Wish Dragon [Netflix]

Wish Dragon [Netflix] (2021)

Wish Dragon lijkt verdomd veel op Aladdin. Toch heeft Netflix dit avontuur best aardig gefixt.

Leestijd: 2 min 32 sec
Regie: Chris Appelhans | Scenario: Chris Appelhans en Xiaocao Liu | Cast (stemmen): John Cho (Long), Jimmy Wong (Din), Natasha Liu Bordizzo (Li Na), Will Yun Lee (Mr. Wong), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2021

Het is een dooddoener om bij elke bespreking van een animatiefilm een vergelijking te maken met een Disney-klassieker. Oneerlijk ook, want tegen Disney leggen veel producties van andere studio's het meestal af. Maar wat nou als een film er zelf nadrukkelijk om vraagt? Dan laat je een recensent natuurlijk maar weinig keuze. Dus bij deze: Wish Dragon lijkt verdomd veel op de Disney-film Aladdin.

Net als in Aladdin is de hoofdfiguur in Wish Dragon een armoedzaaier - géén straatrat! - die indruk wil maken op een meisje dat eigenlijk net iets te hoog gegrepen voor hem is. Din is de naam van onze held, en hij krijgt hulp van een maffe paars-roze draak die wensen in vervulling kan laten gaan. Drie stuks per meester, om precies te zijn. Meer niet.

Appeltje-eitje, zou je zeggen, maar Din is hopeloos naïef. Hij wil helemaal niet pronken met Rolexen, sportwagens of een duur maatpak, maar gewoon een cadeautje geven aan zijn oude jeugdvriendin. Lees goed: jeugdvriendín. Geen jeugdliefde dus. Daarin verschilt Wish Dragon van het verhaal over de Arabische schooier en de prinses: hier komt geen enkele romantische tête-à-tête aan te pas. Dat zal voor sommigen een afknapper zijn, maar eigenlijk is het best verfrissend om in deze context een keer getuige te zijn van een platonische vriendschap.

Het werkt goed, omdat in het begin van de film een aardig bodempje wordt gelegd, in de vorm van een muzikale vriendschapsmontage. Hierin is onder meer te zien hoe de jongen en het meisje samen met een drakenvlieger spelen en hun vriendschap bezegelen met een 'pinky promise'. Later, als de twee gescheiden van elkaar raken, zien hun levens er totaal verschillend uit. Op dit kantelpunt komt ook de boodschap van de film duidelijk naar voren: dat vriendschap meer waard is dan bergen met goud.

Cliché misschien, maar ook een waarheid als een koe. Waarschijnlijk slik je het voor zoete koek, omdat het allemaal zo verdomd leuk verpakt is. Neem die draak: die laat zich echt niet zomaar in de luren leggen, wat het vervullen van wensen betreft. Op sommige momenten is hij zelfs behoorlijk cynisch, als gevolg van zijn duizend jaar durende gevangenschap en slechte ervaring met mensen. Je vraagt je af wie hier nou eigenlijk de échte les te leren heeft. De jongen? Of misschien toch de draak?

Gezien de vele overeenkomsten met Aladdin zal Wish Dragon niet snel de originaliteitsprijs winnen. Geeft niet, want het is alsnog een aanstekelijk avontuurtje geworden, met fraaie animaties. Wie al bij het zien van een kleurrijk tapijt of wandkleed 'a whole new world...' begint te neuriën, doet er verstandig aan om deze film op z'n minst een keer een kans te geven. Juist omdat je dan alle kwinkslagen goed kunt plaatsen. Dat heeft Netflix dus best aardig gefixt.

Wish Dragon is te zien bij Netflix.