen heeft, want met een paar kleine aanpassingen in het scenario was het een veel interessantere film geworden. De film heeft nog steeds een hoog entertainmentgehalte, maar hij is ook een beetje voorspelbaar en doorsnee.