Savages

Savages (2012)

Oliver Stone doet waar hij goed in is met deze ouderwets brute film vol bekende gezichten.

Leestijd: 2 min 27 sec
Regie: Oliver Stone | Cast: Blake Lively (O), Aaron Taylor-Johnson (Ben), Taylor Kitsch (Chon), Benicio del Toro (Lado), John Travolta (Dennis), Salma Hayek (Elena), e.a. | Speelduur:131 minuten | [/b] Jaar: 2012

Het is een tijd geleden dat Oliver Stone een brute actiefilm afleverde. De laatste jaren maakte hij documentaires, de biopic W. en het vervolg op Wall Street. Maar Stone is met Savages weer terug van weggeweest.

De film begint in de stijl van Sunset Boulevard. We zien de blonde O in het zwart-wit voorbij komen, terwijl haar hese stem in voice-over mededeelt dat zij het verhaal misschien vertelt, maar dat dit niet betekent dat zij nog leeft. We gaan daarna terug in de tijd en zien hoe O een heerlijk leventje leidt. Ze deelt het bed met twee mannen, de voormalige Navy Seal Chon en de boeddhist Ben. De twee mannen zijn beste vrienden en runnen samen een succesvolle cannabisbusiness. Allen zijn op de hoogte van de driehoeksverhouding en daarmee helemaal akkoord. Het lijkt alsof het leven niet idyllischer kan, maar daar komt op wrede wijze een einde aan. Ben en Chon worden onder druk gezet om voor het Mexicaanse drugskartel te werken, maar hebben daar geen oren naar. Het kartel weet wat de zwakke plek van beide mannen is en ontvoert O. Vanaf dat moment barst het geweld van alle kanten los.

Na de openingsscène komt Savages wat moeilijk op gang. Maar zodra O wordt ontvoerd, verandert de film in een intense, brute thriller die je telkens weet te verrassen. Net als bij Stones vroegere films gaat alles gepaard met ontzettend veel geweld en seksuele lading. Tegen het einde zakt dat jammer genoeg weer wat in, maar het onverwachte einde (of liever gezegd twee eindes) maakt veel goed. Van de cast vallen de jonge mannelijke acteurs een beetje tegen. Voor Kitsch is dat de zoveelste tegenvaller op rij. Na de hoofdrol te hebben gespeeld in twee dure flops (John Carter enBattleship) kan hij een goede film gebruiken. Maar zijn acteerwerk is (net als dat van Aaron Taylor Johnson) een beetje houterig. Blake Lively is wel helemaal op haar plek als O. Lively laat hiermee definitief zien de overstap te kunnen maken van het kleine scherm (waar zij al jaren bekend is door de serie Gossip Girl) naar de grote producties van Hollywood. Toch zijn de leukste filmrollen weggelegd voor de oudgedienden. Salma Hayek is geweldig als de leider van het Mexicaanse kartel die geen enkele moeite heeft om beslissingen over leven en dood te nemen. Benicio del Toro is creepy als haar rechterhand die niets leuker vindt dan iemand onthoofden en John Travolta levert als de corrupte DEA-agent een van zijn beste acteerprestaties uit zijn recente carrière.

Oliver Stone laat met Savages de wereld van politiek achter zich en gaat terug naar zijn Natural Born Killers-dagen. Savages is vanwege de grillige spanningsopbouw nog niet helemaal van zijn oude niveau, maar voor de liefhebbers van zijn vroegere werk meer dan de moeite waard.