Noc w Przedszkolu [Netflix]

Noc w Przedszkolu [Netflix] (2022)

Verwarrend en vrijwel nietszeggend.

Leestijd: 2 min 4 sec
Regie: Rafal Skalski | Scenario: Marek Baranowski | Cast: Piotr Witkowski (Eryk), Lena Gora (Justyna), Matylda Damiecka (Kacha), Zbigniew Zamachowski (Tadeusz), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2022

Nietsnut Eryk wil aan zijn vriendin bewijzen dat hij een goede partner kan zijn door aan te sluiten bij de oudervergadering op de basisschool van haar zoontje. De andere aanwezige ouders ontvangen Eryk niet bepaald met open armen, omdat ze grof gezegd een hekel hebben aan zijn stiefzoon en hem het liefst zo snel mogelijk zien vertrekken. Als alle ouders vervolgens samen de kerstvoorstelling gaan voorbereiden, ontaardt het hele gebeuren in een reeks verwarrende gebeurtenissen en onthullingen.

Noc w Przedszkolu wordt door Netflix in het komediegenre geplaatst, maar van het promotiemateriaal tot de soundtrack en de vormgeving wordt gehint naar een vleugje horror. Daar blijft het echter bij, want echte horror zie je niet terug in deze Poolse film. Echt grappig is hij helaas ook niet en zo valt Noc w Przedszkolu ergens in het zwarte gat van de vergetelheid en maakt hij geen indruk.

Hoofdpersonage Eryk brengt het verhaal ook niet verder, want de daadwerkelijke spil van het verhaal is zijn stiefzoontje Tytus, die in de belangrijke scènes niet aanwezig is. Daarnaast zijn de motivaties van Eryk niet duidelijk en is er geen enkele sprake van ontwikkeling in het personage, wat eigenlijk voor alle personages geldt.

Het personage dat er veruit het slechtst vanaf komt is de juf van de basisschool. Zij duikt op compleet willekeurige momenten op en verdwijnt dan weer in de schaduwen. Daardoor krijgt het personage een sinistere ondertoon, maar hier wordt uiteindelijk niet op doorgepakt. Ze blijkt gewoon een gemiddelde kinderjuf die het beste met haar leerlingen voor heeft. Ergens halverwerge stapt ze voor het laatst uit beeld, waarna we haar niet meer terugzien. Nogmaals, niet om een spannende, duistere reden, maar gewoon omdat de schrijvers geen tekst meer voor haar hadden.

Wat de boodschap van Noc w Przedszkolu is, blijft in het ongewisse. Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de worstelingen tussen ouders en hun kinderen, kinderachtige spanningen tussen volwassenen en de gevaren van pestgedrag, maar geen van deze dingen komt bovendrijven als een goede reden om de film te bekijken. De makers lijken niet veel tijd te hebben gestoken in het bedenken van interessante verhaallijnen, dus is het aan de kijker om zelf een vermakelijk alternatief te bedenken. Wellicht een dat beter bij de toch nog enigszins interessante visuele elementen van de film past.

Noc w Przedszkolu is te zien bij Netflix.