Just My Luck

Just My Luck (2006)

Twee mijlpalen uit de filmgeschiedenis in één film, die eigenlijk alleen geschikt is als cadeau voor je kleine nichtje.

Leestijd: 2 min 3 sec
Regie: Donald Petrie | Cast: Lindsay Lohan (Ashley Albright), Chris Pine (Jake Hardin), Faizon Love (Damon Phillips), Missi Pyle (Peggy Braden), e.a. | Speelduur: 103 min.

Just My Luck gaat niet over mensen, maar over gimmicks. Ashley Albright, beter bekend als Lindsay Lohan, heeft namelijk geen karaktertrekken, alleen heel veel geluk. Voorbeeld: Ashley woont in New York en vindt altijd in luttele seconden een taxi. Haar tegenspeler Chris Pine, geheel terecht totaal onbekend, heeft echter én geen karaktertrekken én nooit geluk. Voorbeeld: hij vindt een dollarbiljet en er zit poep aan. Halverwege draait de situatie zich om en heeft Pines personage ineens ontzettend veel geluk. Voorbeeld: hij krijgt een relatie met Lindsay Lohan. Anderzijds heeft Lohans personage ineens geen geluk meer. Voorbeeld: ze krijgt een relatie met Chris Pine.

Tot zover de plot. Waar Just My Luck om draait is het honderd minuten lang uitbuiten van geluk. Geluk is hier niet iets onzekers en engs zoals in Match Point, het is een excuus om eerst Pine drie kwartier stomme dingen te laten doen en daarna Lohan hetzelfde traject te laten volgen. Vervolgens zijn er nog precies tien minuten over voor een kus en de aftiteling.

Het lijkt een geniaal concept. Normaal heeft een grap opbouw nodig, nu is er voor alles een excuus. De broek van Pine scheurt? Komt doordat hij geen geluk heeft. Lohan glijdt uit op de bowlingbaan? Komt doordat ze geen geluk heeft. Voilà. Het is raar dat de schrijvers zichzelf zo’n enorme vrijheid geven, maar vervolgens iedere grap uit het zwaar beschimmelde boek van slechte slapstick halen. Ook de geluksuitwisseling wordt ingeleid met een cliché waarvan je hoopt dat de personages het zelf inmiddels wel doorhebben. Als alles verschrikkelijk gaat en je net je superkrachten kwijt bent geraakt, kun je best op die rare Oost-Europese waarzegster aflopen, maar als je een vrolijk leventje leidt is het verstandig om meteen verdomd snel weg te rennen. Ze zal je niets anders voorspellen dan dood en misère en alles komt uit. Helaas, Ashley heeft de memo niet ontvangen.

Natuurlijk heeft Lohans bakvissenaanhang hier totaal geen boodschap aan. Zij willen hun idool voor het eerst in volwassen vorm op het grote scherm zien en daarin voorziet Just My Luck prima. Misschien hebben ze ook nog nooit een personage een lamp zien indraaien terwijl de elektriciteit aanstaat, en dan is dat vast best grappig. Iedereen die al weet wat er dan gebeurt mag Just My Luck met een gerust hart overslaan.