Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Plezierige terugkeer naar Rowlings toverwereld lijdt onder overdosis verhaallijnen en voelt te veel als opzet voor een vervolg.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Jim Pedd om 00:07 in RECENSIES
Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald poster
Regie: David Yates | Cast: Eddie Redmayne (Newt Scamander), Katherine Waterston (Tina Goldstein), Dan Fogler (Jacob Kowalski), Ezra Miller (Credence Barebone), Jude Law (Albus Dumbledore), Johnny Depp (Gellert Grindelwald), e.a. | Speelduur: 134 minuten | Jaar: 2018

Twee jaar geleden brachten Warner Bros. en regisseur David Yates een fijne spin-off van de Harry Potter-franchise uit: Fantastic Beasts and Where to Find Them. J.K. Rowling verzorgde zelf het script en verkende een hele nieuwe uithoek van het Potter-universum door het verhaal te situeren in het New York van de jaren twintig. Dat werkte heel aardig en ook tovenaar Newt Scamander had door zijn ingetogen karakter en grote voorliefde voor fabeldieren wel wat. Toen steeds meer focus kwam te liggen op de duistere tovenaar Gellert Grindelwald werd duidelijk dat de franchise om meer dan magische dieren draait.

Als The Crimes of Grindelwald begint, zit tovenaar Grindelwald al zes maanden in een Amerikaanse gevangenis. De charmante tovenaar - een typetje van acteur Johnny Depp - weet op spectaculaire wijze te ontsnappen. Hij reist naar Parijs en begint daar nieuwe volgelingen te verzamelen. Gezien zijn extremistische opvatting dat alle niet-magische wezens onderworpen moeten worden, is het niet vreemd dat de toverregeringen daar het liefst zo snel mogelijk een einde aan maken. Maar publiekelijk iets tegen Grindelwald beginnen is riskant vanwege de steun die hij geniet en dus speelt men een kat-en-muisspel.

In de eerste Fantastic Beasts-film zat Grindelwald achter Credence Barabone aan. Hij bleek een Obscurus te zijn, een extreem krachtige tovenaar die Grindelwald maar al te graag aan zijn kant wil hebben. Credence leek aan het einde van de vorige film om het leven te zijn komen, maar blijkt nu in Parijs op zoek te zijn naar zijn ouders. Vandaar dat Grindelwald voor de Franse hoofdstad kiest om zijn beweging kracht bij te zetten. In een poging Grindelwald van zijn kwaadaardige plannen te weerhouden, schakelt Albus Dumbledore zijn oud-leerling Newt in om Credence eerder op te sporen. Maar Newt en Grindelwald zijn niet de enigen die achter Credence aanzitten.

Ook Tina Goldstein, de Amerikaanse tovenares voor wie Newt gevoelens had, zoekt naar Credence. Net als het Britse ministerie van Tovenarij. Dat zijn alvast vier partijen die naar Credence zoeken. Maar er speelt nog veel meer in deze film. Zo is daar Newts broer Theseus, verloofd met Newts schoolvriendinnetje Leta Lestrange, die voor het Britse ministerie werkt en Grindelwald moet bestrijden. En Queenie, ondertussen verloofd met dreuzel Jacob Kowalski, is in Parijs op zoek naar haar zus Tina. Er is dus heel veel aan de hand in deze tweede Fantastic Beasts-film.

Dat is ook meteen een van de problemen van The Crimes of Grindelwald. Ondanks dat het fijn is om weer in de wonderlijke fantasie van J.K. Rowling te zijn en de Parijse toverwereld te leren kennen, speelt er veel te veel. Newt voelt nooit als de hoofdpersoon, terwijl de franchise toch wel is neergezet als die van hem. Minder parallelle verhaallijnen, maar ook minder Harry Potter-referenties hadden de film goed gedaan. De verwijzingen voelen zo nu en dan heel erg geforceerd aan. Denk bijvoorbeeld aan een oorsprongsverhaal voor Nagini, de slang van Voldemort. Ook de aanwezigheid van Nicolas Flamel, een vriend van Dumbledore, voelt niet echt noodzakelijk voor het verhaal. Dat soort connecties zijn onnodig en verhinderen dat de Beasts-films op zichzelf staan.

Zo nu en dan komt het potentieel van The Crimes of Grindelwald wel degelijk bovendrijven. Er zijn weer heel wat nieuwe fabeldieren, waaronder een Chinese Zouwu, een enorme, vurige leeuwdraak die er prachtig uitziet en een leuke rol heeft in de film. Uiteraard zijn er nog veel meer dieren waar Newt aandacht voor heeft. Ook de toveractie is spectaculair. Vooral de finale is heel gelikt en brengt waarop je had gehoopt. Toch maken al die verschillende verhaallijnen en Potter-connecties het geheel topzwaar. Bovendien lijdt de film aan het bekende tussenfilm-syndroom: hij voelt vooral als opzet voor wat nog komen gaat. Veel kwesties blijven onbeslecht en ontknopingen zorgen weer voor nieuwe raadsels. Na afloop weet je dat je over twee jaar weer naar de bioscoop moet voor antwoorden. Die je dan waarschijnlijk weer niet krijgt, want uiteindelijk moeten er vijf films komen.

18 Reacties

SunChaser

Overbodig en rommelig. Dat is het wel. 2 sterren

Warhasbegun

Prima filmpje, kijkt gewoon lekker weg, qua niveau ongeveer rond het eerste deel maar dat ligt echt aan je persoonlijke voorkeuren. Genoeg actie, (soms wel overbodig zoals in de third act), mooie beelden, leuke beestjes weer, veel mysterie, harry potter feelings, prachtige score wederom van james newton howard(vooral de track spread the word) en het einde kreeg me wel echt hyped en ik denk dat ik hierdoor misschien nog wel meer interested in de verhaallijn bij een rewatch (die er deze week zeker nog gaat komen) dan toen ik de film voor het eerst zag gisteren.

tjad1992

Wel jammer dat jullie die negatieve sfeer blijven vasthouden.
De film voelde totaal niet vol aan en ik vond het zeker niet te veel. Newt voelt nog steeds aan als de hoofdpersoon en deze was naar mijn idee ook het meeste in beeld. De film speelt zich af in het Harry Potter universum, logisch dat er hier en daar wat knipogen zitten naar de Harry Potter films. Ik stoorde me totaal niet aan Nagini en Nicolas Flamel en vond het juist mooi hoe ze in de film verwerkt werden. Ze werden juist mooi geïntroduceerd en niet zo opzichtig in je smoel geramd van dit is Harry Potter canon!!!

Deel 1 was inderdaad leuker maar om te zeggen dat deze film veel te veel wil vind ik niet. Iedereen moet zijn beweegredenen hebben. Anders zou het heel gek zijn wanneer Jacob zomaar met Newt meegaat, of waarom Queenie naar Parijs wil.

TL:DR Ik ben het niet eens met deze recensie.

Thiver

tjad1992 "De film voelde totaal niet vol aan..."

Klopt. De film bevat juist een enorme leegte.

tjad1992 "Ik stoorde me totaal niet aan Nagini en Nicolas Flamel en vond het juist mooi hoe ze in de film verwerkt werden."

Hoe werden deze personages in de film verwerkt dan? Het enige wat ze te doen krijgen, is aanwezig zijn.

tjad1992

@Thiver
De film voelde voor mij ook niet leeg aan. Gewoon precies goed. Net genoeg dat je uitkijkt naar het volgende deel en een film kijkt die vermakelijk is. Ik geef toe het is niet de beste film ooit maar het kan wel wat positiever allemaal.

Leuk verwerkt als in een mooie knipoog voor de fans. Nagini zien we volgend deel zeker terug en Nicolas Flamel was bekend dat hij op Beauxbatons Acadamy had gezeten dus dan is het leuk wanneer je naar Parijs gaat, dat je dan hem ziet. En volgens mij ''was'' Nicolas Flamel er niet alleen maar, hij deed ook nog wel wat...

Warhasbegun

@tjad1992 ik ben het ermee eens dat het allemaal wat positiever mag, want het was zeker geen slechte film, maar ook ik was lichtelijk teleurgesteld en ik vind het leuk dat ze flamel toevoegen maar hij had hier echt niks te doen of te zoeken en dan kun je hem beter weglaten. Maar was gewoon een prima filmpje. Eens met de 3 sterren

Mav Damian

Na het einde van de film had ik in mijn gedachten van dat ik de eerste versie van het script zag. Alles was goed in de film, acteerwerk, visuele effecten, de muziek, de verrassende goede cinematografie, enzo..., buiten dan her verhaal.
Het verhaal was saai, waarschijnlijk door de vele verhaallijnen van de personages die Rowling gaf.
Ik kan me hier volledig in vinden bij deze recensie buiten dan de Harry Potter connecties vond ik niet echt het grootste probleem in het verhaal.

Thiver

tjad1992 "En volgens mij ''was'' Nicolas Flamel er niet alleen maar, hij deed ook nog wel wat..."

Maar wat was dat dan?

Jim

@Thiver: Hij riep "wands in the ground" ofzoiets. En dat was het. Ik vond dat deel van de film best wel een anitclimax. Ik had gehoopt op zo'n episch gevecht zoals je in The Order of the Phoenix tussen Dumbledore en Voldemort zag.

Thiver

Ja, dit was niet bepaald een gevalletje van "Wow them in the end"... De eerste twee akten zijn al warrig en onsamenhangend genoeg, maar het einde was zo mogelijk een nog grotere afknapper. Volgens mij was mijn reactie daarop letterlijk: "Oh, dat was het alweer? Nou, oké dan maar..."

Warhasbegun

Ik heb hem net voor een 2de keer gezien en ik moet zeggen dat ik hem nu nog beter kan waarderen

horizon

Vond deze erg goed. Nipt beter dan eerste deel. En van Harry halen alleen Azkaban en Hallows pt1 dit hoge niveau.

Brein8998

Ik heb hem ook voor de 2e keer gezien en ik moet zeggen dat ik de film nu minder kan waarderen.

De eerste keer dat ik hem zag vond ik het inderdaad een plezierige terugkeer maar de wizarding World. Maar de 2e keer dat ik hem zag viel me op dat de film echt een zooitje is en best saai en onsamenhangend.

De openingsscène en de laatste akte vind ik geweldig! Maar alles wat daartussen zit was erg rommelig.

Depp en Law vind ik perfect gecast en kan niet wachten meer van hen te zien. Ik zou de film ook een 6 geven.

Leon81

Wat een enorm ‘jammere’ film. Misschien moet mevrouw Rowling boeken blijven schrijven zodat scriptschrijvers haar werk kunnen vertalen naar film. Dit werkt duidelijk stukken minder.

Zeffie Zwarts

Zitten meer dan twee fouten in het verhaal. Naast prof Minerva Anderling en de beukwilg is er nog een derde grote fout. In de film wordt door Perkamentus gezegd dat hij en Grindelwald met elkaar verbonden zijn met een onbreekbare eed, toen ze nog vrienden waren. De eed was dat zij beiden nooit tegen elkaar zullen vechten. Om die reden kan hij niet tegen Grindelwald duelleren en daarom vroeg hij dit aan Scamander. Echter in het HP verhaal hebben Perkamentus en zijn broer Desiderus wel tegen Grindelwald geduelleerd, waarbij zijn zus Arianna om het leven kwam. Zou die onbreekbare eed er zijn geweest, dan moeten ze tijdens nu allebei dood zijn.
In de film gaf prof Perkamentus ook les in Verweer tegen de zwarte kunsten. Dit is ook niet juist. Perkamentus heeft alleen les gegeven in transfiguratie. Dit vak werd later overgenomen door Prof Anderling, toen Perkamentus prof Wafelaar opvolgde als schoolhoofd. Het verhaal rammelt aan alle kanten, en men springt te vaak van de tak op de tak. max. 2 sterren

thealexander

Ok ik ben geen HP fan, heb de boeken niet gelezen en heb de hele HP-boot gemist als middelbarescholier... maar toch, inmiddels paar keer de films gezien en vind het een toffe nieuwe franchise. Met liefde gemaakt, ontiegelijk rijk, en een sterk verhaal verworven door de reeks.

Waar ik de 1e FB al een beetje aan de suffe kant vond, maar nog redelijk onderhoudend... heb ik me bij deze film echt behoorlijk verveeld. Voelde als langer dan 3 uur, er kwam geen einde aan... De intro is onderhoudend, maar voor de rest geen spanning, geen intrige, enorm voorspelbaar, en een overdaad aan suffe dialogen.

En ik dacht dus dat het aan mij lag , lees: geen HP fan, gewoon een filmliefhebber. Maar zelfs de grootste HP-nerd die ik ken, kwam nog maar nèt de film door. Ja tuurlijk, al die verwijzingen waren wel leuk, maar niet logisch, niet nodig, en ook niet op een sterke manier uitgewerkt. Je kan best die dingen erin doen én een spannende sterke film maken, maar dat is simpelweg niet gelukt.

Nee, de reeks voelt voor mij inmiddels aan als een 11 uur durende trage miniserie die rustig voortkabbelt, maar de makers hebben ervoor gekozen om bij het begin en het einde van "deze film" het verhaal op pauze te zetten. Zo volgende keer weer verder, dat er geen gevoel is van een sterke story arch? Soit.... de kassa rinkelt al.

Flosine

Mooie techniek, veel spectakel maar een wirwar aan verhaallijnen. De volgende delen zie ik wel als ze ooit op televisie komen. Ben benieuwd of deze dan zonder 3D effect nog de moeite waard zullen zijn.

Jammer, want Fantastic Beasts, deel 1 zeg maar, leek zo veel belovend....
Hoogstens 2 sterren....

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald