Dzisiaj Śpisz ze Mną [Netflix]

Dzisiaj Śpisz ze Mną [Netflix] (2023)

Afgezaagd Pools relatiedrama weet niet wat het met zichzelf aan moet.

Leestijd: 2 min 22 sec
Regie: Robert Wichrowski | Scenario: Anna Janyska| Cast: Roma Gasiorowska (Nina), Wojciech Zieliński (Maciek), Maciej Musial (Janek), Ewa Wencel (moeder Nina), Jacek Koman (vader Nina), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2023

Nina zit vast in haar huwelijk met Maciek dat geen enkele voldoening geeft. Als na tien jaar haar grote vlam Janek terugkeert uit Amsterdam en bij het bedrijf waar zij ook werkt aan de slag gaat, gooit dat haar leven overhoop. De twee gaan samen aan de slag met een project over het lichaam en groeien dichter na elkaar toe. Als Maciek ook nog eens een maand naar IJsland vertrekt zonder goed overleg, geeft dat Nina de ruimte om een affaire te beginnen. Ze twijfelt: moet ze kiezen voor de liefde of moet ze haar gezin in stand houden?

De eerste blik die Nina in Dzisiaj Śpisz ze Mną (Engelse titel: Tonight You're Sleeping with Me) op haar man werpt, maakt direct duidelijk: het is niet meer koek en ei tussen deze twee. De subtiliteit van die eerste blik is symptomatisch voor de rest van de film. Het verhaal is zo afgezaagd als maar kan en daarnaast doen de filmmakers weinig moeite om de personages enige diepgang te geven.

Wanneer Janek geïntroduceerd wordt, moeten een paar flashbacks duidelijk maken waarom de twee ooit voor elkaar gevallen zijn. Als je op die flashbacks moet vertrouwen gaat het vooral om goede passievolle seks, ondersteund door een lelijk kleurenfilter dat zo van Instagram lijkt te komen. Daarnaast is Dzisiaj Śpisz ze Mną erg gemakzuchtig in het tonen van het verschil tussen Maciek en Janek. Maciek waardeert het niet als zijn vrouw een kleurige jurk draagt en kan alleen uitbrengen: 'Grijs staat je beter.' Janek daarentegen geeft niet om de striae van haar zwangerschap en vertelt Nina dat ze niet haar lichaam is.

Dat Janek medicijnen voor haar zieke kinderen haalt wanneer Maciek weg is, maakt hem een droomman voor Nina. Bij wie de empathie van de kijker moet liggen maakt Dzisiaj Śpisz ze Mną ook wel heel duidelijk. Een scène waarin haar man foto's aan het maken is in IJsland, wordt opgevolgd met Janek die vrolijk zijn overhemden staat te strijken. Een man die haar ook in het huishouden zal helpen! Dat doet hij ook nog eens in slechts een boxer gekleed, want zijn afgetrainde lichaam is objectief gezien natuurlijk ook een groot argument voor.

Dat de film alles zo dik erbovenop legt maakt het einde enigszins verrassend, maar niet op een goede manier. De rol van Maciek krijgt op het laatste moment nog een sympathiek zetje als hij een heldendaad verricht, maar daarmee lijkt de film zich ook in een wat onmogelijke positie te manoeuvreren. Het laatste shot voelt namelijk aan alsof de filmmakers niet wisten hoe ze hun eigen script af moeten sluiten.

Dzisiaj Śpisz ze Mną is te zien bij Netflix.